Coltrans znak towarowy

Znaki towarowe firm - również transportowych

Unijne dofinansowanie do znaku towarowego - tylko do końca grudnia.

Warto wiedzieć, że tylko do grudnia 2023 roku polskie firmy mają możliwość otrzymania dofinansowania z Komisji Europejskiej w kwocie 1000 euro na poczet kosztów zgłoszenia znaku towarowego. Środki te można wykorzystać do wniesienia opłaty administracyjnej przed urzędem w Polsce i zagranicą.

Fundusz dla MŚP The Ideas Powered for Business to program przyznawania dotacji utworzony przez Komisję Europejską i realizowany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w celu wsparcia praw własności intelektualnej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach dotacji można otrzymać voucher o wartości 1000 EUR do wykorzystania na opłaty urzędowe związane zarówno z rejestracją w Unii Europejskiej, w Polsce, jak i w ramach rejestracji międzynarodowej (WIPO). Dobrze jest pospieszyć ze zgłoszeniem ponieważ ilość środków w budżecie jest ograniczona, a sam wniosek można zgłosić tylko do grudnia 2023 r.

Znak towarowy jako prawo własności przemysłowej

Znakiem towarowym jest wszystko, co służy identyfikacji towarów lub usług, jako pochodzących od określonej firmy. Zgodnie z polską ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U.2017.776 t.j. z dnia 2017.04.13):

"znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony."

Znaki towarowe bywają najczęściej zastrzeżone w formie:
- słownej - zbitek słów, na przykład jako slogan reklamowy
- słowno - graficznej - poprzez rozpoznawalne logo danej firmy,
- graficznej - zestawienia kolorystyczne charakterystyczne dla danej marki,
- przestrzennej – zastrzeżenie specyficznego kształt towaru lub jego opakowania

W przypadku rynku usług transportowych należy także wziąć pod uwagę ryzyko podszywania się pod inne firmy przez oszustów, którzy próbują wyłudzić ładunki. Często w takich przypadkach są rejestrowane lub kupowane spółki o nazwach podobnych do znanych i renomowanych firm transportowych po to właśnie, by wprowadzić w błąd jej klientów, którzy nieświadomie powierzą swój ładunek złodziejowi.

Firmom z sektora TSL rekomenduje się przede wszystkim zastrzeżenie znaku towarowego na terenie Unii Europejskiej, gdzie świadczone są najczęściej usługi transportowe. Istnieje aktualnie możliwość ubiegania się o prawną ochronę znaku towarowego na terenie całej UE poprzez złożenie wniosku do EUIPO. Ta procedura jest znacznie wygodniejsza niż zastrzeżenie znaku odrębnie dla każdego państwa unijnego.

Korzyści związane z zastrzeżeniem znaku towarowego

Świadomość potrzeby dbania o prawo do korzystania z własnej marki staje się na rynku coraz bardziej popularna. Czy trend ten upowszechni się w przyszłości także w branży transportowej?

Zastrzeżenie znaku towarowego daje przedsiębiorcy wiele korzyści, w tym kilka najbardziej podstawowych:
- uzyskanie formalnej własności marki,
- możliwość dochodzenia odszkodowania od firm naruszających prawa do znaku towarowego,
- korzystanie z prestiżowego symbolu ®.

Żeby zastrzec znak towarowy przedsiębiorca musi jednak ponieść koszt opłat administracyjnych, które wynoszą 850 euro od jednego znaku. Trzeba też mieć na względzie, że sama procedura rejestracji jest dość skomplikowana i wymaga wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy rzecznika patentowego lub radcy prawnego. Dodatkowo korzyścią jest to, że w bieżącym roku mamy szansę na uzyskanie dofinansowania pokrywającego koszty opłat rejestracyjnych. 

Autor: Ewa Sławińska-Ziaja
Radca prawny w Trans Lawyers Kancelaria Prawna

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.