wydawaniem kart kierowców

Niektóre europejskie państwa członkowskie mają trudności z (terminowym) wydawaniem kart kierowców

Mogą to być karty kierowców, które wymagają odnowienia lub wymiany z powodu awarii, albo zostały zgubione lub skradzione. 

 

W związku z tym KE doradzała kierowcom, państwom członkowskim i organom ścigania, jak sobie z tym poradzić:

Zaleca się, aby państwa członkowskie dostarczyły kartę jak najszybciej po otrzymaniu wniosku. KE uważa 45-dniowy termin za możliwy do przyjęcia w świetle obecnych okoliczności, Jednak okres prawny wynosi 15 dni. Zaleca się, aby w miarę możliwości korzystać z aplikacji cyfrowych do składania wniosków. Zaś organom kontrolującym zaleca się uwzględnienie bieżących wyjątkowych okoliczności podczas przeprowadzania kontroli zgodności z przepisami dotyczącymi tachografów.

KE zwróciła się do służb kontrolnych, aby te uwzględniły podczas przeprowadzanych kontroli wyjątkowe okoliczności w związku z COVID-19, w których kierowca przez dłuższy czas niż przewidziany w rozporządzeniu może nie dysponować nową kartą. Natomiast nie może to doprowadzić naruszenia przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku – w tym celu należy zachować odpowiednie zasady.

Jak postępować, gdy wyrobienie/wydanie karty się opóźnia?

Tutaj przepisy jasno określają postępowanie. Kierowca stosując się do zasad może do 15 dni kontynuować swoją pracę.

Kierowca sporządza dwa wydruki z tachografu dziennie:
- na początku trasy drukuje dane pojazdu oraz uzupełnia informacje o kierującym (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy wraz z datami ważności, podpis);
- na końcu trasy sporządza wydruk dzienny, zapisuje wszystkie okresy aktywności, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf oraz zaznacza na tym dokumencie dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy), wraz ze swoim podpisem;
- Wymienione wyżej wydruki kierowca przechowuje przez 28 dni (+dzień bieżący) i okazuje w razie kontroli, następnie przekazuje je do firmy, w której jest zatrudniony;
- Do maksymalnie 7 dni kalendarzowych po utracie karty należy złożyć wniosek o wyrobienie nowej (Wytwórnia ma na wyrobienie nowej karty osiem dni roboczych od dnia otrzymania wniosku).
- Uwaga! Preferowana metoda składania wniosków w formie on-line – przyspiesza ona realizację wniosku. W Polsce możliwa jest m. in. z użyciem profilu zaufanego. Wszelkie niezbędne informacje znajdują się na stronie: https://info-car.pl/new/tachograf
- W przypadku uszkodzenia karty, należy ją zwrócić do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych;
- W przypadku kradzieży karty należy dodatkowo zgłosić ten fakt do właściwego organu (Policja).

Postępowanie wg. zaleceń KE, jeśli ze względu na COVID-19 realizacja wniosku o nową kartę się przedłuża: Kierowca powinien zachować dowód złożenia wniosku o wydanie nowej/zastępczej karty oraz w dalszym ciągu rejestrować swoje zdarzenia na wydrukach zgodnie z regułami powyżej.

Karta kierowcy traci ważność

Kierowca zgodnie z przepisami powinien odpowiednio wcześniej wystąpić o wyrobienie nowej karty kierowcy. Dokładniej kierowca powinien najpóźniej złożyć wniosek 15 dni roboczych przed upływem ważności karty. Wnioski można składać wcześniej, aczkolwiek rozsądnym terminem jest składanie wniosku o wyrobienie nowej karty nie wcześniej niż 2 miesiące przed końcem jej ważności.

Ważne! Zgodnie z obecnymi przepisami kierowca nie może prowadzić, jeśli jego karta straciła ważność, a nie otrzymał jeszcze nowej. Jest to zakwalifikowane jako Najpoważniejsze Naruszenie z karą 500 zł dla kierowcy, 2000 zł dla przedsiębiorcy oraz 500 zł dla osoby zarządzającej.

Zgodnie z zaleceniami KE kierowca w wyjątkowej sytuacji, jeśli dotrzymał terminów (złożył przez Internet wniosek o wyrobienie nowej karty maksymalnie 15 dni roboczych przed utratą jej ważności) może w dalszym ciągu kontynuować pracę pod warunkiem, że w razie kontroli okaże dowód złożenia wniosku o wymianę karty, swoją dotychczasową kartę oraz będzie dokumentował swoje czynności na wydrukach – tak jak opisano to wyżej).

Uwaga! Zalecenia KE nie maja wiążącej mocy prawnej, ale są dokumentem, na który można się powołać w razie podbramkowej sytuacji. Dotyczą one wyłącznie sytuacji złożenia wniosku przez internet:

- Poproś o nową kartę jak najszybciej, nie później niż 15 dni przed datą wygaśnięcia, ale najlepiej wcześniej.
- Po drodze w trasę zabierz ze sobą wygasłą kartę i dowód żądania nowej karty.
- Wydrukuj szczegóły podróży na początku i na końcu podróży, podając: imię i nazwisko, numer karty kierowcy lub numer prawa jazdy i podpis;
- Zapisz na wydrukach czasy innych czynności, czas dostępności oraz przerwy / odpoczynek, i upewnij się, że wydruki są obecne podczas kontroli (przynajmniej przez 28 dni.

Czy opóźnienia dotyczą także wyrabiania kart w Polsce? Tak, zgodnie z informacją zawartą na oficjalnej stronie w Polsce również istnieje możliwość wydłużenia terminów realizacji wydawania kart do tachografów.

Żródło: OCRK/inf. własna

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.