Scania SUPER - co oznacza nowy napis na grillu?
Szwedzki producent ciężarówek prezentuje nowo opracowany rzędowy sześciocylindrowy silnik, ale nie tylko.
Wizualnie, modele Scania z nowym silnikiem są prawie nie do odróżnienia. Jednak tabliczka "SUPER" informuje użytkownika o całkiem nowym silniku, który drzemie pod kabina kierowcy.
Scania SUPER ma między innymi całkowicie od nowa opracowany sześciocylindrowy rzędowy silnik DC13, o pojemności 12,7 l. Jednostka napędowa Grupy Traton będzie montowana nie tylko przez Scanię, ale także, w przyszłości, przez siostrzaną markę - w ciężarówkach MAN.
W porównaniu z poprzednią jednostką nowy silnik powinien zapewnić jeszcze większą oszczędność paliwa - nawet do ośmiu procent. Nowy silnik współpracuje z systemem wtrysku Common Rail Scania XPI. Co ważne Scania określa sprawność termiczną, nowej jednostki, na poziomie 50 procent, co daje wyższą sprawność silnika. Nowy DC13 oferuje wyższy stopień sprężania (23:1), co skutkuje maksymalnym ciśnieniem w cylindrze do 250 barów. Nowy silnik Scania opiera się na swoim podwójnym systemie SCR, który działa już w modelach V8 zaprezentowanych w 2020 r., dzięki czemu nowy silnik spełnia obecnie wymagane limity Euro 6e i jest również przystosowany do przyszłych, bardziej rygorystycznych norm Euro. W pierwszym cyklu wstępna dawka AdBlue jest wtryskiwana do bardzo gorących spalin na początku układu wydechowego. Zwiększa to efektywność oczyszczania spalin. Wartość szczytowa NOx powinna być odpowiednio niższa, gdy następuje drugi wtrysk, który ma miejsce wewnątrz katalizatora SCR. Jednak Twin-SCR prawdopodobnie spowoduje znacznie wyższe zużycie mocznika, dlatego nabywcy nowego DC13 powinni liczyć odpowiednio wyższe koszty AdBlue - co w dzisiejszych czasach nie jest błahym czynnikiem kosztowym. Oczyszczanie AdBlue wraz z filtrem cząstek stałych jest jedyną formą oczyszczania spalin, tak jak w poprzednim silniku, Scania nie stosuje recyrkulacji spalin wewnątrz silnika (EGR).
Nowy 13-litrowy silnik zostanie dostarczony w połączeniu z wprowadzoną na początku tego roku nową skrzynią biegów z nadbiegiem. W tym samym czasie Scania wprowadza nową oś tylną o przełożeniu 1,95:1, dzięki której zmodernizowano cały układ napędowy. Nowy Opticruise G25CM jest dostępny dla dwóch wersji podstawowych silnika Scania o mocy 430 i 460 KM. Wersje o mocy 500 i 550 KM otrzymają, w późniejszym czasie, mocniejszy G33CM. Obie skrzynie biegów mają dodatkową funkcję nadbiegu, która była również dostępna w połączeniu z poprzednim silnikiem. Overdrive włącza się na równej drodze i zmniejsza prędkość obrotową do prawie 900 obr./min., co pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. U podnóża wzniesienia oprogramowanie przekładni natychmiast przełącza się z nadbiegu na bieg bezpośredni, co powinno podnieść efektywność podjazdu.
Ale to nie wszystko jeśli chodzi o zmiany. Wielu klientów Scanii powinno być zadowolonych z faktu, że Scania zastosowała również mocny dekompresyjny hamulec silnikowy o mocy 343 kW (467 KM) przy 2400 obr./min., który jest mocniejszy, szybciej działa i jest lżejszy od swojego poprzednika.
Oprócz nowego układu napędowego Scania prezentuje teraz również system kamer, który zastąpi boczne lusterka.