4trucks.pl

Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.

 

Tłem całego zamieszania był proces wytoczony przez polskiego spedytora przeciwko Niemcom. W rezultacie wyszło na jaw, że od lat niewłaściwie naliczana jest niemiecka opłata za przejazd ciężarówkami.

Od października br. obowiązują już nowe stawki opłat drogowych dla ciężarówek w Niemczech, co wprost wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ale co ze starymi sprawami i nienależnie pobranymi opłatami? Od 1 października osoby poszkodowane mogą podjąć działania. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach. Firmy, których to dotyczy, powinny przechowywać miesięczne zestawienia opłat drogowych od Toll Collect lub dostawcy EEMD, a także indywidualne zapisy podróży od 28 października 2020 r. do 30 września 2021 r. włącznie. Z roszczeniami można wystąpić do końca 2023 r.

Zgodnie z projektem nowelizacji, składnik opłat w kosztach infrastruktury zmniejszył się retrospektywnie od dnia 28 października 2020 r. w następujący sposób:

Samochody 7,5 t - 12 t DMC: poprzednio 8,0 centów/km; od 28.10.2020 6,5 centa/km
DMC od 12 t do 18 t: poprzednio 11,5 centa/km; od 28 października 2020 11,2 centów/km
powyżej 18 t DMC z maksymalnie 3 osiami: poprzednio 16,0 centów/km; od 28.10.2020 15,5 centów/km
powyżej 18 t DMC z 4 lub więcej osiami 17,4 centa/km; od 28.10.2020 16,9 centów/km

 

Natomiast częściowa stawka myta za koszty zanieczyszczenia powietrza wzrośnie w następujący sposób od dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej 1 października 2021 r.:
 
Euro 6: poprzednio 1,1 centa / km; od 1.10.21 1,2 centa / km
EEV i Euro 5: poprzednio 2,2 centa / km; od 1.10.21 2,3 centa / km
Euro 4 i Euro 3 PMK 2: poprzednio 3,2 centa/km; od 1.10.21 3,4 centa / km
Euro 2: poprzednio 7,4 centa / km; od 1.10.21 7,8 centów / km
Euro 1 i pojazdy bez klasyfikacji: poprzednio 8,5 centa/km; od 1.10.21 8,9 centów / km

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.