Przewóz do i z Wielkiej Brytanii, czy na pewno bez ograniczeń?

Brexit

Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków.

 

Po pierwsze przewoźnik musi posiadać w pojeździe właściwe dokumenty celne m.in. wypis z licencji wspólnotowej, dowód ubezpieczenia pojazdu i naczepy – Międzynarodowa Karta Ubezpieczenie Samochodu, świadectwo kwalifikacji zawodowej kierowcy i inne.

Dodatkowo, wznowienie pełnych kontroli celnych na granicach, sprawiło że przewoźnik w każdym przypadku musi pamiętać o zgłoszeniu towaru. Może zrobić to samodzielnie lub skorzystać z usług agencji celnej, a dla wszystkich procedur kontroli celnej jest wymagana odpowiednia deklaracja bezpieczeństwa i ochrony.

Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing:
- Nowe obowiązki nałożone na przewoźników mogą wydawać się zawiłe, dlatego zachęcamy do kontaktowania się bezpośrednio z agencjami celnymi, które mogą odpowiedzieć na pytania przewoźników. Jest to nowa sytuacja, która niestety może cały czas dynamicznie się zmieniać, co dodatkowo utrudnia pracę agencji celnych i wydłuża ich czas reakcji. Stąd wielogodzinne oczekiwanie na samą informację, w które miejsce przewoźnik ma udać się na odprawę.

Jeśli chodzi o wwóz towarów do UE, to nowe przepisy zmniejszyły liczbę przejazdów z Wielkiej Brytanii (typu „cross-trade” lub kabotażowe - zarobkowe) z trzech do dwóch, przy czym w ciągu siedmiu dni od rozładunku w Wielkiej Brytanii dopuszcza się maksymalnie jeden przejazd kabotażowy. Oba dodatkowe przejazdy mogą być kursami kabotażowymi tylko dla operatorów w Irlandii i w Irlandii Północnej i to pod warunkiem, że odbywają się one z Irlandii Północnej w ciągu 7 dni.

Bez kar dzięki skutecznym systemom zabezpieczającym ciężarówki

Nowością mają być kary za brak dostatecznego zabezpieczenia pojazdu przed wtargnięciem osób nieupoważnionych. Bez znaczenia będzie przy tym, czy w pojeździe znajdują się takie osoby, czy też nie. Co więcej, rząd rozważa również wprowadzenie kary w każdym przypadku, gdy w pojeździe znajdują się osoby nieupoważnione, nawet jeśli został on w prawidłowy sposób zabezpieczony. 

Marek Kliś, Kancelaria Transportowa ITD-PIP:
– Zalecamy, aby uzyskać akredytację systemu zabezpieczeń wydaną przez brytyjski organ Border Force. Akredytacja systemu zabezpieczeń, podczas ujawnienia wtargnięcia obcych osób pomoże znacząco zmniejszyć ewentualną grzywnę lub w ogóle odstąpić od jej nakładania.
 
Piotr Gąska, ekspert PKO Leasing:
– Ważne jest, żeby przewoźnik wprowadził skuteczny system, który uniemożliwi przewóz osób nieupoważnionych. Jeśli ktoś obcy wkroczy zaś do pojazdu, przewoźnik powinien wiedzieć, jakie czynności należy wykonać, aby uniknąć grzywny. Tutaj dobrym sposobem jest „check lista”, która jest pisemnym poświadczeniem, że w firmie jest wdrożony skuteczny system zabezpieczeń oraz zostały wykonane wszystkie czynności, aby zapobiec wtargnięciu. To wszystko jest bardzo ważne w procesie odwoławczym, w przypadku wykrycia nielegalnych osób w pojeździe.

Strefy czystego powietrza

Strefy czystego powietrza funkcjonują aktualnie w Londynie, Bath oraz Birmingham. Portsmouth wprowadzi opłaty jesienią 2021 r., a w roku 2022 kolejne miasta przystąpią do programu stref czystego powietrza. Udając się do Londynu, warto pamiętać o opłatach za przejazd w Strefie Niskiej Emisji Spalin. Obowiązuje ona od lutego 2008 roku. Pojazdy, które nie spełniają ustalonej, w zależności od strefy, klasy emisji spalin, obowiązane są zarejestrować się w systemie i uiścić opłatę dzienną. W przypadku braku uiszczenia opłaty nakładane będą kary.

Cały praktyczny przewodnik, dotyczący transportów drogowych do Wielkiej Brytanii, znajduje się pod linkiem: https://bit.ly/3n3DTuJ

 

 

 

Przeczytaj też:
Prawo jazdy przy cukrzycy? Zmiana przepisów ułatwia zdobycie uprawnień kierowcy

Nieświadomość hipoglikemii nie jest już przeciwwskazaniem do posiadania prawa jazdy dla osoby chorującej na cukrzycę. Pod warunkiem jednak, że na stałe korzysta ona z systemu do monitorowania glikemii w czasie rzeczywistym (CGM-rt).

Od 1 października - kolejny etap kontroli na granicy UK – UE

Z dniem 1 października 2021 roku nastąpią kolejne zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli granicznej pomiędzy UK a UE. Poniżej lista planowanych zmian:

Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.

Ranking sprzedaży ciężarówek, a dostępność samochodów na stokach

Od początku 2021 roku przybyło 21 524 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+77,9%) w skali roku.

Krone na targach Comtrans 2021

Producent naczep Krone, wraz ze swoim importerem firmą RKS Nutzfahrzeuge LTD, zaprezentuje najnowsze pojazdy i rozwiązania telematryczne dla wymagającego rynku rosyjskiego.

Transport samochodów do Polski, jako odpady niebezpieczne

W czwartek 2 września niemiecka policja przeprowadziła poważną kontrolę transportu odpadów, w transporcie odpadów znalazły się m.in. samochody do Polski.

Z e-TOLL za przejazd po drogach płatnych zapłacisz o 25% mniej

Ministerstwo Finansów wprowadza czasowe ułatwienia dla przewoźników.

Praca na lata – na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy w branży transportowej?

Po trudnym okresie w branży, w wyniku którego wiele firm borykało się z problemami, a pracownicy musieli szukać nowego zatrudnienia, powoli wracamy do normalności.

BMC z europejską homologacją

Przez lata mieliśmy siedem marek samochodów ciężarowych specjalizujących się w transportach długodystansowych. Kilka lat temu dołączył do nich Ford Trucks, być może przyszedł czas na kolejnego gracza.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL