Prawo w transporcie drogowym
-
Kto nie musi ubiegać się o licencję wspólnotową
Już od 5 lutego 2022 roku można ubiegać się w Polsce o licencję dla firm, które wykonują przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 ton.
-
Zakaz transportu drogowego do Rosji i na Białoruś, ale są wyjątki
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o kolejnych sankcjach wobec Rosji i Białorusi wprowadzone przez Unię Europejską.
-
Nowa firma, a leasing na samochód
Procedura przyznawania leasingu nowym firmom z reguły jest identyczna jak dla pozostałych podmiotów. Różnica występuje jedynie w podejściu do oceny ryzyka leasingowego.
-
Nowy model wynagradzania kierowców przewozów międzynarodowych
Ministerstwo Infrastruktury wprowadza nowe regulacje, będące wynikiem wdrożenia do krajowego porządku prawnego przepisów Pakietu Mobilności.
-
Masz pojazd w leasingu nie powinieneś wyjeżdżać do Ukrainy, Rosji i na Białoruś
Związek Polskiego Leasingu zwraca uwagę na ryzyka, związane z wykorzystywaniem środków transportu w ruchu międzynarodowym, w aktualnej sytuacji za wschodnią granicą Polski.
-
Na co muszą być gotowi kierowcy samochodów dostawczych w transporcie międzynarodowym
Od nowego roku przewóz towarów na terenie UE samochodami dostawczymi o DMC od 2,5 do 3,5 tony został uwarunkowany posiadaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jednak to nie wszystko.
-
Czy jeździsz bez eTOLL?
Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL, który w październiku 2021 r. zastąpił viaTOLL, powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów samochodów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony.
-
Wizy dla kierowców z Ukrainy przedłużone z mocy ustawy, jednak co z Schengen?
W dniu 12 marca 2022 r. Sejm RP uchwalił ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego kraju. Celem ustawy było zapewnienie pomocy obywatelom Ukrainy.
-
Ministerstwo wprowadziło odstępstwa dotyczące czasu prowadzenia pojazdu na terytorium RP
Powyższe działania mają na celu ułatwienie przepływu uchodźców i towarów do Polski w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę.
-
Pakiet Mobilności - czy da się zabezpieczyć firmę w 2022 roku przed stratami
Mimo że kolejne zmiany związane z pakietem mobilności zaczęły obowiązywać oficjalnie od 2 lutego tego roku, to nadal budzą wiele zastrzeżeń i wątpliwości wśród firm transportowych. Część polskich przewoźników obawia się nowych regulacji.
-
Rejestracja przekroczenia granic w tachografie w ciężarówce
Praca polegająca na przewozach wykonywanych przez polskich przewoźników za granicą stanowi aż 64 proc. ich całkowitej działalności. Choć pandemia Covid-19 nie przystopowała rozwoju polskiego transportu, przewoźnicy stoją przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem związanymi z Pakietem Mobilności.
-
Rejestracja w systemie IMI kierowców - pracowników delegowanych
Od 2 lutego, w związku z wprowadzeniem Pakietu Mobilności, przewoźnicy są zobowiązani do zgłaszania swoich kierowców ciężarówek w systemie IMI. Dotychczasowe zgłoszenia krajowe (MiLoG, SIPSI) stracą ważność.
-
Polski Ład może zmniejszyć popyt na leasing, a zwiększyć atrakcyjność wynajmu długoterminowego samochodów
Zdaniem ekspertów, nowe przepisy podatkowe mogą przyśpieszyć rozwój wynajmu długoterminowego aut szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw korzystających dotychczas z klasycznego leasingu. Dlaczego?
-
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców
Odpoczynek, powyżej 45 godzin, odebrany w kabinie ciężarówki będzie kosztował kierowcę, firmę i zarządzającego transportem po 50 zł.
-
Zmiany w systemie SENT od 22 lutego 2022
W lutym br. systemem SENT zostanie objęty przewóz dwóch nowych grup towarów:
-
Kiedy można prowadzić pojazd bez uprawnień a komu policja zatrzyma prawo jazdy
Jeździsz bez "prawka"? Ubezpieczyciel wystawi ci rachunek za wypadek…
-
Od 1 października - kolejny etap kontroli na granicy UK – UE
Z dniem 1 października 2021 roku nastąpią kolejne zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli granicznej pomiędzy UK a UE. Poniżej lista planowanych zmian:
-
Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem
Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.
-
Przewóz do i z Wielkiej Brytanii, czy na pewno bez ograniczeń?
Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków.
-
Przekazywanie danych telematycznych a RODO
BGL i ELVIS ostrzegają spedytorów i firmy transportowe przed nieostrożnym przekazywaniem danych telematycznych osobom trzecim. Istnieje ryzyko konsekwencji związanych z ochroną danych i kar za naruszenia RODO.