Kiedy światła przeciwmgłowe?

Światła przeciw mgielne w ciężarówce

Wielu kierowców nie wie lub zapomina o podstawowych zasadach używania świateł we mgle. My przypominamy:

Kiedy włączamy światła przeciwmgłowe?

- Nie zawsze obecność mgły oznacza, że powinniśmy włączyć światła przeciwmgłowe. Tylnych świateł przeciwmgłowych można używać tylko przy naprawdę złej widoczności - umowna granica, o której mówią przepisy to 50 metrów.

Dlaczego tak jest?

- Przy lekkiej mgle tylne światła przeciwmgłowe mogą oślepić kierowcę jadącego za nami. Poza tym mniej widoczne stają się także światła stopu, co grozi zbyt późnym hamowaniem i kolizją. Włączanie świateł przeciwmgłowych ma sens wtedy, gdy przejrzystość powietrza jest na tyle mała, że światła pozycyjne "toną" we mgle – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Gdy poprawi się widoczność, należy wyłączyć światła przeciwmgłowe, by nie oślepiać innych kierowców. Często popełnianym przez kierowców błędem jest też używanie przy niskiej przejrzystości powietrza tzw. długich świateł. Zamiast oświetlać drogę przed nami, podświetlają one mgłę i dodatkowo pogarszają widoczność.

Nie jedź zbyt szybko

- W czasie mgły kluczowe jest dostosowanie prędkości do panujących warunków oraz spokojna, przewidywalna jazda i płynne hamowanie. Kierowca powinien zawsze jechać z taką prędkością, by móc zatrzymać się na odcinku drogi, który w danym momencie jest dla niego widoczny. Gdy widoczność we mgle spada do kilkudziesięciu metrów, nie jedźmy bardzo szybko - może to nas uratować przed kolizją. Zwłaszcza że podczas mgły często mamy też do czynienia ze śliską nawierzchnią – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. - Podobnie jeśli dopiero wjeżdżamy w obłok mgły, rozsądnie jest zwolnić. Nie wiemy, co się kryje przed nami – może to być zator drogowy czy samochód, który uległ awarii. To ważne zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie łatwo może dojść do karambolu.

Najważniejszy jest bezpieczny odstęp

- Podczas mgły wiele osób ma tendencję do tego, by trzymać się blisko samochodu jadącego przed nami. Dzięki temu można wspomóc się jego tylnymi światłami. Trzeba jednak pamiętać, że odstęp od poprzedzającego pojazdu nie powinien być mniejszy niż dwie sekundy, szczególnie że jeśli kierowca ma włączone światła przeciwmgłowe, trudniej zauważyć rozpoczęcie hamowania.

Wykorzystuj wszystkie zmysły

- W warunkach bardzo ograniczonej widoczności warto polegać nie tylko na zmyśle wzroku, lecz także słuchu. Dlatego najlepiej jest wyłączyć radio, a w niektórych sytuacjach, np. przed przejazdem kolejowym, opuścić szyby i w razie potrzeby wyłączyć także silnik, by móc usłyszeć, czy nic nie nadjeżdża. W czasie mgły trzeba wyeliminować wszystkie czynniki, które mogłyby nas rozpraszać – nawet rozmowy z pasażerami.

Co robić w sytuacji awaryjnej?

- Jeśli musimy się zatrzymać na poboczu, auto należy ustawić tak, aby znajdowało się całkowicie poza pasem jezdni, a następnie włączyć światła awaryjne. Z tego rozwiązania powinniśmy jednak korzystać tylko wtedy, gdy nie ma innej możliwości, np. w przypadku poważnej awarii. Najlepiej poczekać z postojem do momentu, gdy widoczność się poprawi lub gdy pojawi się możliwość zjazdu na bezpieczny parking – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Przeczytaj też:
Na jednej z autostrad ludzie biegali zbierając pieniądze (video)

Do niecodziennego zdarzenia doszło w stanie New Jersey na jednej z autostrad. Na drodze 3 w East Rutheford z opancerzonej ciężarówki zaczęły wypadać banknoty.

Nie pomogą podwyżki zarobków kierowców ciężarówek

Niedobór kierowców ciężarówek w Ameryce zdominował w tym roku nagłówki mediów branży transportu drogowego.

3 lata do emerytury i takie rzeczy...

62-letni kierowca ciężarówki został zatrzymany po tym, jak miał problem z zaparkowaniem swojego zestawu.

Efekt domina z udziałem ciężarówek

Kilka ciężarówek zderzyło się na autostradzie w poniedziałek rano.

Kierowca założył magnes i pojechał na myjnię niestety nie przewidział komplikacji

O tym, że nieszczęścia chodzą parami miał okazję przekonać się kierowca ciężarówki z Ostrowca Świętokrzyskiego.

Od 1 stycznia zakaz jazdy ciężarówkami w złą pogodę

W Holandii wchodzą nowe przepisy dotyczące kierowania pojazdami ciężarowymi przy złych warunkach pogodowych.

Renault Range C ze zmienionym zderzakiem może w terenie jeszcze więcej

Angielska firma budowlana zajmująca się wyburzeniami zafundowała sobie takie oto Renault z gamy C.

Kamienie rzucone na ciężarówkę cudem nie zraniły kierowcy (video)

Trzech młodych mężczyzn zostało złapanych podczas rzucania kamieniami na samochody.

Za pracę w Holandii - holenderskie wynagrodzenie

Wyrok Sądu najwyższego w Holandii nie budzi zastrzeżeń.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL