Brexit kontrole graniczne

Od 1 października - kolejny etap kontroli na granicy UK – UE

Z dniem 1 października 2021 roku nastąpią kolejne zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli granicznej pomiędzy UK a UE. Poniżej lista planowanych zmian:

 

Eksport żywności:
Od 1 stycznia 2021 r. przy wwozie do Wielkiej Brytanii, strona brytyjska wymaga eksportowych świadectw zdrowia tylko w odniesieniu do tzw. produktów pochodzenia zwierzęcego objętych środkami bezpieczeństwa z powodu występowania chorób zwierząt na terytorium państwa eksportera (POAO under safeguard measures).

Natomiast, od 1 października 2021 r. przy wwozie do Wielkiej Brytanii, strona brytyjska będzie wymagać także eksportowych świadectw zdrowia w odniesieniu do pozostałych produktów pochodzenia zwierzęcego (POAO), żywności wysokiego ryzyka niepochodzącej od zwierząt (HRFNAO) i niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego (ABP).

Świadectwo należy zgłosić przy użyciu systemu IPAFFS przed przybyciem na granicę Wielkiej Brytanii. Eksporter z UE zobowiązany jest również dostarczyć kopię świadectwa zdrowia do importera z Wielkiej Brytanii, aby ten przesłał kopię do IPAFFS. Dodatkowo fizyczna kopia świadectwa zdrowia powinna być dołączona do przesyłki.

Świadectwa przeznaczone dla produktów pochodzenia zwierzęcego objętych środkami bezpieczeństwa z powodu występowania chorób zwierząt na terytorium państwa eksportera będą w dalszym ciągu obowiązywać.

Od dnia 1 października 2021 r. zacznie obowiązywać zakaz eksportu z obszaru UE do Wielkiej Brytanii następujących produktów pochodzenia zwierzęcego (POAO):

- chłodzone mięso mielone (wołowe, wieprzowe, jagnięce, baranie oraz kozie);
- chłodzone lub mrożone mięso mielone (drobiowe);
- oddzielone mechanicznie mięso pozyskane z drobiu i ptaków bezgrzebieniowych lub ptaków łownych;
- nieklasyfikowane jaja;
- surowe mleko od krów pochodzących ze stad zarażonych gruźlicą;
- chłodzone surowe wyroby mięsne.

Kwestie celne – wymóg złożenia wywozowej deklaracji skróconej (EXS)
Od 1 października br. przy wywozie towarów z Wielkiej Brytanii wymagane będzie złożenie brytyjskim organom celnym wywozowej deklaracji skróconej Exit Summary Declaration (EXS). Dla towarów zgłoszonych do procedury wywozu na podstawie zgłoszenia celnego dane bezpieczeństwa i ochrony są deklarowane na tym zgłoszeniu. Zatem wymóg przedstawienia EXS będzie dotyczył towarów co do których nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia do procedury wywozu.

W praktyce EXS będzie wymagane dla wywozu:

Pustych palet, kontenerów i pojazdów przewożonych w ramach umowy transportowej/ przewozowej, tj. umowy pomiędzy przewoźnikiem a nadawcą ładunku lub pasażerem, która określa wzajemne prawa i obowiązki,
towarów czasowo składowanych przez dłużej niż 14 dni,
towarów czasowo składowanych krócej niż 14 dni wobec których nie złożono danych bezpieczeństwa i ochrony na etapie ich przywozu do Wielkiej Brytanii lub w stosunku do których zmieniło się ich miejsce przeznaczenia bądź odbiorca,
towarów przemieszczanych w tranzycie z wykorzystaniem tranzytowego dokumentu towarzyszącego (TAD) lub tranzytowego dokumentu towarzyszącego bezpieczeństwo (TSAD).

Info: gov.pl

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.