Przekazywanie danych telematycznych a RODO

RODO

BGL i ELVIS ostrzegają spedytorów i firmy transportowe przed nieostrożnym przekazywaniem danych telematycznych osobom trzecim. Istnieje ryzyko konsekwencji związanych z ochroną danych i kar za naruszenia RODO.

 

Niemieckie stowarzyszenia: Ładunków Ciężarowych ELVIS i Stowarzyszenie Niemieckiej Branży Transportowej i logistycznej BGL zaobserwowały w ostatnich tygodniach coraz więcej zapytań ze strony firm transportowych i spedycyjnych o udostępnianie ich danych osobowych w związku z realizacją zamówień za pośrednictwem platform brokerskich. Zarówno operator platformy internetowej, jak i klient powinni mieć dostęp do tych danych w celu optymalizacji realizacji zamówienia. Po badaniu prawnym przeprowadzonym przez Centrum Kompetencyjne Prawa BGL (KomRe), BGL i ELVIS dochodzą do wniosku, że nieuregulowane przekazywanie danych telematycznych stronom trzecim może narażać firmy transportowe na konsekwencje prawne.

Ochrona danych osobowych jest bardzo ważna. Przekazywanie tych danych jest ściśle regulowane. Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) zakres rozporządzenia dotyczy w pełni lub częściowo zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które są lub mają być przechowywane w systemie plików. Dane telematyczne są danymi osobowymi w rozumieniu RODO, ponieważ dotyczą zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby – w tym przypadku kierowcy ciężarówki.

Przekazywanie tych danych stronom trzecim wymaga zatem, z reguły odpowiedniej zgody osoby, której dane dotyczą. Zgoda ta wymaga jednak dalszych informacji o rodzaju, zakresie i celu gromadzonych danych, a także o możliwości ponownego usunięcia danych na żądanie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości pracownik nie może skutecznie wyrazić zgody na przetwarzanie danych. Zaleca się również ostrożność pracodawców - przewoźników. Nieprawdziwe lub nieadekwatne informacje mogą skutkować skargą pracownika (kierowcy) do organu nadzorczego lub roszczeniami odszkodowawczymi.

Dlatego BGL i ELVIS pilnie zalecają, aby firmy transportowe i spedycyjne zażądały od operatora platformy, zgodne z RODO, odpowiedniej zgody na udostepnianie danych osobowych. W szczególności powinni nalegać na przedstawienie przejrzystych i wyczerpujących przepisów z wyznaczeniem osób odpowiedzialnych oraz aby wszystkie niezbędne etapy pracy platformy były wykonywane na piśmie przez inspektora ochrony danych operatora. Dopiero wtedy można zatwierdzić transmisję danych telematycznych.

Pojawia się też drugi aspekt. Co w przypadku, gdy firma transportowa odmówi udostępnienia danych telematycznych? BGL i ELVIS zwracają uwagę, że ani pracownik, ani firma nie powinni ponieść żadnej szkody, jeśli odmówią przekazania danych. Na przykład takie firmy nie mogą być wykluczone lub pokrzywdzone z przetargów lub transportów za pośrednictwem platformy. W przeciwnym razie, zgodnie z obecnym prawodawstwem, prawdopodobnie dojdzie do naruszenia prawa nieuczciwej konkurencji.

 

Przeczytaj też:
Prawo jazdy przy cukrzycy? Zmiana przepisów ułatwia zdobycie uprawnień kierowcy

Nieświadomość hipoglikemii nie jest już przeciwwskazaniem do posiadania prawa jazdy dla osoby chorującej na cukrzycę. Pod warunkiem jednak, że na stałe korzysta ona z systemu do monitorowania glikemii w czasie rzeczywistym (CGM-rt).

Od 1 października - kolejny etap kontroli na granicy UK – UE

Z dniem 1 października 2021 roku nastąpią kolejne zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli granicznej pomiędzy UK a UE. Poniżej lista planowanych zmian:

Co dalej z zawyżonymi stawkami Maut w Niemczech? Przewoźnicy mogą wystąpić z roszczeniem

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2020 r., orzekł że ceny opłat drogowych dla samochodów ciężarowych w Niemczech były od lat obliczane nieprawidłowo.

Ranking sprzedaży ciężarówek, a dostępność samochodów na stokach

Od początku 2021 roku przybyło 21 524 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+77,9%) w skali roku.

Krone na targach Comtrans 2021

Producent naczep Krone, wraz ze swoim importerem firmą RKS Nutzfahrzeuge LTD, zaprezentuje najnowsze pojazdy i rozwiązania telematryczne dla wymagającego rynku rosyjskiego.

Przewóz do i z Wielkiej Brytanii, czy na pewno bez ograniczeń?

Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków.

Transport samochodów do Polski, jako odpady niebezpieczne

W czwartek 2 września niemiecka policja przeprowadziła poważną kontrolę transportu odpadów, w transporcie odpadów znalazły się m.in. samochody do Polski.

Z e-TOLL za przejazd po drogach płatnych zapłacisz o 25% mniej

Ministerstwo Finansów wprowadza czasowe ułatwienia dla przewoźników.

Praca na lata – na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy w branży transportowej?

Po trudnym okresie w branży, w wyniku którego wiele firm borykało się z problemami, a pracownicy musieli szukać nowego zatrudnienia, powoli wracamy do normalności.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL