Automotive – branża nadal na zakręcie?
Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy trzeciej edycji konferencji sektora motoryzacyjnego, organizowanej przez Polsko - Niemiecką Izbę Przemysłowo Handlową.
Jeszcze nie pożegnaliśmy się z pandemia Covid -19, a początek roku 2022 i atak Rosji na Ukrainę spowodował kolejne utrudnienia dla europejskiej i światowej branży automotive. Dodatkowo nadal aktualnym wyzwaniem dla sektora jest elektromobilność i dążenie do neutralności klimatycznej.
W konferencji, która odbyła się 22. Czerwca 2022 udział wzięli przedstawiciele wiodących koncernów produkujących pojazdy, komponenty, firm oferujący innowacyjne rozwiązania dla branży, jak również eksperci związków i stowarzyszeń branżowych.
Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko -Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej:
- Od dwóch lat zmagamy się z nieprzewidzianymi trudnościami w branży. Kryzys jednak może wpływać na innowacyjność. To, co szczególnie rzuca się teraz w oczy to dywersyfikacja łańcucha dostaw, która może wzmocnić przedsiębiorstwa. Polska i Niemcy mogą na tym skorzystać i jeszcze bardziej zacieśnić współpracę w zakresie produkcji komponentów i optymalizacji łańcuchów dostaw. Zainteresowanie niemieckich inwestorów szczególnie sektora motoryzacyjnego Polską nadal jest niezachwiane, podobnie w drugą stronę. Współpraca i realizacji międzynarodowych projektów jest stabilna.
Dla branży nadal priorytetem pozostaje zachowanie ciągłości produkcji oraz poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie dostaw komponentów. Wpłynie to na stabilizację w obszarze zatrudnienia w sektorze, która w ostatnich 2 latach została mocno zachwiana. Według panelistów, receptą na utrzymanie konkurencyjności polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest przede wszystkim poprawa produktywności. Mimo spadków produkcji w minionych 5 miesiącach, branża nie odnotowuje znaczących spadków obrotów.
Rafał Orłowski z Automotive Suppliers.pl:
- Nasz rynek rezonuje mocno z tym co dzieje się za naszą zachodnią granicą. Optymistycznym sygnałem jest także fakt, że koncerny, które ulokowały produkcje pojazdów w Polsce rozbudowują swoje zakłady jak również wprowadzają na linię produkcyjna nowe modele.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:
- Jeśli chodzi o rejestracje pojazdów nowych w Polsce, to nadal obserwujemy spadek w porównaniu z rekordowym rokiem 2019. Kluczowym powodem jest ciągle kryzys w dostawie półprzewodników.
Dużą część dyskusji zajęła tematyka elektromobilności. Zarówno Jakub Faryś z PZMP jak i dr Manuel Kallweit z VDA (Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ) przedstawili dane związane z rynkiem samochodów osobowych i dostawczych w obu krajach. Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zauważył, iż mimo dysproporcji obu rynków w zakresie pojazdów nisko i zeroemisyjnych Polska może pochwalić się dobrą pozycją jeśli chodzi o udział autobusów nisko i zeroemisyjnych w transporcie publicznym, ale także faktem, że większość tych autobusów, jeżdżących w całej Europie powstaje właśnie w Polsce, w fabrykach znanych europejskich koncernów.
Za największe aktualne wyzwanie związane z elektromobilnością uczestnicy konferencji uznali rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów. Wspominał o tym zarówno Piotr Michalczych z PWC jak również Michał Baranowski, prezes Elocity. Wszyscy producenci i użytkownicy pojazdów określają że bez dobrej sieci ładowania nie będzie sukcesu samochodu elektrycznych i hybrydowych.
Dr Ewa Łabno-Falęcka, head of corporate communication & external affairs Mercedes- Benz Manufacturing Poland:
- Polityka klimatyczna UE z naszej perspektywy to ani nie luksus, ani nie hamulec, ale unikalne wyzwanie i zarazem szansa zastąpienia obecnie dość rabunkowej gospodarki zrównoważonym rozwojem. Musimy dostrzec konieczność realnych inwestycji w gospodarkę zrównoważoną, a przez to w dłuższej perspektywie bardziej opłacalną i bardziej odporną (resilient) na kryzysy różnej maści. Nie ma dobrobytu i dobrostanu w Europie bez poszanowania środowiska. Mercedes jako marka ze prawie 150-letnią tradycją, która wynalazła samochód, chcemy być ponownie absolutnie w awangardzie. Nie ma nowoczesnej motoryzacji, ba – nowoczesnego przemysłu - bez nowych technologii. Tylko technologia pozwoli nam na realizację naszych celów. Motoryzacja przeżywa rewolucję, ta branża oferuje już nie samochody, ale mobilność. Przyszłością jest "Mobility as a service" (odejście od indywidualnych środków transportu w kierunku mobilności świadczonej jako usługa) - z wielką korzyścią i dla środowiska i dla zakorkowanych wielkich aglomeracji. Przyszłość będzie zupełnie inna. Po części ona już tu jest – tylko nierównomiernie rozłożona.
Uczestnicy panelu zwrócili też uwagę, że elektromobilność to nie tylko produkty oraz odnawialne źródła energii, ale także dążenie do neutralnych klimatycznie zakładów produkcyjnych, ekologicznie pozyskiwanych komponentów oraz zrównoważona logistyka i łańcuchy dostaw. Bez wątpienia rewolucyjne zmiany jakie dokonują się w branży pojazdów użytkowych w XXI wieku to ogromne wyzwanie zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego jak i użytkowników, a polscy i niemieccy przedstawiciele tej branży znajdują się w centrum tych przemian.