Direct Vision Standard

Direct Vision Standard - wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych

Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV?

W marcu 2021 r. zostały wprowadzone nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t.) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV). Podstawa wprowadzonych zmian wynika z problemu, jakim okazuje się zbyt mała widoczność wszelkich obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdów ciężarowych - w tak zwanym martwym polu widzenia, co w konsekwencji prowadzi do wielu wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów. Poniżej krótki słowniczek:

DVS - Direct Vision Standard - standard widzenia bezpośredniego, są to przepisy - wytyczne, które określają m.in. wymogi dotyczące liczby gwiazdek bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t (DVS star rating) HGV Safe System - bezpieczny system pojazdów ciężarowych, który dotyczy głównie pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t, które posiadają zero gwiazdek bezpieczeństwa i wymagają dodatkowego doposażenia.
HGV Safety Permit - zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych wydawane dla każdego pojazdu o masie całkowitej powyżej 12 t, które spełnia wytyczne DVS star rating

Gwiazdki bezpieczeństwa DVS

Aktualnie pojazdy mogą otrzymać od jednej (najsłabsza bezpieczna widoczność) do pięciu (najlepsza bezpieczna widoczność) gwiazdek bezpieczeństwa. Informacja o ilości gwiazdek posiadanych przez dany pojazd jest udzielana przez producenta pojazdu. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa - należy doposażyć auto, celem wyeliminowania martwego pola widzenia. Bez względu czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę, czy żadnej, przed wjazdem do Londynu, wymagane jest uzyskanie zezwolenia bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV Safety Permit).

Jak uniknąć mandatu za wjazd do strefy HGV Safety Permit?

Konieczna jest rejestracja pojazdu w systemie DVS i HGV Safety Permit. Wszystko odbywa się elektronicznie przy wykorzystaniu formularza dostępnego online. Proces rejestracji, w zależności czy pojazd posiada choć jedną gwiazdkę bezpieczeństwa, czy żadnej przebiega bardzo podobnie, choć nie jest taki sam.
Jeśli pojazd posiada przynajmniej jedną gwiazdkę najprawdopodobniej będzie znajdować się w bazie Transport for London, co umożliwi przejście od razu do procesu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa. W przypadku, gdy pojazd nie posiada żadnej gwiazdki bezpieczeństwa bądź nie jest zarejestrowany w londyńskiej bazie wówczas w pierwszej kolejności należy przejść przez etap samocertyfikacji a następnie do etapu rejestracji i uzyskania zezwolenia bezpieczeństwa.
Co należy przygotować, aby cały proces rejestracji przebiegł pomyślnie? Wymagany będzie dowód rejestracyjny, certyfikat producenta w zakresie ilości posiadanych przez pojazd gwiazdek bezpieczeństwa oraz dwa zdjęcia pojazdu, na których będzie widoczne całe doposażenie pojazdu tj
system monitorujący lusterka klasy V, jak i VI system czujników z ostrzeżeniami dla kierowcy

Czy jest nadzieja dla polskich przewoźników, których pojazdy nie posiadają żadnej gwiazdki bezpieczeństwa?
Oczywiście! Kluczowe będzie samodzielne doposażenie pojazdu o następujące elementy:
1. lusterko klasy V (z prawej strony kabiny kierowcy - patrząc z siedzenia kierowcy)
2. lusterko klasy VI (na przedniej szybie po prawej stronie - patrząc z siedzenia kierowcy)
3. boczne zabezpieczenie przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu (z wyjątkiem przypadków, gdy jest to niepraktyczne lub okazuje się niemożliwe)
4. zewnętrzne naklejki obrazkowe i oznaczenia widoczne na pojazdach
5. system czujników z ostrzeżeniem dla kierowcy
7. system monitorujący (kamera)

Na koniec wspomnę, że powyższa procedura (zgodnie z londyńskimi, aktualnymi założeniami) ma obowiązywać do października 2024 r. Po tym terminie pojazdy ciężarowe z oceną niższą niż trzy gwiazdki będą musiały spełnić wymagania Progressive Safe System, czyli posiadać sprzęt bezpieczeństwa, który nie był dostępny w 2020 r. Co to w praktyce oznacza? Kolejne przepisy i wymagania, które mają zostać przygotowane na podstawie konsultacji zaplanowanych na rok 2023, a których treści niestety jeszcze nie znamy.

Autor:
Patrycja Szostek
Aplikantka radcowska w Trans Lawyers Kancelaria Prawna www.trans-lawyer.eu

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.