Kongres Move 2023

Kongres Move - eksperci o przyszłości elektromobilności w Polsce

International Mobility Congress odbywał się podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich.

 

Równolegle z pierwszym dniem Poznań Motor Show odbyła się piąta odsłona Kongresu MOVE, podczas którego dyskutowano o przyszłości przemysłu motoryzacyjnego i jego współpracy z innymi gałęziami gospodarki, przede wszystkim z branżą energetyczną. - Spotykamy się tutaj, by wspólnie z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego, paliwowego, przedstawicielami rządu i samorządów lokalnych oraz uczelni wyższych rozmawiać o wyzwaniach, które stoją dziś przed branżą motoryzacyjną – mówił podczas otwarcia Kongresu MOVE i Poznań Motor Show Tomasz Kobierski, Prezes Zarządu Grupy MTP.

Motoryzacja jest branżą, która obecnie wydaje w Europie najwięcej środków na innowacje związane z ochroną klimatu. Właśnie trendy technologiczne i klimatyczne będą stanowić wyzwania dla producentów pojazdów oraz ustawodawstwo w Polsce do 2035 roku.

- Należy podkreślić, że przyszłość indywidualnej mobilności należy do pojazdów elektrycznych. W roku 2022 na europejskim rynku producenci oferowali już 100 różnych modeli samochodów elektrycznych. W tym roku do tej puli zostanie dodanych kilkadziesiąt nowych modeli. Polska mierzy się obecnie z dwoma wyzwaniami – pierwszym natury infrastrukturalnej, a drugim obecnego miksu energetycznego Polskimówił podczas kongresu Sven Stein, członek Zarządu (CFO) w Volkswagen Group Polska.

- Uważam, że Polska ma bardzo ważną rolę w tej zmianie. 33 proc. transportu w Europie pochodzi z Polski. Potrzebujemy infrastruktury ładowania, potrzebujemy również dostępu do energii oraz odpowiednio niskich cen, aby usatysfakcjonować konsumentów - mówił Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska.

- W 2030 roku 50 proc. naszej globalnej produkcji będzie to produkcja samochodów ciężarowych elektrycznych . To oznacza, że więcej niż 60 proc. samochodów sprzedawanych w Europie w 2030 roku będzie elektrycznychzapowiadał Wojciech Rowiński, dyrektor Generalny, Scania Polska S.A.

- Jesteśmy świadkami ogromnej zmiany , jeśli chodzi o techniki napędów, które z kolei spowodowały całkowitą zmianę konstrukcji samochodu. Dla naszej produkcji jest to ogromne wyzwanie, ponieważ do tej pory produkty, które są robione(wytwarzane) w Polsce, są przeznaczone w całości dla platform, dedykowanych samochodom spalinowym. Teraz najważniejszą rzeczą dla nas jest to, by platformy, które służą produkcji samochodów elektrycznych lub ich komponentów zaczęły być robione także u nas w kraju. Walczymy o to, ponieważ są to dla nas miejsca pracy oraz wysokodochodowe inwestycje, które będą wspierały także innowacyjnośćmówiła Ilona Antoniszyn - Head of Political Affairs Volkswagen Group Polska.

- Ważne, abyśmy przeszli przez tę zmianę jako kraj, który jest jednym z najważniejszych miejsc, jeżeli chodzi o produkcję pojazdów - podkreślił Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Strona rządowa zapowiada współpracę Minister Ireneusz Zyska mówił, że przemysł motoryzacyjny to 8 proc. polskiego PKB i ponad 21 eksportu polskiego przemysłu. - Nie chcemy, aby firmy które dzisiaj produkują w Polsce silniki, przekładnie hybrydowe, skrzynie biegów, samochody osobowe , dostawcze i autobusy elektrycze znalazły inne miejsce na mapie świata – zapewniał Minister Zyska. Zapowiedział też rozwiązania legislacyjne, które będą stymulować i dawać preferencje w zakresie inwestycji dla odnawialnych źródeł energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje też nową zaktualizowaną politykę energetyczną Polski do roku 2040. – Chcemy, aby w roku 2030 moc zainstalowana w źródłach odnawialnych w Polsce przekroczyła 50 gigawatów. Chcemy również dążyć do zużycia energii brutto przekraczając 50% w ramach wolumenu całego miksu energetycznego i ta energia ma pochodzić z źródeł odnawialnych.

- Do 2030 roku chcemy zainwestować 70 mld złotych w rozwój zielonej energii - mówił Jarosław Dybowski, dyrektor wykonawczy ds. energetyki w PKN Orlen. Zapewnił, że PKN Orlen do roku 2030 zamierza wybudować 9 tys. Megawatów w źródłach odnawialnych, i niskoemisyjnych. - Chcemy się skupiać na inwestycjach wielkoskalowych. Myślimy o największych źródłach odnawialnych, najbardziej efektywnych czyli morskiej energetyce wiatrowej. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy farmy Baltic Power, którą planujemy oddać w roku 2026 o mocy prawie 1200 MW. Planujemy następne farmy wiatrowe do roku 2030. Chcemy również inwestować w jądrowe źródła niskoemisyjne. Do 2030 jesteśmy w stanie wybudować pierwszy w Polsce modułowy reaktor o mocy 300 MW. Chcemy także inwestować w wodór - w roku 2030 produkcja wodoru powinna wynosić 130 ton rocznie. A w przyszłości myślimy o paliwach syntetycznych – mówił Dybowski.

Pomimo, że program kongresu MOVE został przygotowany we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego zabrakło na nim wielu kluczowych graczy, którzy realnie tworzą, w naszym kraju, rynek elektromobilności. Pozostałych liderów sprzedaży pojazdów elektrycznych można było zobaczyć w pawilonach wystawowych Motor Show i tam uzyskać wiele cennych informacji.

 

Przeczytaj też:
Które ciężarówki nie wjadą na Białoruś? W dniu dzisiejszym w Dzienniku ustaw ukazało się rozporządzenie zamykające drogę transportom z i na Białoruś.
Znaki towarowe firm - również transportowych Unijne dofinansowanie do znaku towarowego - tylko do końca grudnia.
Składy jednoosobowe, a nowa uchwała Sądu Najwyższego Uchwała Sądu Najwyższego może otworzyć drogę do wzruszenia spraw zapadłych przed sądem drugiej instancji w trakcie pandemii Covid-19.
Branża TSL w czasach niepewności. Specjaliści szukają nowych kierunków optymalizacji Minione dwa lata były czasem wielkiej próby dla całej branży TSL. Konflikt zbrojny w Ukrainie, rosnące koszty działalności operacyjnej, pozrywane łańcuchy dostaw, spowolnienie w sektorze e-commerce, a także regulacje pakietu mobilności to czynniki, które sprawiły, że utrzymanie rentowności biznesu transportowego stało się obecnie niekwestionowanym wyzwaniem.
MTD Skuratowicz zdobywa prestiżową nagrodę za transport pow. 120 t  MTD Skuratowicz – firma zrzeszona w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) – wygrywa europejski konkurs ESTA Awards of Excellence 2023 za najbardziej spektakularny transport powyżej 120 t.
Direct Vision Standard - wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV?
ZUS upomina się o przestrzeganie nowych przepisów. Dlaczego kontrole nasiliły się właśnie teraz? W związku z przypadkami nieuczciwych zachowań w firmach transportowych Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdecydował się na podjęcie bardziej stanowczych kroków.
Dziury w jezdni. Jak ubiegać się o odszkodowanie za zniszczone koło? Odszkodowanie za koła zniszczone na wyrwie w drodze można dostać z ubezpieczenia OC zarządcy drogi lub z własnej polisy autocasco (AC).
Przewoźniku dopilnuj nowego obowiązku Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku.