Eliminacje regionalne YETD 2007

Eliminacje regionalne YETD 2007

Image 23 czerwca uczestniczyliśmy w ostatnich eliminacjach regionalnych prestiżowego konkursu dla młodych kierowców ciężarówek, którego organizatorem jest szwedzi producent pojazdów uzytkowych -Scania. Końcowe zmagania odbywały się jednocześnie w Warszawie i Lublinie. Dzięki nim poznaliśmy najlepszych zawodowych kierowców ciężarówek konkursu Young European Truck Driver 2007.

Mimo, że pogoda w tym roku nas nie rozpieszczała na wszystkie eliminacje przybyło wielu kierowców z rodzinami, miłośników marki Scania- choć nie tylko, zwykłych kierowców czy ludzi zupełnie nie związanych z branżą transportową, chcących jednak przyjrzeć się ogromnym ciężarówkom z bliska. Regionalne eliminacje we wszystkich miastach, a było ich 11 (Szczecin, Gdańsk, Poznań, Włocławek, Wrocław, Łódź, Kraków, Katowice, Białystok, Lublin, Warszawa), przebiegały tak samo.

Pierwszy kierowca, już na swoim miejscu.
Eliminacje

Uczestnicy konkursu spotykali się o 8:30 w siedzibie dealera w danym mieście i rozpoczynali zmagania testem teoretycznym. Po 9:30 9 osób z najlepszymi wynikami rozpoczynało test drogowy, w którym oprócz ekonomicznej jazdy liczyły się inne aspekty np. bezpieczne poruszanie się pojazdem.
O godz. 12 rozpoczynał się piknik rodzinny podczas, którego przybli goście mogli bawić się przy muzyce zaproszonych zespołów, delektować się specjałami kuchni oraz uczestniczyć w specjalnych konkursach, w których można było wygrać cenne nagrody.
Podczas gdy inni się bawili kierowcy uczestniczyli w zmaganiach na zamkniętym torze, gdzie przygotowano szereg trudnych zadań do pokonania zestawem siodłowym Scanii.
-najazd lewym-przednim kołem ciągnika na środek metalowej tarczy o wym. 1mx1m
-przejazd wszystkimi prawymi kołami zestawu przez drewnianą deskę- jazda w przód i tył
-przejazd zestawem miedzy beczkami, kierowca sam musiał dokonać pomiaru

"na oko" szerokości ciągnika, aby odpowiednio ustawić beczki
- liczyła się jak najmniejsza szerokość.-najazd przednim zderzakiem z zawieszonym wahadłem na środek tarczy
-przewrócenie prawym bokiem środkowego słupka, z pośród 3 ustawionych bardzo blisko siebie
-cofanie do garażu- liczyła się jak najmniejsza odległość tyłu naczepy od ściany garażu


Ustawienie beczek nie stanowiło dla nikogo wyzwania.

Zawodowi kierowcy, którzy przyglądali się zmaganiom przyznali, że zadania były bardzo różnorodne i na każdym można było popełnić błąd, który kosztowałby utratę cennych punktów.
Mimo, że kierowcy biorący udział w eliminacjach wcześniej zapoznawali się z podstawionym zestawem pod czujnym okiem Instruktora Szkoły Jazdy Scania- Tomkiem Załuckim, który 5. lat temu wygrał taki konkurs, mieli problemy z poprawną jazdą na placu co odbiło się na utraconych punktach.
Wszystkie zadania dobierano w taki sposób, aby można było doszukać się ich zastosowań w codziennym życiu i tak, np. cofanie do garażu można odnieść do podjazdu pod rampę wyładowczą, przejazd między beczkami to bezpieczne mijanie pojazdów na wąskich drogach itp...

Po godz. 17 następowało ogłoszenie wyników a długo do godzin wieczornych trwała zabawa u dealera Scanii.


W tym zadaniu liczył się każdy centymetr !


Udało się ! Słupek przewrócony !


Trafienie do celu sprawiało najwięcej problemu. Widoczność z wnętrza ciężarówki jest ograniczona.

Historia

Historia konkursu YEDT sięga roku 2003, kiedy to odbyły się po raz pierwszy eliminacje. Kolejny konkurs odbył się 2. lata później- w 2005 roku. Zmagania konkursowe YETD 2007 są największymi z dotychczasowych. Bierze w nich udział niemal 20 tysięcy kierowców z 27 krajów. W Polsce chęć udziału w konkursie Young European Truck Driver 2007 zgłosiło ponad 1000 młodych kierowców.

Inicjatywa Scania stwarza młodym kierowcom - mężczyznom i kobietom w wieku do 35 lat - szansę do zaprezentowania swoich umiejętności w zakresie bezpieczeństwa drogowego, a także wygrania najlepszej z ciężarówek - Scania R.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, głównym akcentem Young European Truck Driver 2007 jest bezpieczeństwo drogowe. Scania pragnie szczególnie podkreślić jego znaczenie, aby młodzi kierowcy mieli świadomość wagi bezpieczeństwa drogowego oraz wysokich umiejętności w prowadzeniu pojazdów.

W Polsce eliminacjom regionalnym organizowanych w maju i czerwcu w 11 miastach przyglądało się ponad trzy tysiące widzów.

Znamy już jedenastu najlepszych polskich kierowców ciężarówek, którzy zakwalifikowali się do Polskiego Finału konkursu Young European Truck Driver 2007.

Nasi finaliści to:

1. Szczecin: Sławomir Mazur (Białogard)
2. Gdańsk: Robert Karczyński (Chojnice)
3. Poznań: Kamil Walas (Połczyn Zdrój)
4. Włocławek: Rafał Rogalski (Fabianki)
5. Łódź: Mateusz Kiełb (Wolbórz)
6. Wrocław: Ireneusz Wydmuch (Trzebień)
7. Kraków: Jarosław Szczepański (Charsznica)
8. Katowice: Adam Czyżyński (Janów)
9. Białystok: Marek Szerenos (Kleosin)
10. Lublin: Kamil Kruk (Legnica)
11. Warszawa: Mariusz Goławski (Warszawa)


Finaliści z regionalnych eliminacji w Warszawie.
Gratulujemy wszystkim i już teraz serdecznie zapraszamy na ogólnopolski finał konkursu, który odbędzie się 1 września 2007 w Gdańsku.

 

Finał Europejski, z udziałem najlepszych kierowców ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, w którym główną nagrodą jest najnowszy pojazd marki Scania odbędzie się w dniach 21-22 września w Szwecji.

Konkurs Young European Truck Driver 2007 to dla młodych ludzi znakomita okazja do tego, by pokazać, co potrafią - podkreśla Paweł Paluch ze Scania Polska. - W organizacji transportu drogowego kierowca jest po prostu najważniejszym ogniwem całego łańcucha - zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa na drogach, zużycia paliwa, jak i kosztów serwisowo-naprawczych ponoszonych przez firmy transportowe. Dobry styl jazdy przyczynia się ponadto do płynności ruchu drogowego, a tym samym do mniejszego zużycia paliwa oraz redukcji emisji spalin w skali globalnej.


Konkurs Young European Truck Driver 2007 jest elementem prowadzonych przez Scania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego i podniesienia statusu zawodowego kierowców. Jest on również jedną z form realizacji celu wyznaczonego przez Komisję Europejską, zakładającego redukcję liczby śmiertelnych wypadków drogowych co najmniej o połowę do roku 2010.