Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce

Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce

W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych.

Jak pokazują dane z raportu "Rynek pracy kierowców w Polsce”, takie zainteresowanie kierowcami z zagranicy wynika ze zbyt małej liczby pracowników dostępnych na polskim rynku. Szacuje się, że w Polsce niedobór ten sięga ok. 100 000 kierowców zawodowych. W konsekwencji spółki transportowe zmuszone są do dostosowania swoich ofert pracy do potrzeb pracowników z zagranicy.

Niewystarczająca liczba polskich kierowców zawodowych to jeden z głównych tematów Spotkania Transportowego, organizowanego w ramach wiosennej edycji targów Transportu i Spedycji Transportex w Sosnowcu.Podczas spotkania, które odbyło się 26 kwietnia br., eksperci branży transportowej debatowali między innymi nad głównymi przyczynami małej dostępności kierowców. Jak wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce” obecnie na polskim rynku powstała luka na poziomie ok. 100 000 brakujących pracowników. Specjaliści wskazują, że deficyt spowodowany jest głównie wysokimi kosztami i skomplikowanym procesem uzyskiwania uprawnień, a także wieloma wymaganiami formalno-prawnymi. Kierowca zawodowy, który wchodzi na rynek pracy musi liczyć się z poniesieniem kosztów rzędu 10 000 zł. To suma pieniędzy, która przeznaczana jest na otrzymanie obowiązkowych uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Polskich kierowców zniechęca taki wydatek, dlatego coraz mniej z nich decyduje się na zatrudnienie w zawodzie. Ze względu na brak stabilnego zespołu, firmy transportowe zmuszone są do posiłkowania się pracownikami z zagranicznych rynków, a tym samym dostosowania się do potrzeb obcokrajowców.

- Szacuje się, że ponad 20 proc. obecnie zatrudnionych kierowców rozważa zmianę pracy w przeciągu 3 miesięcy. W obliczu tych danych i znaczącego niedoboru kierowców, polskie firmy transportowe posiłkują się pracownikami spoza naszego kraju, w głównej mierze ze wschodu. Głównym problemem okazują się jednak bariery językowe. W takich sytuacjach, to od właścicieli spółek wymaga się, aby dostosowali oni oferty pracy do potrzeb zatrudnianych kierowców z zagranicy – mówi Kamil Korbuszewski, Dyrektor Działu Sprzedaży GBOX.

Jak wskazuje ekspert, branża transportowa w Polsce coraz częściej sięga po rozwiązania telematyczne, umożliwiające właścicielom, spedytorom oraz kierowcom komunikację w językach obcych. Co więcej, opcje takie jak zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu czy dokumentowanie przekraczania granic są w stanie ułatwić bądź zdjąć z kierowców szereg obowiązków formalnych.

- Przy zatrudnieniu obcokrajowców istotne jest, aby wszystkie obowiązki i ustalenia formalne zostały w pełni zrozumiane przez obie strony, zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Wyjaśnienie skomplikowanych przepisów w zakresie czasu pracy kierowcy w języku obcym może przysporzyć wielu nieporozumień. Właściciele firm transportowych powinni zwrócić na to szczególną uwagę i dążyć do jak największej automatyzacji niektórych procesów – doradza Kamil Korbuszewski.

Przeczytaj też:
Branża TSL - rekordowy rok w liczbie ofert pracy

Kierowcy zawodowi, pracownicy produkcji oraz magazynierzy najbardziej pożądani na rynku pracy.

Prawo jazdy przy cukrzycy? Zmiana przepisów ułatwia zdobycie uprawnień kierowcy

Nieświadomość hipoglikemii nie jest już przeciwwskazaniem do posiadania prawa jazdy dla osoby chorującej na cukrzycę. Pod warunkiem jednak, że na stałe korzysta ona z systemu do monitorowania glikemii w czasie rzeczywistym (CGM-rt).

Gwiazdy dla najlepszych

Dwa najnowsze, bogato wyposażone Actrosy 1848 odebrała firma Kawczyński Logistics ze Ślesina.

KAMAZ-54901 - pierwsze wrażenia z jazdy

Z ogólnego punktu widzenia to Mercedes, jednak charakterystyka pracy silnika bardziej przypomina Scanię.

Ministerstwo zdrowia przygotowuje projekt, który dotyczy kierowców ciężarówek

W głowach urzędników narodził się projekt, wg którego zawód kierowcy ciężarówki będą mogli wykonywać tylko najlepsi... fizycznie.

Polski kierowca ciężarówki nie żyje. Został raniony nożem. Trzech sprawców w areszcie

45-letni kierowca Ryszard K. został śmiertelnie ranny nożem podczas walki z innymi kierowcami ciężarówek.

 

Kierowca ciężarówki prawdopodobnie zapobiegł katastrofie na autostradzie pod Lipskiem

Gdy kierowca ciężarówki stracił przytomność, jego pojazd ocierał się o barierkę autostradową. Uważny 23-latek zareagował błyskawicznie.

 

Młody kierowca ciężarówki przeoczył korek na autostradzie. Doszło do groźnego wypadku

Wypadek drogowy miał miejsce we wtorek rano, około godziny 5.40 rano, na autostradzie 7 w okolicy Hanoweru.

 

Najpopularniejsze klasyczne samochody. W co warto inwestować

Czytelnicy MOTOR KLASSIK wybierają swoje najpopularniejsze klasyczne samochody w 2020 roku.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL