Autonomiczna ciężarówka sama odnajduje drogę w terminalu
Wykorzystując pierwszą publiczną jazdę autonomicznej ciężarówki na torze testowym MAN w Monachium, partnerzy projektu poinformowali o swoich dotychczasowych osiągnięciach i zapowiedzieli wzmożone testy praktyczne oraz jazdy próbne, które odbędą się na terenie terminala kontenerowego w Ulm.
Celem projektu ANITA (Autonomous Innovation in Terminal Operations) jest opracowanie i wykorzystanie autonomicznych ciężarówek do realizacji procesów związanych z przeładunkiem kontenerów ze środków transportu drogowego na środki transportu kolejowego, co poprawi ich wydajność i elastyczność oraz ułatwi planowanie ich użycia. Umożliwi to w przyszłości transport większej ilości towarów w przyjaznym dla środowiska transporcie kombinowanym. W tym celu w kolejnych miesiącach spółka MAN będzie pracować nad „wyostrzaniem elektronicznych zmysłów” autonomicznej ciężarówki w rzeczywistym środowisku jej pracy, aby umożliwić jej skuteczne rozpoznawanie otoczenia, reagowanie i planowanie toru jazdy, jak prawdziwy kierowca.
- Podstawowa technologia automatyzacji dla projektu ANITA jest już gotowa. Aby dopracować jej działanie, przejdziemy teraz do bezpośrednich testów praktycznych, które umożliwią nam dalszy rozwój systemu pod kątem niezawodności operacyjnej i wartości dodanej dla przyszłych użytkowników – mówił podczas premierowej jazdy dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.
Podczas jazd w ciężarówce zawsze będzie znajdował się kierowca nadzorujący bezpieczeństwo testu, który w razie potrzeby będzie mógł podjąć interwencję. Intensywne jazdy testowe przyniosą korzyści nie tylko dalszemu rozwojowi autonomicznych ciężarówek, ale także pozwolą przygotować terminale do integracji z tą nową technologią.
Aby autonomiczna ciężarówka mogła wykonywać swoje zadania związane z transportem kontenerów, musi mieć możliwość komunikacji z infrastrukturą terminala DBIS i DUSS. Dlatego w pierwszej fazie projektu naukowcy z Fresenius University of Applied Sciences przeanalizowali istniejące procesy, procedury i zachowania ludzi oraz maszyn na terenie tych terminali i przenieśli je do cyfrowego modelu. Cyfrowy język specyfikacji kontraktów Digital's Contract Specification Language (CSL) opracowany przez Deon Digital pełni rolę uniwersalnego języka umożliwiającego jasną i pełną komunikację wszystkich współpracujących ze sobą systemów. W wyniku tego powstał kompletny system planowania misji, łączący pojazd z systemami informatycznymi terminala DBIS i DUSS.
W szczególności trzeba będzie wykonać dużo pracy programistycznej: MAN przeanalizuje zachowanie pojazdu podczas jazd próbnych. Wyciągnięte wnioski będą stopniowo wdrażane poprzez kolejne aktualizacje oprogramowania. System autonomiczny musi uwzględniać wszystkie decyzje, które dziś podejmuje człowiek w oparciu o to co widzi i słyszy. Chodzi więc o zastąpienie ludzkich zmysłów i działań.
Realizacja projektu Autonomous Innovation in Terminal Operations (ANITA) rozpoczęła się 1 lipca 2020 r. Jego celem jest zautomatyzowanie przeładunku kontenerów z różnych środków transportu i zwiększenie elastyczności i wydajności tych procesów. Czas trwania projektu, to 39 miesięcy.