Na co muszą być gotowi kierowcy samochodów dostawczych w transporcie międzynarodowym
Od nowego roku przewóz towarów na terenie UE samochodami dostawczymi o DMC od 2,5 do 3,5 tony został uwarunkowany posiadaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jednak to nie wszystko.
Od dnia 21 maja 2022 r. wejdzie kolejny wymóg dla firm transportowych posiadających busy, tym razem chodzi o licencję wspólnotową.
Transport towarów w ruchu międzynarodowym zostanie objęty taka sama licencją, jak transport wykonywany ciężkimi pojazdami. Według urzędników UE jest to element walki z nielegalnym transportem i wyzyskiem kierowców. Transporty, które są coraz częściej realizowane przy użyciu lekkich pojazdów, jak dotąd wymykają się wspólnotowym regulacjom np. w kwestii przestrzeganie godzin prowadzenia pojazdu i odpoczynku.
Obowiązek uzyskania pozwolenia wspólnotowego wynika z Rozporządzenia UE 2020/1055.
Obowiązkowa będzie licencja transportowa do 3,5 tony DMC. Oznacza to, że jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, każdy przedsiębiorca wykonujący transport międzynarodowy ww. pojazdami, będzie musiał zdobyć odpowiednie uprawnienia, czyli wspólnotową licencję transportową do 3,5 tony DMC.
Proces zdobycia licencji transportowej jest taki sam, jak w przypadku firm korzystających z aut o DMC powyżej 3,5 tony. Choć przepisy krajowe uwzględniające pakiet mobilności nie zostały jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Pierwszym krokiem jest zdobycie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Taki dokument wydawany jest jednocześnie z licencją międzynarodową przez Główny Inspektorat Transportu.
Co wchodzi w skład zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego? Należy uzyskać certyfikat kompetencji zawodowej, posiadać zabezpieczenie finansowe (w postaci pełnego sprawozdania finansowego zgodnego z ustawą o rachunkowości lub ubezpieczenia), przedstawić zaświadczenie o niekaralności za przestępstwa dotyczące przestępstw podatkowych lub bezpieczeństwa w ruchu drogowym, posiadać bazę transportową, posiadać co najmniej jeden pojazd.
Koszt wydania dokumentu został uzależniony od okresu jego ważności:
- 4000 zł + 440 zł za każdy wypis z licencji – gdy okres ważności licencji wynosi do 5 lat;
- 8000 zł + 880 zł za każdy wypis z licencji – gdy okres ważności licencji wynosi powyżej 5 lat do 10 lat
O licencję wspólnotową wnioskuje się do GITD. Czas oczekiwania na decyzję w standardowych warunkach wynosi miesiąc. W obecnej sytuacji powinniśmy jednak przygotować się na to, że może wydłużyć się nawet do trzech miesięcy. Zdecydowanie nie warto więc zwlekać ze złożeniem wniosku.
Niepokój właścicieli busów budzi jednak inny przepis Pakietu Mobilności, chodzi o tachografy. Z tą zmianą poczekamy jednak do lipca 2026 r. Właśnie od tej daty planowane jest obowiązkowe wyposażenie w tachografy cyfrowe wszystkich pojazdów wykorzystywanych w międzynarodowym przewozie towarów, których DMC mieści się w przedziale 2,5 do 3,5 tony. I własnie wtedy kierowcy busów w transporcie międzynarodowym będą musieli stosować przepisy o czasie jazdy i odpoczynku kierowców.