Hybrydowa ciężarówka DAFa

Hybrydowa ciężarówka DAFa

Image DAF Trucks N.V. opracował prototyp hybrydowej ciężarówki opartej na udanym DAF LF 45. Prototyp ten wykorzystuje zaawansowany system napędu dieslowsko-elektrycznego. Prototyp hybrydowej ciężarówki DAF LF powstał w ścisłej współpracy z Eaton, TNO i inną firmą PACCAR – Leyland Trucks LTD.

Pojazd wykorzystuje równoległy hybrydowy system dieslowsko-elektryczny, w którym ciężarówka jest napędzana przez silnik diesla, silnik elektryczny albo kombinację obu.

Silnik PACCAR FR
Prototyp 7,5-tonowej Hybrydowej Ciężarówki LF wyposażono w nowy silnik diesla PACCAR FR (Euro 4), który dysponuje mocą maksymalną 136 kW/185 KM i jest połączony ze zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią przekładniową Eaton (Autoshift). Pomiędzy sprzęgłem i skrzynią zamontowano silnik elektryczny o mocy 44 Image kW, służący zarówno do napędzania jak i funkcjonujący jako generator. Energia wydzielana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych i ponownie wykorzystywana w trakcie przyspieszania. Opierając się na stopniu napełnienia akumulatorów litowo-jonowych, centralny komputer określa kiedy napęd pochodzi od silnika diesla oraz kiedy i w jakim stopniu jest wykorzystywany napęd elektryczny. 

Ponieważ silnik elektryczny dostarcza dodatkowe 44 kW mocy, mniejszy silnik diesla może wystarczyć do napędu ciężarówki, gdy jest ona wykorzystywana w miejskiej dystrybucji. Na przykład zamiast silnika 6-cylindrowego może być wybrany silnik 4-cylindrowy, pozwalając na uzyskanie podobnych osiągów w zakresie (pod względem) przyspieszeń. Uzyskana w efekcie tego oszczędność na masie (około 150-200 kg) w znacznym stopniu kompensuje wzrost masy związany z technologią hybrydową/jaki technologia hybrydowa przynosi ze sobą (200-250 kg).

Akumulatory litowo-jonowe
Zestaw akumulatorów systemu hybrydowego waży około 100 kg i składa się z akumulatorów litowo-jonowych z ogółem setką ogniw 3,4-woltowych. Kiedy akumulatory są w pełni naładowane, Hybrydowa Ciężarówka LF może pokonać około 2 km o napędzie elektrycznym bez potrzeby użycia do napędu silnika diesla. W praktyce powyższe wystarcza do wjazdu i opuszczenia „zielonych stref” w centrach miast.

 

Pierwsze prototypy zostaną skierowane do „testów drogowych” u klientów od końca roku 2007.



źródło: DAF Trucks Polska