GEFCO szuka przewoźników

Gwarancja przebiegu kluczowa dla przewoźnika w ramach współpracy z operatorem logistycznym - wywiad

Z Łukaszem Paszkowskim, kierownikiem Transportów Całopojazdowych w GEFCO Polska rozmawiamy o sytuacji na rynku przewozów drogowych, warunkach współpracy z operatorami logistycznymi oraz korzyściach dla firm transportowych, wynikających ze skali działalności GEFCO w Polsce i Europie.

Wiosna zaskoczyła dobrymi wynikami krajowej produkcji przemysłowej i zasiała optymizm w polskiej gospodarce. Co z tego wynika dla operatorów logistycznych i przewoźników?

Dobre wyniki produkcji przemysłowej naturalnie sprzyjają branży transportowej, bo generują nowe zlecenia, ale również pogłębiają problem jakim jest brak kierowców oraz środków transportu. Wspomniany wzrost w produkcji nie dotyczy oczywiście wszystkich branż. Wystarczy spojrzeć na aktualne turbulencje branży motoryzacyjnej, wywołane brakami półprzewodników, co skutkuje wstrzymaniem produkcji i koniecznością przerzucania zakontraktowanej floty na trasy dla klientów z innych branż. Na szczęście wzrosty w innych sektorach przemysłu powodują, że ładunków na rynku nie brakuje, a wolumen towarów ma większą dynamikę zmian w porównaniu z inwestycjami w krajowy park pojazdów ciężarowych.

Jak bieżąca sytuacja na rynku odbija się w funkcjonowaniu takiego operatora logistycznego jak GEFCO?
- Obecnie ze względu na rozwój biznesu oraz podpisywanie nowych umów z firmami produkcyjnymi, poszukujemy przewoźników zainteresowanych stałą współpracą z GEFCO Polska. Mowa tutaj o trasach krajowych i międzynarodowych, zestawach z naczepą 13,6 typu Mega, a na terenie Polski również Standard. Poszukujemy przewoźników z zestawem, ale mamy możliwość zatrudnienia przewoźników z samym ciągnikiem, ponieważ oferujemy własne naczepy. W Polsce działają cztery oddziały GEFCO, zlokalizowane w okolicach Wrocławia, Poznania, Warszawy i Katowic, które zajmują się całopojazdowym transportem krajowym i międzynarodowym. Przyporządkowanie samochodu do lokalizacji jest kwestią operacyjną i wtórną.

W ogłoszeniach zachęcacie przewoźników określeniem Sprawdź nas i wyjedź z nami na miesiąc.
- Dokładnie. Z perspektywy przewoźnika bardzo ważną kwestią są kilometry, a dokładniej mówiąc, ich wartość miesięczna w odniesieniu do zakontraktowanej stawki. Dlatego poza możliwością poznania pracy dla GEFCO przez pierwsze 30 dni w odniesieniu do warunków dalszej współpracy, wyróżniamy się spośród konkurencji realnymi przebiegami, które wynoszą dla kraju 7000-8000 km, a na trasach międzynarodowych 11000-12000 km miesięcznie. Już pierwszy miesiąc współpracy pokaże, że wspomniane przebiegi to nie puste obietnice, a realna praca, która zostanie rozliczona z dokładnością co do kilometra. Od wielu lat preferujemy długoterminowy model współpracy z przewoźnikiem oparty o wzajemne korzyści, jednak bez konieczności podpisywania umowy długoterminowej. Takie rozwiązanie z jednej strony minimalizuje koszty administracji, a z drugiej pozwala przewoźnikowi w dowolnym momencie ocenić jakość współpracy i podjąć decyzję co do jej kontynuacji. Nasze podejście umożliwia przewoźnikom spokojne planowanie rozwoju biznesu, a na obu stronach wymusza partnerskie podejście do współpracy.

Ile pojazdów ciężarowych pracuje dla GEFCO i jaka jest stawka za kilometr?
- Obecnie dla GEFCO Polska na całopojazdowych trasach krajowych i międzynarodowych pracuje około 200 zestawów flotowych. Część przewoźników współpracuje na stałych kontraktach, a około 80% floty jeździ na podstawie bieżących zleceń, których mnogość pozwala realizować prognozy dotyczące przebiegów. W pierwszym kwartale 2021 roku zrobiliśmy przegląd rynku i porównanie stawek GEFCO z wybranymi konkurentami. Efekt? Stawki GEFCO były porównywalne, a ich wahania nie przekraczały 2-3 eurocentów od średniej w transporcie międzynarodowym oraz 10-20 groszy w transporcie krajowym. Podsumowując, stawka jest rynkowa, a przebiegi atrakcyjne i weryfikowalne z naszymi obecnymi przewoźnikami.

Jak zatem podchodzić do współpracy z operatorem logistycznym?
- Pamiętam sytuację, gdy przewoźnik z długą historią współpracy z GEFCO odszedł do konkurenta dla stawki wyższej o kilka eurocentów za kilometr, po czym równie szybko do nas wrócił, bo pomimo kuszących zarobków jego flota nie generowała przebiegów obiecywanych przez nowego zleceniodawcę. Stawki dla przewoźników łatwo się krytykuje, ale to zaledwie jedna z wielu zmiennych, które wpływają na wynik finansowy firmy transportowej. Na szczęście w dzisiejszych czasach coraz więcej przewoźników to rozumie i wiąże się z mocnymi i dużymi partnerami. Poza atrakcyjnymi przebiegami dajemy przewoźnikowi opiekę spedytorską, stabilność biznesu oraz bardzo dobre warunki korzystania z kart paliwowych w jednej z wiodących sieci stacji paliw z opcją odroczonej płatności.

Jakie trasy są obecnie popularne?
- Mocno rozwinęliśmy się na kierunku Polska – Wielka Brytania. Na tę trasę tylko w jednym oddziale FTL mamy 60 dedykowanych samochodów i stopniowo zwiększamy liczbę aut flotowych. Mimo, że znamy bardzo dobrze rynek brytyjski, to rozwijamy się również na innych kierunkach, w szczególności do Francji i krajów Beneluksu. To długie trasy, które przewoźnicy lubią. Współpracując z przewoźnikami wykorzystujemy również siłę Grupy GEFCO w celu ograniczania pustych przebiegów. To oznacza, że samochody polskich przewoźników mogą zabierać ładunki klientów GEFCO z innych krajów. Wspólnie z naszymi zagranicznymi oddziałami FTL tworzymy korytarze i w ten sposób eliminujemy przestoje i puste przebiegi. Korzyści dla przewoźników ze współpracy z GEFCO są wymierne, zachęcamy zainteresowanych do kontaktu.

Dziękuję za rozmowę.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.