
Inteligentne tachografy - od kiedy i w jakim samochodzie
W Dzienniku Urzędowym UE, z dnia 31 lipca br., ukazały się regulacje prawne dotyczące m.in. Pakietu Mobilności, wśród których znalazły się zapisy odnośnie tzw. inteligentnych tachografów cyfrowych.
Jedna z nowości zawartych w nowym zatwierdzonym rozporządzeniu dotyczy tachografu drugiej generacji, który pozwoli na dokładniejszy zapis pozycji i pracy wykonywanej przez zawodowych kierowców w celu lepszej kontroli w związku z Pakietem Mobilności. Chodzi o relokację kierowców w transporcie międzynarodowym (delegowanie pracowników) oraz nowe ograniczenia w wykonywaniu przewozów kabotażowych.
Inteligentny tachograf drugiej generacji pozwoli na rejestrację miejsca rozpoczęcia codziennej pracy kierowcy ciężarówki, przekraczania granic, miejsc załadunku i rozładunku, czasu jazdy i odpoczynków oraz miejsca zakończenia codziennego okresu pracy. Urządzenie to zostanie zainstalowane we wszystkich nowych pojazdach transportowych po określeniu przez Komisję Europejską specyfikacji technicznych szacując, że nastąpi to przed sierpniem 2023 r.
W związku z tym pojazdy, które mają zainstalowany "nieinteligentny" tachograf analogowy lub cyfrowy, przed 15 czerwca 2019 r., będą miały obowiązek zainstalowania inteligentnego tachografu drugiej generacji przed grudniem 2024 r. A w pojazdach, które mają zainstalowany tachograf cyfrowy po tej dacie powinny trzeba będzie zastąpić stare urządzenia nowymi, przed sierpniem 2025 roku.
Na koniec należy również pamiętać, że lekkie pojazdy o masie od 2,5 do 3,5 tony DMC, które są obecnie zwolnione z posiadania tachografu, muszą go zainstalować przed lipcem 2026 r., jeśli wykonują transport międzynarodowy, chociaż nie jest jeszcze jasne, czy przepis nie zostanie rozszerzony na transport krajowy. O tym jednak mają zadecydować rządy poszczególnych krajów.








