Mercedes-Benz na targach TRANSEXPO 2012

Mercedes-Benz na targach TRANSEXPO 2012

W tym roku Mercedes-Benz zaprezentował na jubileuszowych X Miedzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2012 dwa wyjatkowe autobusy - Citaro 2 oraz Travego Edition 1.

Mercedes-Benz pokazał niskopodłogowy autobus miejski Citaro 2 Euro VI - nagrodzony tytułem "Bus of the Year 2013" oraz autobus turystyczny Travego Edition 1 - pierwszy autobus turystyczny na swiecie z silnikiem Euro VI.

Z mysla o nadchodzacej nowej normie emisji spalin spółka pokazała też najnowsze jednostki napedowe OM 471 i OM 936, które w najbliższych latach stana sie standardem w autobusach Mercedes-Benz i Setra.Podsumowujac: EvoBus Polska pokazała w tym roku rekordowa liczbe nowych pojazdów, które już sa perfekcyjnie przygotowane do nadchodzacej normy Euro VI. Haden z producentów nie przedstawił jeszcze tak kompleksowej oferty.

Citaro jako "Bus of the Year 2013"
Tuż przed targami TRANSEXPO Mercedes-Benz Citaro Euro VI otrzymał prestiżowy tytuł "Bus of the Year 2013". Tym samym marka potwierdziła swoją czołową pozycje na europejskim rynku autobusów miejskich, gdzie Citaro jest najlepiej sprzedąjacym się modelem. Dodajmy, że Citaro ma w swoim dorobku już jeden tytuł "Bus of the Year",który zdobył w wersji Low Entry na rok 2007. W bieżącym roku Mercedes ponownie stanął na targach w Hanowerze na najwyższym podium. Jak pokreślił Stuart Jones, przewodniczący jury "Bus of the Year": Citaro wyróżnia sie spośród wszystkich autobusów zgłoszonych do konkursu w pięciu głównych obszarach. To:

- BEZPIECZENSTWO. W nowym Citaro podjęto także szereg działań mających na celu zwiększenie sztywności szkieletu nadwozia (zgodnie z przyszłą normą EKG-ONZ R66/01) przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Jednym z przykładów są nowe elementy łączące pionowe i poziome elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej blachy, zintegrowane w pojedynczych, wielowymiarowych sekcjach przypominających rekojeść miecza. Dodatkowa cecha konstrukcji zmodernizowanej ściany przedniej autobusu jest specjalna klatka pochłaniająca energie zderzenia, który zapewnia kierowcy dodatkowe zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. W efekcie nowe Citaro już dziś spełnia warunki przyszłego testu zderzenia czołowego określone w normie EKG-ONZ R29. Nowy model Citaro jako pierwszy autobus miejski na świecie posiada także ESP - układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakretów.

- BlueEFFICIENCY, czyli dwie rodziny silników spełniających norme Euro VI. Daimler proponuje tutaj dwie 6-cylindrowe jednostki: OM 936 i OM 470 o pojemności skokowej odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Ich główne cechy to mniejsze o 3-5 % zużycie paliwa i AdBlue. Biorąc pod uwagę normalną eksploatację, odpowiada to poziomowi ok. 1.000 litrów oleju napędowego rocznie. Dodatkowe oszczędności przynoszą długie okresy między przeglądami, które w Citaro wynoszą 120.000 km lub dwa lata.

- EFEKTYWNOŚĆ - nowy układ napedowy Citaro nie tylko nie zużywa wiecej paliwa, ale także nie spowodował zwiększenia masy własnej pojazdu. Dodatkowo zastosowano tutaj innowacyjny, 24-woltowy system rekuperacji energii podczas hamowania. Doładowuje on superkondensatory , które następnie mogą dostarczać energię do urządzeń pokładowych podczas ruszania pojazdu i tym samym odciażać silnik. Całość dopełniają energooszczędne i długotrwałe swiatła LED, zastosowane zarówno w zakresie wewnetrznego oświetlenia, jak również w tylnych i dziennych reflektorach.

- KOMFORT – to kolejny obszar, który zadecydował o przyznaniu Citaro tytułu "Bus of the Year 2013". Pasażerowie mogą odczuć tutaj komfort podróżowania i to od samego wejscia. Wszystkie drzwi w Citaro sa jasno oświetlone poprzez diody LED, co daje przyjemną, zapraszającą atmosferę. Także samo wnętrze charakteryzuje się dobrym oświetleniem, które szczególnie z tyłu może ograniczyć akty wandalizmu. Jury zwróciło także uwagę na poręcze z wymiennymi wkładkami reklamowymi, otwierajace nowe możliwości w zakresie dodatkowego dochodu. Citaro przekonuje także komfortowym miejscem pracy kierowcy, które jest teraz wyższe i łatwiej się do niego dostać poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu.

- DESIGN - który w ostatnim czasie zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę w przypadku autobusów miejskich. Nowy model Citaro świetnie prezentuje sie z dynamicznymi osłonami na dachu, wyższa przednia szyba, "muskularnymi" nadkolami i przeprojektowana tylna ściana. O niepowtarzalnej stylistyce tego pojazdu polscy przewoźnicy mogli się sami przekonać podczas targów TRANSEXPO w Kielcach.

Mercedes-  Benz 3

Wyjatkowa edycja Travego
Aby podkreślić ogromne możliwości koncernu Daimler Buses w zakresie wdrażania innowacyjnych systemów napędowych, w Kielcach mogliśmy zobaczyć także autokar Mercedes-Benz Travego Edition 1. To pierwszy na świecie autobus turystyczny w pełni dostoswany do nowej normy emisji hałasu i spalin Euro VI, która zacznie obowiązywać od poczatku 2014 r.

Nowa jednostka napędowa to sprawdzony już w cieżarówkach silnik OM 471 pochodzący z serii BlueEfficiency Power. Jest to jednostka stojąca, rzędowa, 6-cylindrowa o pojemnosci 12,8 litra. Nowy silnik wymagał przekonstruowania komory napędowej Travego - przede wszystkim w zakresie układu chłodzenia, którego wydajność została teraz zwiększona o ok. 30%. Dlatego chłodnica w autokarze została przesunięta z lewej strony na prawa, zastosowano dodatkowe wloty powietrza na tylnej ścianie pojazdu, a także zainstalowano przegrode pomiedzy silnikiem i chłodnicami. Oprócz podniesienia efektywności chłodzenia, uzyskano mniejszy hałas i niższe temperatury. Wieksza masa całego układu napędowego i tym samym dociażenie drugiej osi spowodowała konieczność innego rozmieszczenia komponentów. I tak zbiornik paliwa i akumulatory przesunięto blisko przedniej osi, układ klimatyzacji przesunięto do przodu oraz zastosowano lżejsze szyby. Tak wyglada "odchudzanie" w autobusie. To nie koniec zmian. W Mercedes-Benz Travego Edition Euro VI zamontowano nową, w pełni zautomatyzowaną 8-biegowa skrzynie GO 250- 8 PowerShift. Jej atutami są zwarta budowa, mniejsza masa i dłuższe przebiegi między wymianami oleju. Wprowadzono tutaj również funkcję manewrowania, która pozwala na poruszanie sie pojazdu na pierwszym biegu lub wstecznym bez konieczności naciskania pedału gazu. Kierowca kontroluje predkość manewru jedynie za pomocą hamulców. Do skuteczniejszego hamowania zastosowano wodny retarder Voith o maksymalnym momencie hamowania 3500 Nm.

Z myslą o lepszym komforcie pracy kierowcy wprowadzano nowy zestaw wskazników z ulokowanym centralnie ciekłokrystalicznym, kolorowym wyswietlaczem. Kolejna nowość to brak tradycyjnego kluczyka. Jego elektroniczna wersja jest wpinana w tablice rozdzielczą. Silnik uruchamia sie i gasi przez przyciśnięcie przycisku start/stop. Po lewej stronie tablicy rozdzielczej znalazła się wiekszość przycisków sterujacych praca układów pojazdu. Na prawą stronę przeniesiono ekran nawigacji i przyciski sterowania drzwiami oraz zawieszeniem.

Nowe Travego to nie tylko nowy układ napędowy i bardziej komfortowe stanowisko kierowcy. To także wyższe bezpieczeństwo. Teraz flagowy autokar Mercedes-Benz oprócz standardowego układu ESP dysponuje drugą generacją systemu Active Brake Assist (ABA). Skanuje on za pomocą czujników radarowych drogę na pasie ruchu Travego w odległosci od 0,25 do 200 m przed pojazdem. Obliczana jest nie tylko odległość, ale także różnica prędkości pomiędzy pojazdami tak, by wyznaczyć prawidłowy moment rozpoczęcia hamowania. ABA2 ma również funkcję zatrzymania przed przeszkodą nieporuszającą się, co może byc przydatne przy dojeżdżaniu do korków na autostradach. Travego Edition 1 posiada także system Attention Assist, który na podstawie odczytów z czujników układów kierowniczego, napędowego i hamulcowego "uczy sie" zachowania kierowcy po rozpoczęciu jazdy. W miarę upływu czasu jazdy wraz ze zmianą zachowania kierowcy, np. czestymi, drobnymi korektami kierunku jazdy czy bardziej gwałtownym hamowaniem, system uznaje zachowanie takie jako zmeczenie. Wyswietlany jest wtedy w zestawie wskazników piktogram z fili.anka kawy, sugerujacy kierowcy zamiane ze zmiennikiem badz postój. To sie nazywa inteligentny autobus!

Silniki z norma Euro VI
Wejście nowej normy emisji spalin i hałasu, do której autobusy Mercedes- Benz i Setra sa już w pełni gotowe, to także dobry moment na pokazanie "głównych bohaterów" tych zmian, czyli jednostek napędowych Euro VI. Dlatego po raz pierwszy w historii kieleckich targów firma EvoBus Polska pokazała swoje najnowsze 6-cylindrowe silniki: OM 936 i OM 470 o pojemnosci odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Obie te jednostki znajdują zastosowane w autobusach miejskich Citaro i Conecto LF, natomiast OM 470 jest dedykowany do takich modeli jak Citaro G, Conecto G, Tourismo czy ComfortClass 500.


4trucks.pl / EvoBus Polska

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL