Gefco Arkadiusz Skorupa

Przewoźnik na kontrakcie. Jakie korzyści daje współpraca z dużym operatorem logistycznym?

Współpraca przewoźnika z operatorem logistycznym to codzienność branży transportowej.

 

Wśród korzyści takiego kontraktu można wymienić gwarancję biznesu oraz możliwość uniknięcia sezonowych spadków zleceń, dywersyfikując swój portfel branż – od motoryzacyjnej przez budowlaną do elektronicznej. Jakich przewoźników szukają operatorzy logistyczni i jak zmieniał się rynek transportu drogowego w minionych dwóch dekadach? Między innymi o tym rozmawiamy z Arkadiuszem Skorupą, Kierownikiem Transportów Całopojazdowych Krajowych w GEFCO Polska.

GEFCO Polska zajęło pierwsze miejsce w 24. Rankingu Firm TSL, których głównym rodzajem działalności jest transport. Z czego wynika ta pozycja i jakie korzyści ze współpracy ma przewoźnik?

AS: - Pozycja lidera to efekt współpracy z coraz większą liczbą klientów. W relacjach z przewoźnikami przekłada się to na większe zapotrzebowanie na transport na trasach krajowych i międzynarodowych. Pracujemy dla firm z bardzo różnych branż, a to powoduje, że nie odczuwamy sezonowości. Bardzo dużo pracy wykonujemy dla motoryzacji, gdzie transport odbywa się praktycznie bez przerwy z wyłączeniem dni świątecznych i wakacji. Dużo towarów przewozimy również dla firm z branży budowlanej, która oczywiście działa z różną intensywnością, ale okresowe spadki rekompensujemy nadwyżkami w innych sektorach.

Zatem współpraca z Wami oznacza nowe zlecenia przez okrągły rok?

AS: - Dokładnie. Robimy wszystko, aby zapobiec wahaniom, co pozwala nam i przewoźnikom zachować ciągłość pracy. Przewidywalność biznesu to dla firmy transportowej podstawa. Dlatego unikamy podpisywania z klientami kontraktów krótkoterminowych, wynikających z ich okresowych wzrostów aktywności produkcyjnej i ten fakt można zaliczyć do mocnych stron współpracy z GEFCO Polska. Przewoźnikom oferujemy jedną stawkę, która zwykle obowiązuje przez cały rok. Dzięki temu właściciel firmy transportowej może założyć w swoich planach prognozowany przebieg i obrót na trasach z GEFCO, bo między kolejnymi miesiącami nie ma dużych odchyleń.

Jakie inne benefity przygotowaliście dla przewoźników?

AS: - GEFCO Polska wprowadziło dla przewoźników karty paliwowe. Dzięki naszym staraniom wynegocjowaliśmy bardzo preferencyjną stawkę za litr paliwa. Korzystanie z kart odbywa się na zasadzie kompensaty z wynagrodzenia, co dodatkowo oznacza kredyt dla przewoźnika. Poza tym stawiamy na dobre relacje z przewoźnikami w myśl hasła GEFCO - Partners Unlimited. U nas każdy przewoźnik jest koordynowany od A do Z przez jednego spedytora. Przewoźnik lub kierowca kontaktują się ze swoim opiekunem po stronie GEFCO od momentu wysłania zlecenia do zakończenia transportu. To konkretna korzyść, bo wszelkie pytania i niejasności jakie mogą wyniknąć w trakcie realizacji zlecenia wyjaśnia jedna osoba.

Z iloma przewoźnikami współpracujecie i kogo szukacie?

AS: - W skali kraju to kilkaset firm transportowych. Aktualnie zwiększa nam się zapotrzebowanie na przewoźników w ruchu krajowym i międzynarodowym z zestawami typu mega. Obserwujemy zwrot w kierunku dużych zabudów o wysokości załadunku 3 metrów. Zabudowy standardowe, szczególnie w transporcie dla branży automotive, wprowadzają pewne ograniczenia. Dlatego używanie naczep typu mega ma sens również w ruchu krajowym. Nawet jeżeli w jednym kierunku przestrzeń załadunkowa nie będzie całkowicie wykorzystana, to w ogólnym rozrachunku lista korzyści bierze górę.

Nasi klienci zadają różne, często nietypowe pytania dotyczące środków transportu. Stąd poszukujemy przewoźników otwartych na zmiany, którzy chcą rozwijać się razem z nami. Jeżeli klient oczekuje dostaw naczepami typu BDE (Back Door Extension), to rozmawiamy z przewoźnikiem na temat przezbrojenia sprzętu. Podjęty wysiłek przełoży się na rozszerzenie działalności i wzrost obrotów przewoźnika.

W tym roku GEFCO obchodzi 20. jubileusz obecności w Polsce. Jakie zmiany zaszły w tym czasie w kontekście transportu drogowego?

AS: - GEFCO wywodzi się z branży motoryzacyjnej i przez długi czas zdobywało doświadczenie w tym obszarze. Jednak w kolejnych latach weszliśmy szerzej na polski rynek, a do grona klientów dołączyły firmy z innych branż – m. in. stalowej, budowlanej, FMCG, łącznie z dostawami do marketów, czego wcześniej GEFCO nie robiło. W 1999 roku kiedy GEFCO wchodziło do Polski nasza oferta była bardzo specjalistyczna, zawężona do obsługi branży automotive. Obecnie jest bardzo mocno rozszerzona – kompletna względem oczekiwań rynku. Możemy spełnić praktycznie wszystkie oczekiwania klientów i nie boimy się wyzwań.

Dbamy również, aby nasz tabor składał się z nowoczesnych pojazdów. W transporcie międzynarodowym FTL używamy wyłącznie ciężarówek Euro VI, a w krajowym Euro V i VI, przy czym stopniowo ograniczamy liczbę pojazdów spełniających niższą normę. To nie tylko ukłon w stronę środowiska, ale również kierowców. Ciężarówki Euro VI to najmłodsza grupa pojazdów na rynku, które generalnie wyróżnia lepsze wyposażenie, wyższe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli ktoś zgłosi się do nas z ofertą transportu ciągnikami Euro III/IV, to nie będziemy mogli podjąć z nim dalszych rozmów.

Jakie nowe technologie i trendy towarzyszą codziennej pracy?

AS: - GEFCO posiada monitoring korytarza przejazdu Track & Trace. To rozwiązanie pozwala nam szczegółowo monitorować przewozy w czasie rzeczywistym poprzez narzędzia telematyczne, aplikację na smartfony GEFCO Link czy też przez systemem EDI. Dywersyfikacja rozwiązań informatycznych w zakresie monitorowania GPS pozwala nam efektywnie wykorzystać to narzędzie. Nasz cel to zapewnienie monitoringu w czasie rzeczywistym dla 100% przewozów regularnych i minimum 80% pozostałych. Nad wszystkim czuwa portal GEFC@nnect, opracowany w dwóch wersjach – dla przewoźników oraz klientów.

Obecnie klienci zwracają coraz większą uwagę na wpływ branży na środowisko. Dlatego śledzimy rozwój pojazdów nisko- i bezemisyjnych oraz jesteśmy zainteresowani paliwami alternatywnymi. Z tego powodu w ostatnim czasie prowadziliśmy testy ciężarówki IVECO Stralis Natural Power o mocy 460 KM, zasilanej wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG). Testy odbywały się w ramach dostaw na produkcję dla dużego klienta GEFCO Polska z branży motoryzacyjnej. Ciężarówka jeździła na krótkiej trasie, co nie stanowiło problemu, bo nasze zestawy nawet na krótkich wahadłach robią 12 000 do 13 000 km miesięcznie. Wyraźnie niższa emisja CO2 oraz ograniczone spalanie to dwie największe korzyści z zakupu ciężarówek z silnikiem gazowym.

Jakie z dotychczasowych zleceń transportowych zrobiły na Panu największe wrażenie?

AS: - Najciekawsze są zlecenia, które stanowią jednocześnie wyzwanie logistyczne. Takim była organizacja transportu ponadnormatywnych maszyn budowlanych z Polski do Moskwy. Interesują mnie również nowości wykorzystywane w bardziej "regularnym" transporcie. Na przykład wykorzystanie naczep typu double deck z plandeką, wyposażonych w podwójną podłogę, co pozwala efektywniej wykorzystać powierzchnię ładunkową.

Dziękuję za rozmowę.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.