Masz pojazd w leasingu nie powinieneś wyjeżdżać do Ukrainy, Rosji i na Białoruś

Związek Polskiego Leasingu zwraca uwagę na ryzyka, związane z wykorzystywaniem środków transportu w ruchu międzynarodowym, w aktualnej sytuacji za wschodnią granicą Polski.
Mając na uwadze sytuację międzynarodową, związaną z agresją Rosji w Ukrainie, ZPL przypomina i zwraca uwagę klientów firm leasingowych na wybrane aspekty prowadzonej działalności. Dotyczą one warunków ubezpieczenia, ryzyka utraty przedmiotu leasingu i ich finansowych konsekwencji.
Ubezpieczenie środków transportu zawiera standardowe ograniczenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń w przypadku szkód wywołanych działaniami wojennymi. Eksperci branży leasingowej spodziewają się, że każda szkoda w majątku (w praktyce – głównie dotyczy to środków transportu), do której dojdzie na terenie Ukrainy, Białorusi lub Rosji będzie analizowana pod tym kątem i w przypadku wykazania związku między szkodą, a działaniami wojennymi, należy liczyć się z odmową wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
Niezależnie od kwestii szkód komunikacyjnych i związanych z tym ubezpieczeń, obecna sytuacja wywołuje poważne ryzyka utraty środków transportu, znajdujących się na terenie Ukrainy. Jest to związane z prowadzonymi działaniami wojennymi, blokadami dróg tranzytowych czy ruchem pojazdów wojskowych.
W odniesieniu do terenów Rosji i Białorusi nie można także wykluczyć, że do takiej utraty może dojść między innymi w wyniku:
a) sankcji, wprowadzanych sukcesywnie przez społeczność międzynarodową, w tym takich, które mogą dotyczyć dopuszczalności przekraczania granic, prowadzenia obrotu gospodarczego czy też wykonywania przewozów,
b) sankcji, podejmowanych przez władze Rosji i Białorusi w odpowiedzi na działania społeczności międzynarodowej,
c) innych działań administracyjnych i faktycznych, zmierzających do przejęcia przez tamtejsze władze posiadania aktywów, należących do podmiotów z państw uznawanych za nieprzyjazne, w tym również w celu wykorzystania ich w prowadzonych działaniach wojennych.
Związek Polskiego Leasingu zwraca uwagę na powyższe ryzyka z uwagi na fakt, że z istoty stosunku prawnego między firmą leasingową a leasingobiorcą wynika, że w każdym przypadku utraty przedmiotu lub braku prawa do odszkodowania, korzystający pozostaje w dalszym ciągu odpowiedzialny finansowo za całkowite rozliczenie umowy leasingu.
W obecnej sytuacji – w opinii Związku Polskiego Leasingu – jedynym sposobem uniknięcia ryzyka poważnych strat finansowych dla przedsiębiorców (głównie przewoźników) wydaje się być zaprzestanie świadczenia usług przewozowych na terytorium Rosji, Białorusi i Ukrainy.

Już od dziś - 21 maja br. - firmy posiadające tzw. busy, zajmujące się transportem międzynarodowym, będą musiały posiadać licencję wspólnotową oraz wypis na każdy pojazd. Za brak licencji, firma transportowa może otrzymać karę w wysokości nawet 12 tys.

UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec czterech towarzystw ubezpieczeniowych, które utrudniały kierowcom korzystanie z aut zastępczych.

Zgodnie z wnioskiem złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów.

Jakie są najczęstsze wątpliwości dotyczące systemu zgłaszane przez firmy transportowe?

Legalizacja importu równoległego w Rosji może doprowadzić do tego, że do kraju napłyną tzw. podróbki.

W belgijskim porcie Zeebrugge stoi około 8000 luksusowych samochodów. Były przeznaczone do wysyłki do Rosji.

Trudno przewidzieć, jak potoczą się losy wojny i ile jeszcze potrwa okupacja Ukrainy, jednak węwnątrz Federacji Rosyjskiej widać nerwowe ruchy rządzących.


Wśród najważniejszych zasad, które muszą spełniać przewoźnicy międzynarodowi, jeżdżący tzw. busami, jest posiadanie zdolności finansowej.