MAN TGX Betonomieszarka

Rejestracje samochodów ciężarowych w 2023 - kto zwycięzcą?

W całym 2023 roku przybyło 37 323 szt. nowych pojazdów użytkowych (ciężarowe, dostawcze, autobusy) o DMC pow. 3,5 t. co oznacza wzrost (+3,5%) w skali całego roku.

Jest to najwyższy wynik w historii od co najmniej 2008 roku. Poprzedni rekord zanotowano w 2022 roku, a wcześniej w 2021. Najbardziej znaczące dla wyniku pojazdów użytkowych o dmc powyżej 3,5 t są to ciągniki samochodowe, które stanowią zawsze około 2/3 rynku. I chociaż w ubiegłym roku zarejestrowano ich mniej, niż w roku 2022, to rekordowe są wyniki podwozi samochodowych i pojazdów specjalnych oraz odbudowujący się rynek autobusów.

Od 21 sierpnia 2023 roku obowiązują zmiany w tzw. Pakiecie Mobilności, w nowych pojazdach wymagane są nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej. Zmiana ta spowodowała, przyspieszone rejestracje pojazdów przed tą datą - co mocno zwiększyło rynek pojazdów użytkowych przed wrześniem, a w samym sierpniu został osiągnięty najwyższy miesięczny rezultat w historii – ponad 4,2 tys. pojazdów. Natomiast od września do grudnia notowaliśmy duże spadki.
Ogółem w 2023 roku w grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 35 502, czyli 1,7% więcej niż w 2022 r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 59,7% do 1 821 szt.

Grudzień na rynku pojazdów użytkowych

Kolejny miesiąc z rzędu (czwarty) spadku na rynku pojazdów użytkowych (spowodowany stosunkowo wysoką zeszłoroczna baza oraz zwiększonymi rejestracjami w sierpniu). Spośród składowych grupy samochodów ciężarowych podwozia samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrost (+3% i +47%), a ciągniki samochodowe spadek o 24%. Rynek nowych autobusów nadal rośnie znowu w tempie trzycyfrowym (+103%). Rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był większy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (+25,5%;+574 szt.)

W grudniu 2023 r. zarejestrowano 3240 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. mniej niż przed rokiem (-8,7%) i o 6 szt. więcej niż w listopadzie ub.r. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2982 szt. tj. mniej (-12,8%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 103,1% do poziomu 258 szt.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy w grudniu 2023 r. zarejestrowano 2666 szt. po 10,6% wzroście.
W ostatnim miesiącu ub.r. W całej grupie wyróżniliśmy 2272 samochodów ciężarowych (+9,9% r/r; -11% m/m) i 394 autobusy (+15% r/r; +31%).
Od początku 2023 r. sprowadzono 31 396 szt. używanych pojazdów użytkowych (+6,6%; +1 942 szt.), w tej liczbie znalazło się 27 300 samochodów ciężarowych (+5%; +1 500 szt.) i 4096 autobusów (+19%; +642 szt.).

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w grudniu 2023r. zarejestrowano 2 982 sztuk. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-12,8 %; -439 szt.) i jednocześnie nieznacznie mniejszy niż w listopadzie ub.r. o 3,2% (-99 szt.). Spadek to efekt z jednej strony wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku a z drugiej wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.
Zmniejszenie liczby rejestracji całej grupy samochodów ciężarowych było spowodowane przez zasadniczą grupę ciągników samochodowych. Ciągniki samochodowe (-23,7%) kontynuowały spadkowy trend z września, października i listopada, po czterech wcześniejszych miesiącach wzrostu, ich wydania osiągnęły poziom 1 861 szt. To rezultat niższy niż średnia z ostatnich jedenastu miesięcy
(-306 szt.). Zwiększyły się natomiast rejestracje podwozi (+14,3% r/r) osiągając 1 121 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (757 szt.; +3,3% r/r) i samochodów specjalnych (364 szt.; +46,8%).
W porównaniu z wynikami z listopada ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 30,7% (+263 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 62% udz.) popyt zmniejszył się o 16,3% m/m (-362 szt.).

W ogólnym rankingu marek w grudniu 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t na pierwszym miejscu MAN Truck & Bus – wydał 675 szt. i uzyskał 22,6% udz. w rynku, wzrost o 22% r/r. Za nim IVECO 506 szt. (+66%) z udziałem wynoszącym 17%. Następny Mercedes-Benz Trucks zarejestrował 462 szt. (-32%) co przekłada się na 15% udział w rynku. Czwarte było Volvo Trucks 460 szt. (-22%), który zajął 15% rynku. Piątkę zamknęła Scania po rejestracji 372 szt. (-11%).

Wśród ciągników samochodowych w grudniu 2023 r. najwięcej zarejestrował MAN Truck & Bus Polska (511 szt.; +27% r/r: +9% m/m), potem Volvo Trucks Polska 338 szt. (-21% r/r; -34% m/m) i Daimler Truck Polska 313 szt. (-44% r/r; -12% m/m). Następna była Scania Polska 251 szt. (-9% r/r i -40% m/m) i DAF Trucks Polska po wydaniu 229 szt. (-47% r/r; -18% m/m) zamyka pierwszą piątkę.

W rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych) w grudniu pierwsze miejsce zajęło IVECO (387 szt.) z 93% wzrostem r/r. Na drugim miejscu znalazł się MAN po wydaniu 164 szt. Trzecie miejsce w tej grupie zajęło Mercedes-Benz po wydaniu 149 szt. a czwarte miejsce należało do marki Volvo – 122 szt. Piąta pozycja przypadła marce Scania po wydaniu 121 szt. a na szóstym miejscu Renault Trucks po wydaniu 89 szt. a siódmy DAF Trucks, który wydał 50 szt. pojazdów. W grupie 7 marek, tylko IVECO, MAN i Mercedes zanotowały wzrosty (+93% , 9% i 19%) a reszta marek spadki: Volvo -25%, a Scania-15% DAF -24% i Renault Trucks -6%.

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16 t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w grudniu 2458 szt. Było to mniej o 584 szt. niż rok wcześniej (-19,2%) i więcej (-10%.) niż w listopadzie. Czołowe miejsca w tej grupie zajęły marki: MAN (652 szt.; +34% r/r), Volvo Trucks (453 szt.; -23%) i Mercedes-Benz (407 szt.; 36% r/r). Czwarta była Scania (372 szt.; -11%) a za nią DAF Trucks (269 szt.; -45) i Renault Trucks (138 szt.; -42%)

Rok 2023 w samochodach ciężarowych

W całym 2023 r. zarejestrowano 35 502 samochody ciężarowe pow. 3,5 t. Rynek powiększył się o 1,7%. To najlepszy roczny rezultat, przewyższający dotąd rekordowy 2022 r. o 595 szt.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t w 2023 r. najwięcej pojazdów wydało Volvo Trucks (6644 szt.) po 6% wzroście. Drugi był Mercedes-Benz (6144; -12%), który wyprzedza firmę DAF Trucks (5 750; -22%). Scania jest czwarta (5 241 szt. +25%), a piąty MAN Truck & Bus (+10%) po wydaniu 5166 szt.
Tegoroczny lider Volvo Trucks Polska w 2023 r. miało prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,8 pkt proc. wobec ubiegłego roku.
W całej grupie znalazło się 25 703 ciągników. Ich liczebność zmniejszyła się w porównaniu z poziomem w 2022 r. o 485 szt. (-1,9%). Wśród nich na czele jest Volvo z liczbą 5203 rejestracji (+7%), uzyskało 20% rynku. (+1,7 pkt. proc.). Za nim DAF (4 977 szt. -25%) zmniejszyło udział o 5,5 pkt. proc do 19% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest Mercedes-Benz (4744 szt.; -14%; 18% udz.), który stracił 2,5 pkt. proc. Na czwartym Scania z udziałem 17% (4293 +38%), zyskała +4,8 proc. rynku i następny MAN Truck & Bus z 14% udziałem (3 584; +5%). Za nim Renault Trucks (5% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 478 szt. a w roku wcześniejszym 650 szt.
W tym samym czasie wydano 9799 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+12,4%; +1080 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (2 342 szt. 24% udz.) a vice liderem MAN Truck & Bus (1581 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji Volvo Trucks (1441 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to Mercedes-Benz Trucks (1399) i Scania (948).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16 t, które stanowią 90% rynku samochodów ciężarowych w 2023 w ogólnym rankingu klasyfikacja ma się następująco:

- Volvo Trucks Polska (6574 szt.; 21% udz.) po wzroście o 5%;
- Na drugim miejscu Daimler Truck Polska (5732 szt.; 18% udz.), spadek o 13%;
- Trzeci DAF Trucks Polska (5624 szt.; -22% i 18% udz.);
- Za podium Scania Polska (5241 szt.; +25%; 16% udz.);
- Pierwszą piątkę zamknął MAN Truck & Bus Polska (4758 szt.; +9% i 15% udz.);
- Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane Renault Trucks Polska (1965), IVECO Poland (1344), a dalej Ford Trucks (487).


W 2023 roku przybyło 1821 autobusów o DMC pow. 3,5 t - to więcej o 59,7%, niż w 2022 r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma Mercedes-Benz (EvobusPolska), który wydał 684 autobusy (+73%). Druga jest firma Solaris Bus & Coach (400 szt. +66%). Trzecie IVECO Poland z rejestracją 182 szt. i wzrostem o 130% w skali roku. Dalej MAN Trucks & Bus Polska 179 szt., a Autosan po wydaniu 74 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16 t. w 2023r. przybyło 1069 autobusów i autokarów, podczas gdy rok wcześniej było ich 641. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: Solaris (393 szt.), Mercedes-Benz (211 szt.) i MAN Truck & Bus (118 szt.).

Od początku 2023 r. przybyło 64 522 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,7% (+2 286 szt.) r/r. W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 13 380 szt. nieznacznie lepiej niż rok temu (+3,5%). Pierwsza marka w rankingu zgarnęła w tym okresie 20,7% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 9156 szt. (+6,5% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 7418 szt. (+6,6%), wyprzedził marki: Toyota (6826 szt. +46,7%) oraz Volkswagen (5 788 szt.; +33,8%).
W ogólnym rankingu modeli w 2023 r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 10 050 szt.; drugie było IVECO Daily (5682 szt.); trzeci Fiat Ducato (4971 szt.); Mercedes-Benz Sprinter był czwarty (4661 szt.), a za nim Ford Transit (4221 szt.).


Info: PZPM

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.