Maut Niemcy

Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.

 

Tłem całego zamieszania był proces wytoczony przez polskiego spedytora przeciwko Niemcom. W rezultacie wyszło na jaw, że od lat niewłaściwie naliczana jest niemiecka opłata za przejazd ciężarówkami.

Od października br. obowiązują już nowe stawki opłat drogowych dla ciężarówek w Niemczech, co wprost wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ale co ze starymi sprawami i nienależnie pobranymi opłatami? Od 1 października osoby poszkodowane mogą podjąć działania. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Firmy, których to dotyczy, powinny przechowywać miesięczne zestawienia opłat drogowych od Toll Collect lub dostawcy EEMD, a także indywidualne zapisy podróży od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. włącznie. Z roszczeniami można wystąpić do końca 2023 r.

Zgodnie z projektem nowelizacji, składnik opłat w kosztach infrastruktury zmniejszył się retrospektywnie od dnia 28 października 2020 r. w następujący sposób:

Samochody 7,5 t - 12 t DMC: poprzednio 8,0 centów/km; od 28.10.2020 6,5 centa/km
DMC od 12 t do 18 t: poprzednio 11,5 centa/km; od 28 października 2020 11,2 centów/km
powyżej 18 t DMC z maksymalnie 3 osiami: poprzednio 16,0 centów/km; od 28.10.2020 15,5 centów/km
powyżej 18 t DMC z 4 lub więcej osiami 17,4 centa/km; od 28.10.2020 16,9 centów/km

 

Natomiast częściowa stawka myta za koszty zanieczyszczenia powietrza wzrośnie w następujący sposób od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej 1 października 2021 r.:
 
Euro 6: poprzednio 1,1 centa / km; od 1.10.21 1,2 centa / km
EEV i Euro 5: poprzednio 2,2 centa / km; od 1.10.21 2,3 centa / km
Euro 4 i Euro 3 PMK 2: poprzednio 3,2 centa/km; od 1.10.21 3,4 centa / km
Euro 2: poprzednio 7,4 centa / km; od 1.10.21 7,8 centów / km
Euro 1 i pojazdy bez klasyfikacji: poprzednio 8,5 centa/km; od 1.10.21 8,9 centów / km

 

Przeczytaj też:
Sposoby na obniżenie kosztów floty z telematyką Systemy telematyczne do zarządzania flotą są opracowywane z myślą o zapewnieniu pełniejszej kontroli nad wykorzystywaniem pojazdów, zwiększeniu wydajności i szeroko pojętej optymalizacji realizowanych zleceń. Dzięki zebranym danym można podejmować efektywniejsze i niezawodne decyzje w celu obniżenia całkowitego kosztu utrzymania floty.
Przetrwają firmy transportowe, które są elastyczne Liczba zamówień na usługi przewozowe w tym roku spadła na rynku krajowym średnio o 10-15%, a w transporcie międzynarodowym w niektórych miesiącach nawet o 30%.
Nowa ustawa o delegowaniu kierowców W dniu 28 lipca 2023 r. Prezydent podpisał ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Które ciężarówki nie wjadą na Białoruś? W dniu dzisiejszym w Dzienniku ustaw ukazało się rozporządzenie zamykające drogę transportom z i na Białoruś.
Znaki towarowe firm - również transportowych Unijne dofinansowanie do znaku towarowego - tylko do końca grudnia.
Składy jednoosobowe, a nowa uchwała Sądu Najwyższego Uchwała Sądu Najwyższego może otworzyć drogę do wzruszenia spraw zapadłych przed sądem drugiej instancji w trakcie pandemii Covid-19.
Branża TSL w czasach niepewności. Specjaliści szukają nowych kierunków optymalizacji Minione dwa lata były czasem wielkiej próby dla całej branży TSL. Konflikt zbrojny w Ukrainie, rosnące koszty działalności operacyjnej, pozrywane łańcuchy dostaw, spowolnienie w sektorze e-commerce, a także regulacje pakietu mobilności to czynniki, które sprawiły, że utrzymanie rentowności biznesu transportowego stało się obecnie niekwestionowanym wyzwaniem.
MTD Skuratowicz zdobywa prestiżową nagrodę za transport pow. 120 t  MTD Skuratowicz – firma zrzeszona w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN) – wygrywa europejski konkurs ESTA Awards of Excellence 2023 za najbardziej spektakularny transport powyżej 120 t.
Direct Vision Standard - wymogi bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych Czy polski przewoźnik ma szansę uzyskać zezwolenie bezpieczeństwa HGV?