TransControl Consulting radzi przewoźnikom

TransControl Consulting radzi przewoźnikom

Nawet do trzydziestu tysięcy złotych może wynieść kara nałożona na firmę transportową podczas kontroli przeprowadzonej przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy lub Inspekcji Transportu Drogowego w siedzibie przedsiębiorcy.

Jak się okazuje w praktyce wysokie kary przedsiębiorstwa transportowe płacą dość często. Nasz ekspert, firma TransControl Consulting radzi na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, co jest najczęstszym powodem nakładania kar i co pracodawca prowadzący dowolną firmę transportową może zrobić, by ich uniknąć.

1) Nierzetelne prowadzenie ewidencji czasu pracy:
- Zgodnie z Ustawą o Czasie Pracy Kierowców art. 25 każdy właściciel firmy transportowej ma obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Samodzielne prowadzenie tego typu dokumentacji jest często przyczyną wielu poważnych błędów. Pracodawcy popełniają w tym miejscu często pomyłki związane z prawidłowym naliczeniem wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych czy okresach dyżuru. I tak, jak w księgowości - każdy taki błąd może być podstawą do nałożenia dotkliwej kary finansowej.

2) Brak ciągłości zapisu aktywności kierowcy:
- Brak ciągłości zapisu aktywności kierowcy - to właśnie on jest najczęstszą przyczyną nakładania kar finansowych przez służby kontrolne. Każda luka w ciągłości pracy kierowcy to kara w wysokości 300 zł. (Ustawa o Czasie Pracy Kierowców art. 31) mówi, że właściciel firmy transportowej musi dbać o ciągłość zapisu aktywności swoich kierowców - najlepiej z dokładnością do 15 minut.

3) Błędy w rozliczeniu podróży służbowej:
- Każdy pracodawca zatrudniający kierowców w swoim przedsiębiorstwie powinien prawidłowo naliczyć im zwrot kosztów związanych z wykonywaniem zadania służbowego. Wyjazdem służbowym nazywamy sytuację, w której pracownik opuszcza miejscowość, w której jest zatrudniony w celu wykonywania obowiązków służbowych na terenie innego miasta lub obszaru geograficznego. Ustalenie czy wyjazd można potraktować, jako podróż służbową, za którą należy się dieta, i w jakiej kwocie, może odbyć się na zasadzie weryfikacji zapisów z wykresówek kierowców, danych z cyfrowych kart kierowców czy tachografów cyfrowych. Pamiętajmy jednak, że błędne ich naliczenie lub całkowity ich brak może skutkować nakazem natychmiastowej wypłaty zaległości z ostatnich 3 lat.

4) Niewiedza na temat oceny ryzyka występowania naruszeń (50 pkt. = kontrola w firmie):
- Od maja 2010 roku obowiązuje w Polsce system oceny firm transportowych. Podczas kontroli, oprócz ewentualnych kar finansowych, firma dostaje także punkty. W 2010 roku suma punktów, która powodowała, że firma może zostać wytypowana do kontroli wynosiła 100, za rok 2011 jest to już tylko 50 pkt. Przekroczenie jej liczby sprawia, że w kolejnym roku będą one kontrolowane w pierwszej kolejności. To z kolei sprawia, że łatwiej wykryć kolejne wykroczenia itd. Aż do odebrania licencji. Wyobraźmy sobie przedsiębiorcę zatrudniającego 10-ciu kierowców, i każdy z nich popełni w ciągu roku jedno bardzo poważne naruszenie, skutek - kontrola w siedzibie przedsiębiorcy. Dlatego warto znać swój aktualny współczynnik ryzyka i odpowiednio na niego zareagować. Oblicza się go wg następującego wzoru:

wr=n1 x w1+ n2 x w2+ (n3 x w3)M

gdzie:
wr – współczynnik ryzyka; n1 - łączna liczba NMW; n2 - łączna liczba PN; n3 - łączna liczba BPN
w1 - wartość punktowa dla NMW wynosi 1; w2 - wartość punktowa dla PN wynosi 3
w3 - wartość punktowa dla BPN wynosi 5; m - liczba kontroli danego podmiotu w roku
NMW - naruszenie mniejszej wagi; PN - poważne naruszenie; BPN - bardzo poważne naruszenie

Można spróbować samemu obliczyć swój współczynnik ryzyka, ale - jak widać - nie jest to zadanie łatwe.

5) Niedostateczna wiedza o wykroczeniach popełnianych przez zatrudnionych kierowców:
- Art. 92 Ustawy o Transporcie Drogowym mówi, że to właściciel licencji na transport (w praktyce najczęściej jest nim pracodawca) ponosi odpowiedzialność finansową za wykroczenia popełnione przez swoich kierowców. Czy wiesz, jakich wykroczeń na drogach dopuścili się Twoi kierowcy? Lepiej wiedzieć, gdyż łączna suma kar za takie wykroczenia może podczas kontroli drogowej wynieść nawet 10 tysięcy złotych. A podczas kontroli w przedsiębiorstwie - nawet 30 tysięcy złotych.

4Trucks.pl / TransControl Consulting

Przeczytaj też:
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Inspektorzy ITD protestują, co to oznacza dla kierowców ciężarówek W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, od dnia 13 grudnia 2023 r., organizacje związkowe rozpoczęły akcje protestacyjne.
ITD stanie się formacją mundurową Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2023 r. projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, który ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania tą służbą, a przez to podniesienie poziomu efektywności realizowanych przez nią działań.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.