Movo przestoje

Aż 35 879,80 zł odszkodowania za 42 dni przestoju pojazdu!

Liczne orzeczenia sądów powszechnych przekonują, że warto dochodzić odszkodowania za zysk utracony przez przedsiębiorcę transportowego w związku z uszkodzeniem pojazdu.

 

Przykładem niech będzie chociażby orzeczenie Sądu Rejonowego w Zgorzelcu (sygn. akt I C 66/13), który ustalił wartość takiego świadczenia na kwotę 35.879,80 zł za 42 dni przestoju !

Stan faktyczny sprawy przedstawiał się w sposób następujący. W wyniku uszkodzenia pojazdu przewoźnik, który pozostawał w stałym stosunku zlecenia nie mógł realizować transportu na rzecz swojego kontrahenta przez okres 42 dni, a tym samym nie osiągnął w tym czasie żadnego przychodu. W związku z tym doznał szkody, którą sam określił jako odpowiadającą utraconemu zyskowi netto i oszacował ją na kwotę 940,00 zł dziennie, co dawało łączną wartość 39.480,00 zł. O wypłatę takiej kwoty wezwał ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej sprawcy szkodowego zdarzenia. Zakład ubezpieczeń uznał roszczenie co do zasady, jednakże wypłacił jedynie kwotę 19.740,00 zł, argumentując, iż przedłożona w toku postępowania likwidacyjnego dokumentacja nie pozwalała na ustalenie rozmiarów szkody w pozostałym zakresie. W takiej sytuacji sprawa została skierowana na drogę sądową. W toku postępowania sąd ustalił, iż zysk netto w rzeczywistości był nieco niższy niż ten, który wskazał poszkodowany i wynosił 854,28 zł, a łączna wartość szkody z tego tytułu opiewała na kwotę 35.879,80 zł. W konsekwencji uwzględniając odszkodowanie wypłacone w toku postępowania likwidacyjnego sąd zasądził na rzecz strony powodowej dodatkowo 16.139,80 zł wraz z odsetkami ustawowymi oraz kwotę 2.356,22 zł tytułem zwrotu kosztów procesu. W ostatecznym rozrachunku przedsiębiorca zrekompensował sobie poniesione straty bez świadczenia jakiekolwiek pracy.

Jak wynika z wyżej opisanego przykładu, odszkodowania za utracony zysk mają realny charakter. Warto więc podjąć starania o kompensację tej szkody, tym bardziej, że koszty związane z prowadzeniem tego rodzaju spraw są niewielkie w stosunku do wartości świadczenia odszkodowawczego, które może uzyskać przedsiębiorca, a ponadto podlegają one zwrotowi od strony przeciwnej.

adw. Konrad Jagiełło
adw. Krzysztof Gronek
MOVO Kancelaria Prawa Transportowego

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.