Przepisy GSR

Obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w ciężarówkach od 2024 roku

Od przyszłego roku wchodzą nowe przepisy zaostrzające wymagania dotyczące funkcji poprawy bezpieczeństwa.

Wśród funkcji, które zostały opracowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, a jednocześnie ułatwienia pracy kierowcy, znalazł się nowy Front Short Range Assist. System ma na celu wykrywanie, czy rowerzysta lub pieszy znajduje się w obszarze ryzyka przed ciężarówką, za pomocą przedniego radaru i kamery, i ostrzega kierowcę, jeśli istnieje bezpośrednie ryzyko kolizji. Kolejną cechą jest nowy system ostrzegania o otwarciu drzwi. System ten ma na celu ostrzeganie, jeśli pieszy, rowerzysta lub samochód zbliża się do ciężarówki od tyłu, po tej samej stronie ciężarówki, po której otwierane są drzwi.

Zaktualizowane unijne przepisy dotyczące bezpieczeństwa, Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR), które wejdzie w życie w lipcu 2024 r. GSR, sprawiają, że niektóre systemy wspomagające kierowcę stają się obowiązkowe. Niektóre z nowych funkcji zostały opracowane, aby – już teraz spełniać, a nawet przewyższać. Wprowadzenie nowych regulacji ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawę ochrony kierowców, pieszych i rowerzystów. UE szacuje, że przestrzeganie nowych zasad może uratować ponad 25 000 istnień ludzkich i uniknąć 140 000 obrażeń do 2038 r. Niektóre z nowych funkcji samochodó ciężarowych Volvo zostały opracowane, aby – już teraz spełniać, a nawet przewyższać – zaktualizowane unijne przepisy.

Nowe funkcje bezpieczeństwa oferowane przez Volvo Trucks:

Front Short Range Assist (zawarty w GSR)
Przedni radar i kamera służą do wykrywania, czy ktoś znajduje się przed ciężarówką. Za pomocą sygnału wizualnego i dźwiękowego system ostrzega kierowcę o zbliżającym się ryzyku kolizji.

Inteligentny asystent prędkości (zawarty w GSR)
Ta funkcja informuje kierowcę o ograniczeniach prędkości, wykrywając znaki drogowe i wyświetlając ograniczenie na tablicy rozdzielczej. System wyświetla ograniczenie prędkości dla rzeczywistego zestawu pojazdów, a także ostrzega za pomocą alertów wizualnych i dźwiękowych w przypadku przekroczenia ograniczenia prędkości.

System monitorowania ciśnienia w oponach (zawarty w GSR)
System ten monitoruje ciśnienie w oponach ciężarówki i przyczepy. Nowe rozporządzenie GSR stanowi, że jeśli ciśnienie spadnie o 20% poniżej ciśnienia odniesienia, kierowca powinien zostać o tym poinformowany za pośrednictwem wyświetlacza kierowcy. System Volvo wykracza poza wymogi prawne, umożliwiając kierowcy wybór ostrzeżenia nawet przed wymaganym spadkiem ciśnienia o 20%. System jest w stanie monitorować szeroki zakres odczytów podciśnienia i nadciśnienia. Ponadto lepszą efektywność energetyczną uzyskuje się dzięki utrzymywaniu zawsze optymalnego ciśnienia w oponach.

Ostrzeżenie o otwarciu drzwi
Ten system, który jest dostępny po obu stronach ciężarówki, ostrzeże, jeśli poruszający się obiekt, taki jak pieszy, rowerzysta lub samochód, zbliża się od tyłu w monitorowanym obszarze, po tej samej stronie pojazdu, po której otwierane są drzwi. System jest aktywny podczas postoju oraz przez dwie minuty po wyłączeniu silnika lub silnika.

Auto Hold
Funkcja Auto Hold pomaga utrzymać wózek w bezruchu do momentu wciśnięcia pedału przyspieszenia, zapewniając w ten sposób kierowcy poczucie bezpieczeństwa i wspomagając go na pochyłościach i wzniesieniach.

Inteligentny asystent prędkości będzie dostępny na większości rynków, podczas gdy inne systemy będą dostępne na całym świecie w Volvo FH, FM i FMX z układami napędowymi na olej napędowy, gaz i elektryczny od września tego roku. Modele Volvo FL i FE otrzymają systemy bezpieczeństwa w ramach ulepszeń GSR przed końcem 2023 roku.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.