czas pracy kierowców wirus

Czas pracy kierowców ciężarówek. Jak wyglądają nowe regulacje w krajach UE

Ministerstwa transportu w całej Europie zaczynają obecnie łagodzić istniejące prawo dotyczące kierowców samochodów ciężarowych.

 

Chodzi o dłuższy czas jazdy i skrócenie odpoczynku kierowców. Ponieważ międzynarodowy transport drogowy często przebiega przez kilka krajów, warto zapoznać się z obowiązującym obecnie nadzwyczajnym prawodawstwem obowiązującym w niektórych krajach UE. Trzeba pamiętać, że złagodzenie przepisów o czasie pracy kierowców ciężarówek dotyczy transportów artykułów spożywczych oraz tych, które są bezpośrednio związane z walką z wirusem.

Belgia zwiększyła czas prowadzenia pojazdu z 56 do 60 godzin. W ciągu dwóch tygodni liczba godzin wzrasta z 90 do 96 godzin. Jednocześnie tygodniowy okres odpoczynku można odroczyć. Czas obowiązywania - do 31 marca

Maksymalny dzienny czas jazdy w Bułgarii wzrasta z 9 do 11 godzin. Przerwa 45 minut jest konieczna tylko po 5,5 godzinach. Regularny tygodniowy okres odpoczynku skraca się z 45 do 24 godzin.

W Danii zasady dotyczące tygodniowych okresów odpoczynku są na razie zawieszone. Ponadto wszystkie samochody ciężarowe w dużych miastach mogą wjeżdżać do ograniczonych "zielonych stref".

W Niemczech dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do dziesięciu godzin maksymalnie pięć razy w tygodniu do 17 kwietnia.

Od 20 marca we Francji nie ma wyjątków od zwykłych przepisów. Jednak eksperci zakładają, że wkrótce należy podjąć odpowiednie środki ostrożności. Podobne regulacje obowiązują w Finlandii.

Irlandia wydłuży dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu z 90 do 112 godzin do 16 kwietnia. Tygodniowy okres odpoczynku można skrócić do 24 godzin. Żaden kierowca nie jest zmuszony do przestrzegania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku do połowy kwietnia. Skrócone okresy odpoczynku nie muszą być nadrabiane.

W Holandii dzienny czas prowadzenia pojazdu w Holandii wzrasta z 9 do 11 godzin, tygodniowo z 56 do 60 godzin. Na podstawie dwóch tygodni czas jazdy wydłuża się z 90 do 96 godzin. Tygodniowy okres odpoczynku wynoszący 45 godzin należy wziąć dopiero po siedmiu dniach zamiast sześciu. Te skorygowane zasady obowiązują do 6 kwietnia.

Norwegia radykalnie upraszcza zasady dotyczące prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku. Kierowcy muszą robić regularne przerwy po 45 minut i odpoczywać przez co najmniej 9 godzin.

W Polsce przepisy o czasie pracy kierowców w transporcie międzynarodowym zostały uchylone do 19 kwietnia. Kierowcy mogą jeździć 11 godzin dziennie, 60 godzin tygodniowo. Kierowcy, którzy przekraczają te czasy, nie będą karani.

W Anglii do 16 kwietnia są złagodzone przepisy dotyczące okresów prowadzenia pojazdu i odpoczynku. Dotyczą one szczególnie ważnych przewozów (żywność, higiena osobista, produkty medyczne) w Wielkiej Brytanii. Dzienny czas jazdy wzrasta z 9 do 11 godzin. Dzienny okres odpoczynku spada z 11 do 9 godzin. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wydłuża się z 56 do 60 godzin, a co dwa tygodnie z 90 do 96 godzin. Tygodniowy okres odpoczynku można przyjąć po siedmiu zamiast sześciu dniach. Jednak kierowca nadal musi udowodnić dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku w ciągu dwóch tygodni. Dzienne 45-minutowe przerwy można teraz wykonywać po 5,5 godzinach zamiast po 4,5. Kierowcy muszą odnotować na wydrukach z tachografów, dlaczego nie dotrzymali ustawowych czasów pracy.

Austria uchyla przepisy do 14 kwietnia. Kierowcy mogą prowadzić ciężarówki i autobusy 11 godzin dziennie, a maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynosi 60 godzin. W ciągu dwóch kolejnych tygodni zebrany czas prowadzenia pojazdu może wynosić do 100 godzin. 45-minutowa przerwa jest wymagana tylko po 5,5 godzinach. Dzienny okres odpoczynku jest skrócony do co najmniej 9 godzin. Tygodniowy okres odpoczynku wynosi co najmniej 24 godziny po sześciu dniach lub 24-godzinnych okresach.

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.