Leasing pojazdów- czas wyczekiwania

Leasing pojazdów- czas wyczekiwania

leasing-2010

Gdy władze Związku Polskiego Leasingu podsumowywały pierwsze półrocze 2009 r. widać było, że nastroje w branży nie są najlepsze. Bacznie obserwowano polską gospodarkę w poszukiwaniu zwiastunów oznaczających koniec recesji. Nadzieją na poprawę sytuacji rynkowej miał być sektor małych i średnich przedsiębiorstw, który zawsze jako pierwszy reaguje na zmiany gospodarcze. Musiało minąć jeszcze kilka miesięcy zanim w statystykach coś drgnęło. Dziś mówi się ostrożnie o początku końca kryzysu. Czy leasing, jako swoisty barometr gospodarki, właściwie prognozuje "odbicie od dna" - z pewnością jeszcze nie we wszystkich sektorach transportu.

andrzej_sugajski
Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu
Leasing jest bezpośrednio związany z rynkiem dóbr inwestycyjnych. Spadek zainteresowania w 2009 roku inwestycjami firm z sektora MŚP spowodował obniżenie popytu także na leasing. Najdotkliwiej skutki kryzysu odczuła branża transportowa, szczególnie w części związanej z rynkami zagranicznymi. W 2009 roku oddano do użytkowania o 57 % mniej ciągników siodłowych wraz z naczepami i przyczepami niż rok wcześniej. Bardzo dobrze na tym tle wypadł segment pojazdów ciężarowych do 3,5 t. Stosunkowo dobra sytuacja na rynku wewnętrznym oraz zamieszanie wywołane wyrokiem ETS-u w sprawie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od aut firmowych, spowodowały, że rynek samochodów dostawczych odnotował pozytywny trend w rozwoju. Lepsze wyniki niż rok wcześniej odnotowano także w leasingu maszyn rolniczych, maszyn dla przemysłu spożywczego oraz sprzętu gastronomicznego i medycznego. Niewątpliwie w rozwoju tych rynków niebagatelne znaczenie ma dopływ funduszy unijnych, co jest szczególnie widoczne we wzroście nakładów na modernizację i rozwój gospodarstw rolnych.
Tak gwałtowny spadek obrotów w rynku leasingu, z jakim mieliśmy do czynienia w  roku 2009, to także efekt doskonałych (30-50 % wzrosty) wyników branży w latach poprzedzających nadejście kryzysu. Na szczęście okres spadków mamy już za sobą. Najlepiej świadczą o tym wyniki ostatniego kwartału. Praktycznie we wszystkich segmentach rynku odnotowano wzrost wartości oddawanych do użytkowania przedmiotów leasingu, w porównaniu do średniej z pierwszych trzech kwartałów roku. Dużą uwagę przywiązujemy do rozwoju współpracy z samorządami. To one dzisiaj są liderem na rynku inwestycji. Umożliwienie wykorzystania przez podmioty publiczne leasingu zwrotnego przy transakcjach na rynku nieruchomości może w znacznym stopniu poprawić płynność mocno już zadłużonych jednostek. Bardzo duży potencjał tkwi także w rynku konsumenckim. Mamy nadzieję, ze skierowanie do konsultacji społecznych projektów ustaw umożliwiających rozwój leasingu konsumenckiego zakończy trwający od lat spór dotyczący dostępności tego produktu także dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej.

pawel_kupczyk
Paweł Kupczyk, Sales Manager VFS Usługi Finansowe Polska
Miniony rok dał się mocno we znaki naszej branży. Nasza firma odczuła je szczególnie dotkliwie z względu na naszą wąską specjalizację. Na nasze działania silny wpływ miało zarówno pogorszenie się sytuacji płatniczej klientów, jak i zmniejszona sprzedaż pojazdów Volvo oraz Renault. Udało się nam zapanować nad tą trudną sytuacją. Aby ocenić nasze oczekiwania względem 2010 nawiążę do określenia, którego użył Tom Jörning - prezes zarządu Volvo Trucks w Polsce - widzimy światło w tunelu, choć wzrost będzie powolny. Spodziewamy się, że 2010 rok przyniesie stabilizację sytuacji płatniczej klientów, choć minimalizacja zaległości klientów będzie nadal jednym z istotnych tematów prowadzonych w VFS. Liczymy też na wzrost nowego biznesu, w szczególności w dwóch segmentach. Sądzimy, że zauważalnie większą dynamikę wzrostu odnotujemy w segmencie maszyn budowlanych – trend wzrostowy obserwujemy już od dłuższego czasu, co jest rezultatem szeregu projektów inwestycyjnych realizowanych z wykorzystaniem środków publicznych oraz unijnych. Powinniśmy również zanotować wyższe wzrosty w segmencie pojazdów z zabudowami - segment "distribution" będzie w tym roku jednym z priorytetów dla Volvo Trucks. Ponadto będziemy jeszcze intensywniej wprowadzać usługi dodane. Klienci uzyskają możliwość płatności za ubezpieczenie miesięcznie - łącznie z ratą leasingową. Stopniowo będziemy rozszerzali taką możliwość na pozostałe opłaty w szczególności związane z użytkowaniem pojazdów ciężarowych - kontrakty serwisowe, czy podatek drogowy. To będzie duże ułatwienie dla naszych klientów zwłaszcza, że wynegocjowane przez nas stawki ubezpieczeń dla klientów są naprawdę atrakcyjne.

piotr_borowski
Piotr Borowski, Managing Director MAN Financial Services Poland
Generalnie rok 2009 oceniam na 9 w 12 stopniowej skali Beauforta, gdzie stan morza określany jest jako "wielkie fale". Było ciężko, ale dzięki naszemu doświadczeniu na rynku transportowym udało się zminimalizować straty na portfelu i przeprowadzić proces restrukturyzacji umów dla naszych klientów  we właściwym momencie. Osiągnęliśmy pozycję lidera usług w sprzedaży MAN (leasing i ubezpieczenia) oraz co warto podkreślić wprowadziliśmy nowy produkt dostępny dla klientów MAN - "Kredyt Kupiecki MAN".
Rok 2010 będzie rokiem przełomowym na rynku pojazdów ciężarowych jak i na rynku ich finansowania. Myślę, że najgorsze jest już za nami, lecz na znaczącą poprawę trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.
Polska gospodarka przetrzymała pierwszą falę kryzysu w niezłej formie, ale musimy pamiętać, że transport oraz budownictwo poniosło największe straty. Nasze produkty oraz oferta powinny zostać dostosowane do obecnej sytuacji w której wszyscy się znaleźliśmy. Teraz wiele zależy od nas samych. Musimy pomóc przetrwać naszym klientom. Bez nich nic tu po nas.
Czytaj więcej...



Przeczytaj też:
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwsze elektryczne Volvo FH dla polskiego przewoźnika Podczas VI edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland odbyło się uroczyste przekazanie elektrycznej ciężarówki.
Volvo FM Electric we flocie DHL w Polsce W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.
Nowy rok w branży pojazdów użytkowych W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Ciężarówki i autobusy - jak minął rok W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.
Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.
Ciężarowe w górę W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.