Szykują się duże zmiany dla kierowców samochodów dostawczych

Busy-licencja

Zmiana potencjalnie dotyczy ponad 37 tysięcy przewoźników z busami.

 

Od maja 2022 roku przewoźnicy, których chcą transportować towary na terenie UE pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą musieli uzyskać licencję.

Zmiany związane są z wchodzeniem w życie kolejnych zapisów pakietu mobilności. Komisja Europejska uznała, że należy wprowadzić przepisy na poziomie wspólnotowym, by uniknąć ewentualnych luk prawnych i zapewnić minimalny poziom profesjonalizacji sektora pojazdów o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Chodzi też o to, by warunki konkurencji między wszystkimi przewoźnikami były zbliżone. Jednym z powodów była rosnąca liczba przewoźników wykonujących tzw. transport lekki (od 2,5 do 3,5 tony). W Polsce według danych Głównego Urzędu Transportowego na koniec 2019 roku towary przewoziło 37,3 tysiąca takich pojazdów (rok wcześniej 34,8 tysięcy). Także w Unii Europejskiej liczba busów rośnie.

- Rynek transportowy czeka druga fala regulacji m.in. w zakresie włączenia transportu lekkiego do grona licencjonowanych przewoźników. Firmy transportowe muszą przygotować się do uzyskania licencji, a to będzie wiązało się z koniecznością posiadania minimalnej zdolności finansowej. To ma być pewnego rodzaju gwarancją, że dysponują pieniędzmi niezbędnymi do stałego i długoterminowego wykonywania transportu - podkreśla Jakub Ordon, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczana Kierowców, Grupa INELO..

Koszt licencji na busy to 1800 euro

Po wejściu w życie przepisów pakietu mobilności firmy zajmujące się transportem lekkim, które chcą przewozić towary na terenie UE, będą musiały uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, a także licencję wspólnotową. Obydwa dokumenty wydaje Główny Inspektorat Transportu Drogowego. – Zezwolenie na wykonywanie zawodu zwykle jest gotowe w ciągu miesiąca, a w przypadku skomplikowanych spraw w ciągu dwóch. Na licencję trzeba czekać do trzech miesięcy. Dlatego wniosek o jej wydanie watro złożyć najpóźniej na początku 2022 roku. Bardzo ważnym punktem jest potwierdzenie zdolności finansowej. Koszt licencji dla dwóch busów, w zależności od kursu euro, wyniesie około 12 tys. złotych - radzi Jakub Ordon.

Te kwoty są zapisane właśnie w przepisach pakietu mobilności. Przewoźnik będzie musiał wykazać na podstawie rocznych sprawozdań finansowych (poświadczonych przez audytora lub inną upoważnioną osobę), że dysponuje kapitałem i rezerwami w wysokości 1,8 tys. euro na pierwszy pojazd i 900 euro na każdy kolejny.

- Przepisy dopuszczają również inne formy potwierdzenia kondycji finansowej przedsiębiorstwa jak np. gwarancja bankowa, dokument umożliwiający uzyskanie kredytu wydany przez instytucję finansową lub inny, określony przez właściwy organ, wiążący dokument potwierdzający, że przewoźnik dysponuje takimi kwotami – komentuje Jakub Ordon.

W Wielkiej Brytanii licencja na busy też obowiązkowa

By uzyskać licencję, przewoźnik musi też wskazać siedzibę, w której będzie dostępna pełna dokumentacja dotycząca działalności transportowej, w tym zatrudnienia kierowców czy realizowanych przewozów, wykazać się znajomością przepisów w zakresie transportu drogowego, a także posiadać certyfikat potwierdzający kompetencje zawodowe.

A jak będzie wyglądała sytuacja transportu lekkiego w Wielkiej Brytanii? Jak na razie brexit nie spowodował wprowadzenia nowych zasad od tych przyjętych w Unii Europejskiej. Przewoźnicy, którzy przyjeżdżają do Zjednoczonego Królestwa z terenu wspólnoty mogą wykonywać dwa przewozy kabotażowe. Jeśli nic się nie zmieni to od maja 2022 roku kierowcy busów też będą musieli mieć licencję wspólnotową, by wozić towary na wyspach.

- Służby kontrolne w Wielkiej Brytanii jednak już teraz radzą, by przewoźnicy rozpoczęli starania o uzyskanie angielskiej licencji na transport. To im ułatwi realizowanie przewozów kabotażowych w Wielkiej Brytanii, bo będą mogli wozić towary bez limitów. Często się bowiem zdarza, że polski przewoźnik pojedzie do Wielkiej Brytanii i zostaje tam na kilka miesięcy - przyznaje Jakub Ordon.

Przeczytaj też:
MAN TGE 4x4 Offroad

Te niepozornie wyglądające samochody dostawcze na prawdę potrafią wiele. Mogliśmy się o tym przekonać podczas imprezy zorganizowanej przez MAN Truck & Bus Polska na Autodromie 4x4 we Włościejewkach.

 

Goodyear ogłosił nawiązanie długoterminowej współpracy z firmą ZF

Strategiczna umowa połączy możliwości oferty Goodyear Total Mobility i rozwiązania Fleet Management Solutions (FMS) marki ZF.

Nowy samochód zarejestrujesz w salonie u dealera

Od 4 czerwca nowe auto można zarejestrować u dealera.

AIR-PRO oraz usługa IVECO Driver Pal w nowym IVECO Daily

Firma IVECO przedstawiła dziś nowe Daily.

Nie będzie długich zestawów ciężarowych na drogach Holandii

Holenderskie zestawy zwane Super EcoCombi (SEC), o długości 32 m, nie będą mogły poruszać się po drogach publicznych w Holandii.

Przewoźnicy mogą się już rejestrować w systemie e-TOLL

Ministerstwo Finansów uruchomiło rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta.

Kolejne ambulansy MAN TGE

W siedzibie firmy AMZ Kutno odbyło się uroczyste przekazanie pierwszej partii 10 ambulansów MAN TGE dla firmy Falck Medycyna.

Norma emisji spalin Euro VII od kiedy i dlaczego?

Przyszła norma emisji spalin Euro VII sprawi, że ciężarówki z silnikiem Diesla staną się jeszcze droższe. Naukowcy po raz pierwszy próbowali oszacować koszty produkcji.

Karty paliwowe Eurowag. Wygodne rozliczenia na stacjach benzynowych i nie tylko

Karty paliwowe to wygoda, bezpieczeństwo i oszczędności. W jaki sposób pomogą w prowadzeniu firmy?

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL