Mercedes-Benz Trucks i Fuso na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze

Mercedes-Benz Trucks i Fuso na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze

Podczas targów w Hanowerze (od 25 września do 2 października br.) zadebiutuje pozbawiony kamuflażu prototyp autonomicznej ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz Future Truck 2025 - zwiastun ciężarówki przyszłości
Goście stoiska Mercedes-Benz na targach w Hanowerze będą mogli na własne oczy zobaczyć ciężarówkę jutra. Na początku lipca br. Daimler zademonstrował niesamowite możliwości technologii jazdy autonomicznej w "ciężarówce przyszłości 2025" na autostradzie A14 nieopodal Mageburga.

Ciężarówka przyszłości 2025 to rewolucja w zakresie wydajności i bezpieczeństwa. W ciągu najbliższych 10 lat ciężarówki będą zdolne autonomicznie poruszać po głównych drogach w Europie. Daimler Trucks stworzył inicjatywę "Kształtowania przyszłości transportu" z myślą o oszczędzaniu zasobów i ograniczaniu emisji wszystkich spalin w połączeniu z jednoczesnym zapewnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa na drogach. Jednym z filarów tego skoku technologicznego jest łączność pomiędzy pojazdami oraz elementami infrastruktury.

Ponad 20 ciężarówek wszystkich serii modelowych, TechLane, "Driving Experience" w Laatze
W halach targowych 14/15 zwiedzający zobaczą również ponad 20 seryjnych pojazdów wszystkich serii modelowych, a na stoisku TechLane będą mogli sprawdzić, jakie technologie kryją się za wyjątkową efektywnością kosztową nowej generacji ciężarówek spod znaku trójramiennej gwiazdy. Najnowsze rozwiązania będzie też można sprawdzić na własnej skórze - w trakcie jazd testowych na placu treningowym w pobliskim Laatzen.

Fascynująca technolgia: nowy ciągnik siodłowy Actros SLT do transportu ciężkiego
Swój oficjalny debiut świętuje w Hanowerze nowy Actros SLT - ciągnik siodłowy do transportu ciężkiego. To ukoronowanie serii Actrosa, modelu, który zapoczątkował nową generację ciężarówek Mercedes-Benz, a dziś jest najpopularniejszą ciężarówką dalekobieżną na Starym Kontynencie. Actros SLT radzi sobie z całkowitą masą do 250 ton i kryje fascynujące rozwiązania technologiczne: innowacyjney turbosprzęgłoretarder zintegrowany ze sprzęgłem retarderem (TRC) łączy odporne na zużycie hydrauliczne sprzęgło rozruchowe z retarderem o wysokiej mocy hamowania, 16-stopniowa przekładnia Mercedes PowerShift 3 ze specjalnie opracowanym programem zmiany biegów zapewnia optymalny zakres przełożeń w każdym momencie, a za kabiną znajduje się imponująca wieża chłodnicza. Mercedes-Benz oferuje nowy ciągnik w szerokiej gamie konfiguracji osi, z Actrosem SLT 8x8 na czele - mocarną, 4-osiową ciężarówką z napędem na wszystkie koła.

Actros, Arocs, Antos i Atego - "drużyna A" w szczytowej formie
Po raz pierwszy razem podczas targów wystąpią cztery serie modelowe: Actros, Arocs, Antos i Atego. A wraz z nimi - cała paleta nowości. Przykładowo, Actros lubuje się ostatnio w wyzywaniu innych na pojedynek. W 22 krajach Europy odbywają się obecnie "Pojedynki paliwowe", w których Actros konkuruje z rywalami flotowymi w testach zużycia oleju napędowego w określonych warunkach. Obiecujemy: Actros to najbardziej efektywny kosztowo model, potrzebujący mniej paliwa od najbardziej oszczędnej ciężarówki w danej flocie. Jak dotychczas stoczył on pojedynki w ponad 300 flotach - i zwyciężył w zdumiewającej liczbie 99 proc. przypadków. Średnio, jego zużycie oleju napędowego jest o 10 proc. niższe od konkurencji.

Moc, trwałość i wydajność - od wywrotki do ciągnika siodłowego, Arocs ma wszystkie atrybuty niezbędne w ciężkich warunkach pracy na budowie. Również ten model jest opcjonalnie dostępny z turboretarderem zintegrowanym ze sprzęgłem turbosprzęgłem z retarderem, zapewniającym maksymalną nośność podczas operacji ruszania i manewrowania z ciężkimi ładunkami, wymagających wysokiego momentu obrotowego. Nowy "hydrauliczny napęd pomocniczy" (Hydraulic Auxiliary Drive - HAD) z dołączanymi silnikami w piastach przednich kół sprawdza się w zastosowaniach drogowych, w których okazjonalnie pojawia się potrzeba lepszej trakcji. Nowością w ofercie jest Arocs 6x4 z nisko zabudowaną kabiną, przydatny w miejscach, gdzie wysokość pojazdu ma kluczowe znaczenie. Arocsa można także zamówić z tempomatem Predictive Powertrain Control (PPC), który przy doborze przełożeń bierze pod uwagę ukształtowanie terenu - opcja ta szybko zwraca się podczas jazdy po utwardzonych drogach.

Mercedes-Benz Antos to pierwszy specjalista w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, a jednocześnie model uniwersalny - bogata oferta sprawia, że można go dostosować do indywidualnego profilu użytkowego. Wszechstronność Antosa zwiększa nowa, opcjonalna przednia oś z zawieszeniem pneumatycznym, przeznaczona głównie dla zestawów przeładunkowych. Umożliwia ona precyzyjną regulację wysokości ciężarówki stosownie do rodzaju naczepy.

Mercedes-Benz Atego to europejski lider w sektorze pojazdów dystrybucyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton. Jego odnowiona odmiana stanowi wzorzec pod względem jakości, niezawodności, kosztów napraw i utrzymania oraz długowieczności w segmencie ciężarówek wagi lekkiej i średniej. Podobnie jak Arocs, Atego będzie świętował swoją premierę właśnie w Hanowerze.

Innowacyjny silnik M 936 G zasilany gazem ziemnym w Econicu
Nowa, zasilana gazem ziemnym (CNG, zasilanie monopaliwowe) jednostka M 936 G w Econicu bazuje na 7,7-litrowym turbodieslu OM 936 z rodziny BlueEfficiency Power. Wyposażony w pojedyncze turbodoładowanie silnik generuje moc 301 KM i 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Parametry te, w połączeniu z imponującą charakterystyką siły napędowej, stawiają go na równi z wysokoprężnym odpowiednikiem. Jednocześnie konstrukcja wyznacza nowe standardy w zakresie zgodności środowiskowej - emituje o 22 proc. mniej dwutlenku węgla od wspomnianego odpowiednika.

Praktycznie wolne od sadzy spaliny eliminują konieczność montażu filtra cząstek stałych stosowanego obecnie w jednostkach Diesla zgodnych z normą Euro VI. Za oczyszczanie gazów wydechowych odpowiada trójdrożny katalizator. Kolejna zaleta: silnik na CNG generuje jeszcze niższy poziom hałasu od i tak cichego motoru OM 936. Dodatkowa masa względem układu napędowego z turbodieslem została ograniczona do około 500 kg, a to dzięki zbiornikom o cienkich, stalowych ściankach, zaopatrzonych w osłony z włókna węglowego.

Zaawansowane narzędzia i specjaliści w terenie: Unimog i Zetros
Unimog debiutuje jako nowy nośnik narzędzi w dwóch seriach modelowych: U 216 i U 218 to wyjątkowo kompaktowe modele bazowe, zaś U 318 i U 530 zastępują znanych poprzedników. Nowa generacja nie tylko atrakcyjnie wygląda - jest też jeszcze bardziej wydana, przyjazna środowisku i efektywna kosztowo, a typowe dla Unimoga właściwości zostały dodatkowo ulepszone. Dla przykładu, nowa hydraulika robocza działa precyzyjniej, i to mimo wyższej mocy hydraulicznej, a nowa wersja napędu hydrostatycznego - pod postacią synergicznego napędu trakcyjnego - łączy przekładnię manualną i hydrostatyczną, umożliwiając kierowcy bezstopniowe przełączanie między oboma układami podczas jazdy.

Nowe, off-roadowe Unimogi - U 4023 i U 5023 - są jeszcze bardziej przyjazne środowisku i wydajne, a przy tym równie dzielne w terenie, co ich poprzednicy. Począwszy od designu kabiny i kokpitu, a na silniku i jego usytuowaniu kończąc, najnowsza generacja fundamentalnie różni się od poprzedniej. Najmocniejszy w historii Unimoga silnik, 4-cylindrowa jednostka OM 934 o pojemności 5,1 litra, generuje moc 231 KM i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zamocowano ją z tyłu, poniżej kabiny. Centralna pozycja pozwoliła obniżyć środek ciężkości pojazdu, a jednocześnie zwiększyć prześwit, co tylko poprawia znakomite własności terenowe modelu.

Gdy niezawodna przyczepność i wysoka ładowność wymagane są w ekstremalnie ciężkich warunkach, na pierwszy plan wysuwa się Zetros z kabiną za silnikiem - teraz dostępny z przydatnym w zastosowaniach off-roadowych, opcjonalnym systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu ze sterowaniem z kabiny. Nowością jest także dwuosiowy wariant z przedłużonym rozstawem osi i dłuższym tylnym zwisem. Mercedes-Benz pracuje obecnie nad trzyosiowym Zetrosem 6x6, który otrzyma sprawdzony na całym świecie, 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 457 o mocy 428 KM i 2100 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Fuso Canter z trzema układami napędowymi
Fuso jest pionierem w dziedzinie przyjaznych środowisku układów napędowych w sektorze pojazdów użytkowych. Nowy Fuso Canter E-Cell to najnowocześniejszy przykład w pełni elektrycznej, lokalnie bezemisyjnej ciężarówki – ma silnik o mocy 150 KM, 100-kilometrowy zasięg, podwozie o ładowności około 3 ton i dopuszczalną masę całkowitą równą 6 ton. Osiem Canterów E-Cell od roku przechodzi testy praktyczne w rękach klientów. Już od końca 2012 roku w Europie dostępny jest natomiast hybrydowy Canter Eco Hybrid, emitujący do 23 proc. mniej dwutlenku węgla i niewiele droższy od wersji spalinowej. Wysokoprężny Fuso Canter spełniający normę Euro VI odznacza się z kolei jeszcze niższym zużyciem paliwa i kosztami eksploatacji - dzięki standardowemu pakietowi Ecofficiency zużywa do 9 proc. mniej oleju napędowego. Dopuszczalna masa całkowita modelu wynosi teraz do 8,55 ton, a jego fabryczna oferta obejmuje nadwozie typu wywrotka oraz ze skrzynią ładunkową i udoskonaloną dodatkową odmianę z napędem na obie osie - Canter 4x4. Również Fuso Cantera będzie można zobaczyć podczas targów aut użytkowych w Hanowerze.


4trucks.pl / Mercedes-Benz Polska