Rejestracja w systemie IMI kierowców - pracowników delegowanych
Od 2 lutego, w związku z wprowadzeniem Pakietu Mobilności, przewoźnicy są zobowiązani do zgłaszania swoich kierowców ciężarówek w systemie IMI. Dotychczasowe zgłoszenia krajowe (MiLoG, SIPSI) stracą ważność.
System IMI jest obowiązkowy dla wszystkich przewoźników drogowych Unii Europejskiej, delegujących kierowców do pracy na terenie innego kraju UE. Komisja Europejska opublikowała wytyczne, pozwalające interpretować niezbyt precyzyjne nowe przepisy. W dokumencie Komisja omówiła przykłady przewozu towarów w transporcie bilateralnym, cross-trade, kabotażu i tranzycie.
Kierowca - pracownik delegowany
kto zatem podlega definicji pracownika delegowanego w transporcie?
- kto wykonuje operacje cross-trade, rozumiane jako przewozy wykonywane między dwoma państwami członkowskimi lub między państwem członkowskim, a państwem trzecim, z których żadne nie jest krajem siedziby przewoźnika, wykonującego te operacje;
- kto realizuje przewozy kabotażowe, rozumiane jako krajowe przewozy zarobkowe lub wykonywane tymczasowo na terytorium państwa członkowskiego przez przewoźnika z siedzibą w innym państwie członkowskim.
A kto to nie jest pracownikiem delegowanym?
Kierowca nie jest traktowany za pracownika delegowanego w momencie, kiedy:
- wykonuje międzynarodowe przewozy dwustronne, rozumiane jako przewozy oparte na umowie transportowej z państwa członkowskiego, w którym przewoźnik ma siedzibę (państwo członkowskie prowadzenia przedsiębiorstwa) do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego, lub z innego państwa członkowskiego i państwa trzeciego do państwa członkowskiego siedziby;
- wykonuje ograniczone dodatkowe czynności załadunku i/lub rozładunku (tj. cross-trade operacji opisanych powyżej), prowadzonych w ramach operacji bilateralnych w państwach członkowskich lub państwach trzecich, przez które przejeżdża kierowca;
- jedzie tranzytem przez terytorium państwa członkowskiego bez wykonywania jakiejkolwiek działalności załadunkowych lub rozładunkowych;
- wykonuje początkowy lub końcowy etap operacji transportu kombinowanego, zgodnie z definicją zawarta w Dyrektywie 92/106/EWG, w przypadku gdy sam odcinek drogowy składa się z dwustronnej operacji transportowej.
Do zgłaszania delegowania kierowców są zobowiązani tylko ci przewoźnicy, których obliguje do tego Pakiet Mobilności.
Deklaracja rejestracji pracowników delegowanych znajduje się pod linkiem: https://www.postingdeclaration.eu/landing
Ze względu na początek obowiązywania nowych przepisów najlepiej wszystkie deklaracje systemowe, obowiązujące dotychczas, przechowywać w kabinie kierowcy - przynajmniej przez pierwsze tygodnie. Ta prewencja wynika z tego, że poszczególne kraje nie są jeszcze w pełni przygotowane i jak dotąd nie wprowadziły przepisów wykonawczych.
Instrukcja wypełnienia deklaracji pracownika delegowanego: https://www.groupespro.com/upload/files/Espro_Poradnik_System_IMI_Instrukcja_rejestracji.pdf
Info: Kancelaria Group ESPRO