Prawo w transporcie drogowym
-
Zmiana przepisów w transporcie drogowym
Zmiana ustawy o transporcie drogowym wprowadzi nowy taryfikator kar nakładanych przez ITD na firmy transportowe. Z 15 do 10 tys. zł zmniejszy się maksymalna wysokość grzywny, jaką Inspektorzy Transportu Drogowego będą mogli nałożyć na przewoźnika w trakcie kontroli drogowej. -
E-myto - stawki opłat drogowych
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (e-myto):
-
Zezwolenia na Rosję przedłużone
Jak informuje Główny Inspektorat Inspekcji Transportu Drogowego wskutek ustaleń ze stroną rosyjską ważność rosyjskich zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych dla przewoźników polskich z kontyngentu na 2010 r. została przedłużona do dnia 15 stycznia 2011 r.
-
Licencje na krajowy transport drogowy
Ministerstwo Infrastruktury informuje, że na dzień 31.12.2009 r. udzielono:
- ok. 9,1 tys. licencji na krajowy przewóz osób, dla ok. 62,2 tys. pojazdów;
- ok. 62,2 tys. licencji na krajowy przewóz rzeczy, dla ok. 180,5 tys. Pojazdów (w tym: ok. 5,1 tys. tych licencji dotyczyło uprawnienia tylko na wykonywanie pośrednictwa przy przewozie rzeczy).
-
Kwalifikacja wstepna przyspieszona
Minister Infrastruktury w dniu 1 kwietnia 2010 r. podpisał rozporządzenie w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy. Rozporządzenie zostało opublikowane w dniu 2 kwietnia 2010 r. w Dzienniku Ustaw nr 53 pod poz. 314, a jego przepisy weszły w życie w dniu 3 kwietnia 2010 r.. Rozporządzenia to zostało przygotowane w związku z wejściem w życie w dniu 3 kwietnia 2010 r. ustawy z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 246).
-
Zmiana ustawy o transporcie drogowym
W Dzienniku Ustaw Nr 43 pod pozycją 246 ukazała się Ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Dz.U. nr 43 poz.246
-
Sprostowanie do zaświadczenia o działalności w transporcie
W Dzienniku Urzędowym UE L 63 s. 31 z 12 marca 2010 r. ukazało się sprostowanie do decyzji Komisji 2009/959/UE z dnia 14 grudnia 2009 r. zmieniającej decyzję 2007/230/WE w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz.U. L 330 z 16.12.2009).
Tekst sprostowania można pobrać ze strony:
http://eur-lex.europa.eu -
Nowe przepisy dotyczące hydraulicznych wind załadunkowych
Początek 2010 roku przyniósł kilka istotnych zmian w przepisach dotyczących wind (platform) hydraulicznych. Dotyczą one dwóch istotnych elementów wyposażenia windy hydraulicznej:
1. Od 01.01.2010 obowiązuje nowa Dyrektywa 2006/42/WE. Jej elementem jest norma EN 1756-1, która precyzuje wyposażenie windy hydraulicznej, zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo użytkownika. Są to:
- Włącznik windy w kabinie kierowcy, wyposażony w akustyczny lub dźwiękowy wskaźnik otwarcia platformy.
- Minimalna długość ramienia udźwigu windy, która ma wynosić 600 mm. Od tej reguły istnieje jedno odstępstwo, dopuszczające mniejsze ramię udźwigu, w przypadku platform o maksymalnej długości 1000 mm (wówczas ramię windy może wynosić tylko 500 mm).
- Winda musi być wyposażona w bezpieczne sterowanie nożne na platformie, lub w przypadku wyposażenia windy w pilota, na platformie musi być dokładnie oznaczone czerwoną farbą miejsce, w którym może przebywać operator windy .
2. Z dniem 11 marca 2010 wchodzi w życie Dyrektywa Rady nr 70/221/EWG, zmieniająca przepisy w sprawie "zbiorników paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych i ich przyczep". Ponieważ montując windę hydrauliczną, zastępuje się oryginalny zderzak przeciw-najazdowy pojazdu zderzakiem, który jest integralną częścią windy, dyrektywa dotyczy również producentów wind hydraulicznych. Wprowadzenie tej Dyrektywy zwiększa wytrzymałość tylnych belek przeciw-najazdowych niemal dwukrotnie.
Wyciąg z Dyrektywy
-
Bułgaria i Rumunia - przewozy kabotażowe
Z dniem 31 grudnia 2009 r. dobiegła końca pierwsza część okresu obowiązywania bezwzględnego zakazu wykonywania kabotażu przez przewoźników rumuńskich i bułgarskich na terytorium Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami Traktatu Akcesyjnego o przystąpieniu Rumunii i Bułgarii do UE. Biorąc pod uwagę sytuację na rynku przewozów drogowych, Polska skorzystała z możliwości przedłużenia tego okresu o kolejne dwa lata.
Oznacza to, że przewoźnicy drogowi z Rumunii i Bułgarii nie będą mogli wykonywać przewozów kabotażowych na terytorium RP, a przewoźnicy polscy - przewozów kabotażowych na terenie ww. krajów do dnia 31 grudnia 2011 r.
Źródło: GITD -
Terminarz egzaminów dla egzaminatorów w 2010
Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza - w roku 2010 egzaminy weryfikacyjne dla egzaminatorów i kandydatów na egzaminatorów osób ubiegających się o uprawniania do kierowania pojazdem silnikowym będą prowadzone według następującego harmonogramu:
-
Elektroniczny system poboru opłat drogowych na Słowacji
Podstawowe informacje o elektronicznym systemie poboru opłat drogowych (myta) w Republice Słowackiej:
Od 1 stycznia 2010 r. Republika Słowacka wprowadza nowy elektroniczny system poboru opłat drogowych (myta), który zastąpi obecny system nalepek autostradowych. Poborem opłat zarządza spółka Národná diaľničná spoločnosť, a.s., zaś operatorem elektronicznego systemu poboru opłat jest spółka SkyToll, a.s.Od wskazanego wyżej terminu pojazdy mechaniczne o ciężarze całkowitym ponad 3,5 tony lub pociągi drogowe o ciężarze całkowitym ponad 3,5 tony, przeznaczone do transportu towarów oraz pojazdy mechaniczne, umożliwiające przewóz ponad dziewięciu osób łącznie z kierowcą, muszą być wyposażone w urządzenie elektroniczne - jednostkę pokładową (tzw. OBU - on-board unit), zapewniającą rejestrację liczby kilometrów przejechanych po płatnych odcinkach, a następnie obliczenie ceny opłaty drogowej.
System elektronicznego poboru opłat będzie obejmować wyznaczone odcinki autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg I klasy. Opłata za korzystanie z tych dróg będzie obliczana za pomocą zaawansowanej satelitarnej technologii poboru opłat GPS-GSM. Istota działania systemu polega na tym, że za pomocą jednostek pokładowych (OBU) umieszczonych w samochodach, monitoruje on położenie pojazdów i automatycznie oblicza liczbę kilometrów przejechanych po drogach objętych elektronicznym poborem opłat. Jednostka pokładowa jest nieprzenośna (mocowana do samochodu). Kierowca jest obowiązany sprawdzić prawidłowość jej ustawień i sprawność przed rozpoczęciem jazdy po wyznaczonych odcinkach dróg, w czasie jazdy i po jej zakończeniu.Osobisty kontakt z klientami zapewnia sieć ponad 100 punktów obsługi klienta na całym obszarze Słowacji, którą tworzą Punkty Kontaktowe i Punkty Dystrybucji. Punkty Kontaktowe oferują możliwość rejestracji w systemie w trybie opłat przedpłaconych (pre-paid) oraz w trybie opłat końcowych (post-paid). Znajdują się one w ośmiu miastach wojewódzkich (krajských mestách) na Słowacji. Punkty Dystrybucji oferują możliwość rejestracji tylko w trybie opłat przedpłaconych (pre-paid). Do końca 2009 r. na wybranych stacjach benzynowych sieci Slovnaft, OMV i Agip, oznaczonych logo "Mýto" oraz na przejściach granicznych powstanie ponad 90 punktów dystrybucji. W obu typach punktów obsługi klienta klienci mogą również otrzymać jednostki pokładowe (OBU).
Szczegółowe informacje o elektronicznym systemie poboru opłat drogowych można uzyskać:
1. Dzwoniąc na numer Infolinii: + 421 2 35 111 111:
Do 31.12.2009 r. Infolinia jest dostępna w godzinach 6:00-22:00, obok języka słowackiego udziela informacji także w języku angielskim, węgierskim, niemieckim, polskim i rosyjskim.
Od 1.01.2010 r. Infolinia będzie działać non-stop (24 godziny na dobę) w języku słowackim, angielskim i niemieckim, a w godzinach 6:00 - 22:00 również w języku węgierskim, polskim i rosyjskim.
2. Na portalu internetowym www.emyto.sk:
Do 31.12.2009 r. portal www.emyto.sk oferuje informacje w języku słowackim i angielskim.
Od 1.01.2010 r. portal www.emyto.sk będzie oferować informacje w języku słowackim, angielskim, węgierskim, niemieckim, polskim i rosyjskim.
Punkty dystrybucji na przejściach granicznych między Polską i Słowacją czynne non-stop:
Skalité - Zwardoń droga nr 487
Trstená - Chyżne droga nr E77
Vyšný Komárnik - Barwinek droga nr 73
-
Opony zimowe w Szwecji
Od grudnia 2009 r. w Szwecji obowiązuje zaostrzone prawo dotyczące stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych. Przepisy te będą obejmować także pojazdy z zagranicy.
-
Nowe znaki drogowe w 2009 roku
W dniu 9 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych z dnia 23 września 2008 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1104). Rozporządzenie wprowadza:
-
Nowe znaki drogowe
W dniu 9 października br. zostało opublikowane rozporządzenie z dnia 23 wrzesnia br. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1104). Rozporządzenie wprowadza:
• specjalne oznakowania tuneli w odniesieniu do pojazdów przewożących towary niebezpieczne,
• znaki drogowe informacyjne D-50 „zatoka” i D-51 „automatyczna kontrola prędkości”,
• znak uzupełniający F-2a „granica państwa”, który informuje o przekroczeniu granicy Rzeczypospolitej Polskiej na wewnętrznej granicy Unii Europejskiej,
• tabliczki do znaków drogowych T-1b, T-31, T-32, T-33. -
Specustawa o drogach
W dniu 10 września 2008 weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Projekt nowelizacji tej ustawy został przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury. Dzięki tym zmianom zostanie znacznie skrócony proces przygotowania inwestycji drogowych.
-
Pobieranie danych z tachografów
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – L 102/1 z 2006 r. opublikowane jest rozporządzenie (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i nr 2135/98 jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85. -
Rozporządzenie w sprawie szkolenia kierowców zawodowych
Dz.U. 2008 nr 124 poz. 805
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy.
-
Więcej czasu na wypoczynek
Za dwa miesiące zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące rozliczania czasu pracy kierowców. Kierowca nie będzie mogł prowadziać ciężarówki dłużej niż 56 godzin tygodniowo. -
Podatek od środków transportowych
Właściciele samochodów osobowych nie płacą podatku od środków transportowych. Zwolnienie obejmuje także ciężarówki wykorzystywane wyłącznie w produkcji rolniczej. -
Ustawa o transporcie drogowym
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
(Dz. U. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.)