Coltrans znak towarowy

Znaki towarowe firm - również transportowych

Unijne dofinansowanie do znaku towarowego - tylko do końca grudnia.

Warto wiedzieć, że tylko do grudnia 2023 roku polskie firmy mają możliwość otrzymania dofinansowania z Komisji Europejskiej w kwocie 1000 euro na poczet kosztów zgłoszenia znaku towarowego. Środki te można wykorzystać do wniesienia opłaty administracyjnej przed urzędem w Polsce i zagranicą.

Fundusz dla MŚP The Ideas Powered for Business to program przyznawania dotacji utworzony przez Komisję Europejską i realizowany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w celu wsparcia praw własności intelektualnej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. W ramach dotacji można otrzymać voucher o wartości 1000 EUR do wykorzystania na opłaty urzędowe związane zarówno z rejestracją w Unii Europejskiej, w Polsce, jak i w ramach rejestracji międzynarodowej (WIPO). Dobrze jest pospieszyć ze zgłoszeniem ponieważ ilość środków w budżecie jest ograniczona, a sam wniosek można zgłosić tylko do grudnia 2023 r.

Znak towarowy jako prawo własności przemysłowej

Znakiem towarowym jest wszystko, co służy identyfikacji towarów lub usług, jako pochodzących od określonej firmy. Zgodnie z polską ustawą z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz.U.2017.776 t.j. z dnia 2017.04.13):

"znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony."

Znaki towarowe bywają najczęściej zastrzeżone w formie:
- słownej - zbitek słów, na przykład jako slogan reklamowy
- słowno - graficznej - poprzez rozpoznawalne logo danej firmy,
- graficznej - zestawienia kolorystyczne charakterystyczne dla danej marki,
- przestrzennej – zastrzeżenie specyficznego kształt towaru lub jego opakowania

W przypadku rynku usług transportowych należy także wziąć pod uwagę ryzyko podszywania się pod inne firmy przez oszustów, którzy próbują wyłudzić ładunki. Często w takich przypadkach są rejestrowane lub kupowane spółki o nazwach podobnych do znanych i renomowanych firm transportowych po to właśnie, by wprowadzić w błąd jej klientów, którzy nieświadomie powierzą swój ładunek złodziejowi.

Firmom z sektora TSL rekomenduje się przede wszystkim zastrzeżenie znaku towarowego na terenie Unii Europejskiej, gdzie świadczone są najczęściej usługi transportowe. Istnieje aktualnie możliwość ubiegania się o prawną ochronę znaku towarowego na terenie całej UE poprzez złożenie wniosku do EUIPO. Ta procedura jest znacznie wygodniejsza niż zastrzeżenie znaku odrębnie dla każdego państwa unijnego.

Korzyści związane z zastrzeżeniem znaku towarowego

Świadomość potrzeby dbania o prawo do korzystania z własnej marki staje się na rynku coraz bardziej popularna. Czy trend ten upowszechni się w przyszłości także w branży transportowej?

Zastrzeżenie znaku towarowego daje przedsiębiorcy wiele korzyści, w tym kilka najbardziej podstawowych:
- uzyskanie formalnej własności marki,
- możliwość dochodzenia odszkodowania od firm naruszających prawa do znaku towarowego,
- korzystanie z prestiżowego symbolu ®.

Żeby zastrzec znak towarowy przedsiębiorca musi jednak ponieść koszt opłat administracyjnych, które wynoszą 850 euro od jednego znaku. Trzeba też mieć na względzie, że sama procedura rejestracji jest dość skomplikowana i wymaga wiedzy z zakresu prawa własności intelektualnej. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnej pomocy rzecznika patentowego lub radcy prawnego. Dodatkowo korzyścią jest to, że w bieżącym roku mamy szansę na uzyskanie dofinansowania pokrywającego koszty opłat rejestracyjnych. 

Autor: Ewa Sławińska-Ziaja
Radca prawny w Trans Lawyers Kancelaria Prawna

Przeczytaj też:
Które ciężarówki nie wjadą na Białoruś? W dniu dzisiejszym w Dzienniku ustaw ukazało się rozporządzenie zamykające drogę transportom z i na Białoruś.
Składy jednoosobowe, a nowa uchwała Sądu Najwyższego Uchwała Sądu Najwyższego może otworzyć drogę do wzruszenia spraw zapadłych przed sądem drugiej instancji w trakcie pandemii Covid-19.
Branża TSL w czasach niepewności. Specjaliści szukają nowych kierunków optymalizacji Minione dwa lata były czasem wielkiej próby dla całej branży TSL. Konflikt zbrojny w Ukrainie, rosnące koszty działalności operacyjnej, pozrywane łańcuchy dostaw, spowolnienie w sektorze e-commerce, a także regulacje pakietu mobilności to czynniki, które sprawiły, że utrzymanie rentowności biznesu transportowego stało się obecnie niekwestionowanym wyzwaniem.
MTD Skuratowicz zdobywa prestiżową nagrodę za transport pow. 120 t  MTD Skuratowicz – firma zrzeszona w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) – wygrywa europejski konkurs ESTA Awards of Excellence 2023 za najbardziej spektakularny transport powyżej 120 t.
Direct Vision Standard - wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV?
ZUS upomina się o przestrzeganie nowych przepisów. Dlaczego kontrole nasiliły się właśnie teraz? W związku z przypadkami nieuczciwych zachowań w firmach transportowych Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdecydował się na podjęcie bardziej stanowczych kroków.
Kongres Move - eksperci o przyszłości elektromobilności w Polsce International Mobility Congress odbywał się podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Dziury w jezdni. Jak ubiegać się o odszkodowanie za zniszczone koło? Odszkodowanie za koła zniszczone na wyrwie w drodze można dostać z ubezpieczenia OC zarządcy drogi lub z własnej polisy autocasco (AC).
Przewoźniku dopilnuj nowego obowiązku Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku.