9 września br. w
siedzibie gdańskiego dealera Scania Polska już po raz piąty odbył się konkurs
Pomorska Miss Scania. Impreza, która w
ciagu 5 lat rozrosła się do wielkiego ponadregionalnego pikniku, w którym
wzięło udział ponad 1500 gości.
Scania na targach EKO-LAS
W dniach 6-7 września br. w Tucholi odbyły się
międzynarodowe targi leśne EKO-LAS 2006, największa i jedyna w tej branży
impreza targowa w kraju organizowana w lesie. Wzięło w niej udział blisko 100
wystawców z Polski oraz Finlandii, Niemiec, Norwegii, Szwecji i Słowenii.
Targi TRANSEXPO już niedługo
| Największa w Polsce impreza sektora komunikacji zbiorowej - Targi Transexpo 2006 zapowiada się bardzo ciekawie. Od 4 do 6 października w Kielcach pojawi się ponad setka wystawców z kraju i zagranicy. Premiery nowych pojazdów, happeningi, konferencje i prelekcje - to tylko nieliczne atrakcje targowe
DAFmania 2006
DAFmania, czyli spotkanie użytkowników i przyjaciół marki DAF, odbywa się co roku, przeważnie we wrześniu, w jedną z pierwszych sobót miesiąca. Jej tegoroczna, siódma już edycja przypadła na sobotę 9 września i została zorganizowana w siedzibie krakowskiego dealera DAF – firmy Wanicki Sp. z o.o.
XXV Festiwal Piknik Country Mrągowo 2006
4 lipca w warszawskim hotelu Victoria miała miejsce konferencja prasowa poświęcona
jubileuszowemu spotkaniu przy muzyce country- znanemu wszystkim pod nazwą
Piknik Country Mrągowo.W tym roku w dniach 28-30 lipca przypada 25 edycja pikniku.
Volvo i zawody dla pracowników punktów serwisowych
Volvo
Trucks zorganizuje największe w świecie zawody dla pracowników punktów
serwisowych.
Największe w świecie, międzynarodowe zawody dla pracowników stacji
serwisowych wkrótce się rozpoczną. Volvo Trucks - spodziewa się, że weźmie w nim udział co najmniej 12 000 uczestników
z całego świata. Celem zawodów ma być zarówno dalszy rozwój umiejętności
personelu zatrudnionego w warsztatach, jak i podniesienie samego statusu zawodu
mechanika.
Jak ekonomicznie przetrwać zimę ?
Ponad 18
tys. Nowych ciężarówek, 8 tys. Nowych naczep, masowy import używanych pojazdów,
wzrost kosztów transportu przez ciągłe wahania cen paliw a do tego tylko
kilka km nowych autostrad, to krótki bilans problemów branży transportowej kończącego
się 2005 roku.Jak zmniejszyć zużycie paliwa, oleju napędowego a przez to koszty
transportu ? Jak upłynnić ruch na polskich drogach oraz jak uniknąć wielu
niebezpiecznych sytuacji na trasie czy nie przewidzianych zachowa? 12 tonowej ciężarówki
?
Finał Young European truck Driver 2005- Kraków
Koncern Scania przy współpracy z Komisją Europejską i IRU oraz
m.in. takimi sponsorami jak Michelin i Shell, już tradycyjnie- co dwa lata
organizuje konkurs na najlepszego młodego kierowcy ciężarówki- Young
European Truck Driver.
Zawody kierowców biorących udział w Konkursie Young European Truck
Driver 2005 odbywały się we wszystkich państwach
Unii Europejskiej oraz w Turcji, Norwegii i
Szwajcarii. Wyłonieni finaliści będą rywalizować w Sztokholmie miedzy 15
a 17 września 2005. Główną nagrodą w
tegorocznym konkursie jest Scania Seria R, czyli "Ciężarówka Roku 2005 dla Kierowcy Roku". Druga
nagroda to udział w imprezie "A Michelin Driving Experience", której celem jest prezentacja idei wyścigów samochodowych (przygotowanie teoretyczne
oraz jazdy próbne samochodem formuły pierwszej).
Trzecia nagroda - wizyta we włoskim mieście Maranello, ojczyźnie Ferrari, podczas
"Shell F1
weekend" (zwiedzanie słynnej fabryki Ferrari, toru
testowego i muzeum Ferrari). Ponadto wszyscy europejscy finaliści zostaną
zaproszeni w październiku 2005 r. na wystawę RAI w
Amsterdamie (Europejska Wystawa Transportu
Drogowego) podczas której otrzymają pamiątkowe
medale i wezmą udział w konferencji z młodymi inżynierami projektującymi pojazdy
Scania.
Zdobywcy trzech pierwszych nagród w finale
europejskim w listopadzie 2005 r. zostaną
zaproszeni do Brukseli na organizowaną przez
Scania konferencję poświęconą zagadnieniom
transportu.
W kwietniu, maju i czerwcu na terenie całego kraju odbywały się
lokalne eliminacje. Do udziału w konkursie zgłosiło
się ponad 500 młodych kierowców. Kandydaci, którzy pomyślnie przeszli
test teoretyczny obejmujący zasady bezpieczeństwa
ruchu drogowego i eksploatacji pojazdów wzięli udział w praktycznym sprawdzianie na placu
manewrowym - jeździe sprawnościowej oraz
bezpiecznej i oszczędnej jeździe na trasie ciągnikiem siodłowym z trzyosiową
naczepą i ładunkiem. Do jazd testowych oraz podczas
krakowskiego finału wykorzystano nowy ciągnik siodłowy Scania Serii R
Finał Konkursu zbiegł się z 12-tym Trakerskim Spotkaniem w Krakowie.
Do ścisłego finału weszło 11 najlepszych kierowców, którzy musieli
przejść trzy przygotowane zadania-
test pisemny z zagadnień przepisów ruchu drogowego,
przepisów międzynarodowych oraz eksploatacji pojazdów.
Jak się dowiedzieliśmy od uczestników finału, największe
problemy sprawiły im zasady kodeksu drogowego oraz zasady udzielania
pierwszej pomocy.
test drogowy, czyli jazda zestawem (ciągnik Scania Serii R+
naczepa o tonażu 40 t ) na ponad 28 km krakowskiej obwodnicy. Liczyła
się nie tylko technika jazdy, jak najkrótszy czas, ale także jak najmniejsze
zużycie oleju ale przede wszystkim zużycie paliwa.
Średnie zużycie
paliwa przez ciągnik siodłowy z maksymalnie obciążonym zestawem podczas testu na obwodnicy
wokół Krakowa osiągane przez finalistów wynosiło od 25,6 l/100km (kierowca Marek
Szerenos)
do 33,4 l/100km.
Podczas jazd po mieście w samochodach umieszczono 4 kamery, które
cały czas monitorowały pracę kierowcy i jego "zachowanie"
Najtrudniejszy, a zarazem
najbardziej spektakularny, odbywający się przy
udziale widzów- uczestników Trakerskich Spotkań, okazał się konkurs jazdy na placu manewrowym
wymagający precyzji i dużej odporności psychicznej. W "skład"
tej konkurencji wchodziło 8 zadań:
slalom,
najazd przednim zderzakiem na wyznaczoną linię,
wjazd tyłem do garażu- jak najbliżej tylną rampą do ustawionych
desek,
najazd na linie przednimi kołami
przewrócenie prawego pachołka za pomocą kołka umieszczonego na
prawym dolnym stopniu kabiny,
ustawienie beczek w jak najmniejszej odległości i ominięcie ich
zestawem,
przebicie balona przyklejonego na beczce za pomocą szpikulca
(wysokość balona to ok. 1/2 wysokości chłodnicy ),
ustawienie pojazdu w pozycji wyjściowej.
Podczas finału polskiej edycji konkursu Young European Truck Driver 2005 opiekunem i
doradcą młodych kierowców był Tomek Załucki, zwycięzca polskiej edycji konkursu w 2003 roku, obecnie
pracujący jako koordynator i instruktor Szkoły Jazdy Scania.
Zwycięzcą drugiej edycji konkursu został Marek
Szerenos z Białegostoku, drugie miejsce zajął Rafał Rogalski z miejscowości Fabianki k.
Włocławka, a trzeci był Grzegorz Don z Potoczka k. Kłodzka. Na finale ogólnoeuropejskim w Szwecji z
pozostałymi 27 finalistami z poszczególnych krajów
zmierzy się Marek Szerenos, a R. Rogalski i G. Don będą mu kibicować.
Przedstawiamy.
Finaliści polskiej edycji Europejskiego Konkursu Young European Truck Driver
2005:
I miejsce: Marek Szerenos, 31 lat, Białystok, prowadzi własną
firmę przewozową (3 ciągniki siodłowe z naczepą). Przewozi głównie tynki mineralne firmy ZPB Jerzy
Maciejewski z Bełchatowa, na trasach: Polska - Litwa, Łotwa, Białoruś, Rosja. Ma
wykształcenie średnie mechaniczne. Liczy na sukces podczas finału w Szwecji.
II miejsce: Rafał Rogalski, 26 lat, Fabianki (kujawsko-pomorskie), pracuje w firmie Paw Trans, z
Poniatowej, prowadzi zestaw ciągnik-cysterna w transporcie międzynarodowym
(głównie Europa zachodnia i południowa). Wykształcenie ekonomiczne. Przede wszystkim
chciał się sprawdzić.
III miejsce: Grzegorz Don, 24 lata, Potoczek koło Międzylesia (Kotlina
Kłodzka), prowadzi gospodarstwo rolne. Jako kierowca pracuje w dwóch firmach, na co
dzień kieruje ciągnikiem Scania z naczepą lub tandemem. Pokonuje trasy
całej Europy, z wyjątkiem Skandynawii. Prowadzenie pojazdu to jego hobby i pasja. Z
wykształcenia jest bohemistą
Pozostali finaliści (w kolejności alfabetycznej):
Robert Baran, 33 lata, Piaski k. Lublina. Pracuje w prywatnej firmie transportowej,
posiadającej ciągniki z naczepami i izotermy. Najczęściej prowadzi
ciągnik Scania 144. Wykształcenie mechaniczne.
Bogdan Buchała, 29 lat, Oświęcim, pracuje w firmie Koziński Transport Spedycja obsługującej kierunek
Włoch i Austrii. Zaczynał jako kierowca pojazdów dostawczych.
Paweł Gamoń, 27 lat, Limanowa, pracuje w firmie Doma Transport zajmującej się transportem
kontenerów. Z zawodu jest elektromechanikiem.Zbigniew Kosobucki, lat 35, Pasłęk, jest zawodowym żołnierzem w siłach powietrznych
WP. Jeździ ciężarówką od 11 lat, jego ojciec również jest kierowcą. Prowadzi pojazd z
naczepą o ładowności 60 ton przystosowaną do przewozu czołgów.
Paweł Majas, 23 lata, Krowice Zawodnie (powiat kaliski), pracuje w firmie MTD import-Export Dariusz
Rogaczewski. Na co dzień jeździ ciągnikiem Scania na trasach do Niemiec i
krajów Beneluksu. Pracuje od dwóch lat. Z wykształcenia jest technikiem mechanikiem.
Sławomir Mazur, 32 lata, Białogard, pracuje w firmie Kora Transport,
zajmującej się spedycją (plandeki) na trasach całej Europy. W zawodzie kierowcy pracuje już siódmy rok.
Wykształcenie średnie techniczne,
Rafał Michalik, lat 32, Toruń, posiada własną firmę (1 ciągnik Scania), współpracuje z
firmą Truck Gigant, z wykształcenia mechanik samochodowy.
Dariusz Serafiński, 31 lat, Sieradz. Pracuje w firmie transportowej. Najczęściej przewozi
materiały budowlane. Pracuje w firmie od 5 lat.
W czasie spotkania z uczestnikami zadaliśmy im pytanie: "Co należałoby
zmienić w organizacji lub przeprowadzaniu tego rodzaju konkursu- na
szczeblu regionalnym ?"
Odpowiedź była jedna- wszyscy żalili się, że po finałach
regionalnych nie poznali swoich wyników. Wiedzieli jedynie kto z nich był
najlepszy i przechodzi do finału krajowego...
Wszystkim uczestnikom gratulujemy osiągniętych wyników, mając jednocześnie
nadzieję, że za dwa lata także staniecie do rywalizacji !Więcej zdjęć z finału YETD 2005 dostępnych jest w naszej galerii: tu >>>
źródło: tekst własny + materiały Scania Polska
Pamiątkowe zdjęcie przed rozpoczęciem zmagań...Przedstawienie finalistówOstanie wskazówki dla kierowcówPróbna jazda i wyjasnienie zadań...Pierwsze zadanie- slalomZadanie nr. 2- najazd zderzakiem nad linięDokladne pomiary odległości...Wjazd tyłem do garażu- tym razem nie udany...Za pomocą tego urządzenia należało strącić pachołekUstawienie beczek na jak najmniejszą odległość- 265 cmNajazd na linię przednimi kołami- tym razem także nie udało się tego dokonaćJedna z najtruniejszych konkurencji- przebicie balona. Zadanie zaliczyło 5-u kierowców z 11 zawodników.Pamiątkowe zdjęcie po ogloszeniu wyników...i Najlepszy Kierowca Ciężarówki 2005 roku !