Pakiet Mobilności Norwegia

Pakiet Mobilności w Norwegii - od dziś ostrzejsze przepisy

Jak podaje Polska Izba Spedycji i Logistyki od 01 listopada br. wchodzą w życie przepisy norweskiego Ministerstwa Transportu, które dotkną również polskich kierowców jeżdżących na Skandynawię.

 

Chodzi o kierowców zawodowych, którzy jeżdżą dla norweskich firm w kraju i poza jego granicami. Zmiany dotyczą czasu jazdy i odpoczynku związanego z obowiązywaniem Pakietu Mobilności.

Po pierwsze - chodzi o wymagania dotyczące licencji na transport międzynarodowy realizowany samochodami dostawczymi powyżej 2,5 tony. Przewoźnicy muszą spełniać wymagania dotyczące siedziby, reputacji, finansów i kompetencji zawodowych.

Po drugie - pojawiają się też wymogi czasu pracy i odpoczynku:

- firma transportowa musi zapewnić kierowcy możliwość spędzenia co najmniej jednego normalnego tygodniowego odpoczynku w domu podczas każdego czterotygodniowego okresu pracy. Obowiązuje zakaz tygodniowego odpoczynku w pojeździe. Pracodawcy muszą poczynić przygotowania, aby kierowca mógł wrócić do domu w okresie czterech tygodni. Pojazdy w transporcie międzynarodowym będą również musiały wracać do centrum operacyjnego w swoim kraju przynajmniej co osiem tygodni;

- zakaz wynagrodzenia w zależności od tego, jak szybko kierowca dostarczy towar;

- wprowadzany jest tzw. okres cooling-off wynoszący cztery dni od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego, pomiędzy kolejnymi kabotażami w tym samym kraju (przez te dni pojazdy zagraniczne nie mogą wykonywać kabotażu w Norwegii). W przypadku transportu towarowego trzy zlecenia można wykonać w ciągu siedmiu dni, jak poprzednio, ale po ostatnim zleceniu zostanie wprowadzony "okres zamrożenia" wynoszący cztery dni, podczas którego zagraniczne pojazdy nie będą mogły wykonywać kabotażu w Norwegii.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.