Przekazanie pierwszych samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym dziewięciu klientom austriackiego konsorcjum firm CNL: (od lewej) Joachim Drees, przewodniczący zarządu spółki MAN Truck & Bus AG, Mag. Sandra Stella, kierownik działu logistyki w oddziale spółki Stockerau Hofer KG, Arno Wohlfahrter, dyrektor generalny Metro Österreich, Christian Fürstaller CEO & Managing Partner Quehenberger Logistics, Mag. Jochen Geisendorfer, kierownik funkcji sztabowej I i kierownik działu Controlling Logistik w REWE Group, Alfons Dachs-Wiesinger Director Logistics Services w Magna Steyr, Max Schachinger, twórca CNL, Mag. Fritz Poppmeier, dyrektor zarządu ds. ekspansji i sprzedaży detalicznej w spółce SPAR Österreichische Warenhandels AG, Thomas Gerbl, dyrektor Stieglbrauerei zu Salzburg GmbH l, Dipl.- Betrw. Jürgen Bauer, dyrektor firmy Gebrüder Weiss i Dr. Ulrich Dilling członek zarządu ds. produkcji i logistyki w MAN Truck & Bus AG

Pierwsze elektryczne MAN TGM trafiają do klientów

Przekazanie pierwszych samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym odbyło się bardzo uroczyście.

W dniu 13 września br. Joachim Drees, prezes zarządu MAN Truck & Bus AG oraz Dr. Ulrich Dilling, członek zarządu odpowiedzialny za pion Produkcja i Logistika, przekazali dziewięciu przedsiębiorstwom, należącym do CNL – austriackiego konsorcjum zajmującego się zrównoważoną logistyką (Council für nachhaltige Logistik), w pełni elektryczne MAN-y TGM.

Elektryczny MAN TGM

Jest to równocześnie początek intensywnych testów wdrożeniowych prowadzonych przez członków konsorcjum CNL: Gebrüder Weiss, HOFER, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, SPAR i browar Stiegl. Firmy te w najbliższych miesiącach przetestują szczegółowo pojazdy w rzeczywistych warunkach realizacji codziennych zadań logistycznych i transportowych.

Oficjalne przekazanie pojazdów jest kolejnym krokiem milowym na drodze MAN Truck & Bus do elektryfikacji miejskiego ruchu dystrybucyjnego, w którym coraz ważniejszymi kryteriami stają się brak emisji zanieczyszczeń i niski poziom hałasu. Praktyczne wdrożenie w ramach realizacji codziennych zadań logistycznych przez członków konsorcjum CLN jest wyrazem przyjętego przez MAN założenia, aby zrównoważone rozwiązania logistyczne projektować wspólnie z klientami, przy uwzględnieniu ich własnych doświadczeń praktycznych.

Zrównoważona logistyka

Podczas ceremonii przekazania, która odbyła się w zakładach MAN w Steyr gdzie produkowane są pojazdy klasy lekkiej i średniej TGL i TGM , Joachim Drees wyraził przekonanie o zasadności wspólnego projektu z CNL: - Nareszcie na drogach pojawiły się pierwsze pojazdy elektryczne MAN testowane w rzeczywistych warunkach pracy naszych klientów. Dostarczają teraz na przykład napoje, artykuły spożywcze i części zamienne do samochodów niemal bez hałasu, nie generując przy tym lokalnie emisji. Przekazanie pierwszych eTrucków jest szczególnym momentem nie tylko dla projektu współpracy z konsorcjum CNL, ale także dla 260-letniej historii przedsiębiorstwa MAN. 
Inicjator i rzecznik konsorcjum CNL, Max Schachinger, chwalił projekt: - Znamy i odczuwamy na własnej skórze zmiany klimatu i środowiska, i wszyscy chcemy, aby nasze miasta były przyjazne dla życia. Oprócz podejmowania indywidualnych kroków, łączymy też nasze siły i wspólnie z pierwszymi e-ciężarówkami i MAN przechodzimy do czynów: dziś rozpoczyna się koniec ery surowców kopalnych i rozpoczyna przyszłość zrównoważonej elektromobilności.

Konsorcjum CNL jest wyjątkową inicjatywą w Europie. 18 największych austriackich firm handlowych, logistycznych i produkcyjnych połączyło swoje siły, aby wspólnie poszukiwać rozwiązań w ramach zrównoważonej logistyki. Konsorcjum CLN działa przy centrum przemian globalnych i zrównoważonego rozwoju na uniwersytecie zasobów naturalnych w Wiedniu (BOKU – Universität für Bodenkultur).
Testy praktyczne realizowane są w ramach projektu "Megawatt" i wspierane są dotacją w wysokości 3.012.648,00 euro ze środków funduszu klimatycznego i energii Klima- und Energiefonds austriackiego rządu federalnego w ramach programu "Latarnie morskie elektromobilności".

Przeczytaj też:
MAN eTGX już w Polsce Kierowcy ciężarówek, prowadząc MAN-a eTGX nie muszą obawiać się kontaktu z nową technologią. Nowa elektryczna ciężarówka przejęła wiele elementów z konwencjonalnego pojazdu.
Ciężarówki MAN eTruck wraz ze stacjami ładowania od Ekoenergetyka Polska MAN Truck & Bus Polska oraz Ekoenergetyka Polska zawarły w dniu 8 maja 2024 r. strategiczną umowę o współpracy, w ramach elektryfikacji transportu ciężkiego.
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.