Tachograf drugiej generacji

Inteligentne tachografy - od kiedy i w jakim samochodzie

W Dzienniku Urzędowym UE, z dnia 31 lipca br., ukazały się regulacje prawne dotyczące m.in. Pakietu Mobilności, wśród których znalazły się zapisy odnośnie tzw. inteligentnych tachografów cyfrowych.

 

Jedna z nowości zawartych w nowym zatwierdzonym rozporządzeniu dotyczy tachografu drugiej generacji, który pozwoli na dokładniejszy zapis pozycji i pracy wykonywanej przez zawodowych kierowców w celu lepszej kontroli w związku z Pakietem Mobilności. Chodzi o relokację kierowców w transporcie międzynarodowym (delegowanie pracowników) oraz nowe ograniczenia w wykonywaniu przewozów kabotażowych.

Inteligentny tachograf drugiej generacji pozwoli na rejestrację miejsca rozpoczęcia codziennej pracy kierowcy ciężarówki, przekraczania granic, miejsc załadunku i rozładunku, czasu jazdy i odpoczynków oraz miejsca zakończenia codziennego okresu pracy. Urządzenie to zostanie zainstalowane we wszystkich nowych pojazdach transportowych po określeniu przez Komisję Europejską specyfikacji technicznych szacując, że nastąpi to przed sierpniem 2023 r.

W związku z tym pojazdy, które mają zainstalowany "nieinteligentny" tachograf analogowy lub cyfrowy, przed 15 czerwca 2019 r., będą miały obowiązek zainstalowania inteligentnego tachografu drugiej generacji przed grudniem 2024 r. A w pojazdach, które mają zainstalowany tachograf cyfrowy po tej dacie powinny trzeba będzie zastąpić stare urządzenia nowymi, przed sierpniem 2025 roku.

Na koniec należy również pamiętać, że lekkie pojazdy o masie od 2,5 do 3,5 tony DMC, które są obecnie zwolnione z posiadania tachografu, muszą go zainstalować przed lipcem 2026 r., jeśli wykonują transport międzynarodowy, chociaż nie jest jeszcze jasne, czy przepis nie zostanie rozszerzony na transport krajowy. O tym jednak mają zadecydować rządy poszczególnych krajów.

Przeczytaj też:
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Jazda bez karty w tachografie - Szwedzi mają na to sposób Skandynawska firma z siedzibą w szwedzkim mieście Örnsköldsvik opracowała system, który uniemożliwia uruchomienie silnika, jeśli karta kierowcy nie jest włożona do tachografu.
Informacja dla użytkowników tachografów VDO DTCO 4.0 - jest możliwość zmiany oprogramowania Wobec wymagań, jakie stawia przed użytkownikami Pakiet Mobilności, producent tachografów DTCO 4.0 wprowadza możliwość aktualizacji oprogramowania.
Rejestracja przekroczenia granic w tachografie w ciężarówce Praca polegająca na przewozach wykonywanych przez polskich przewoźników za granicą stanowi aż 64 proc. ich całkowitej działalności. Choć pandemia Covid-19 nie przystopowała rozwoju polskiego transportu, przewoźnicy stoją przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem związanymi z Pakietem Mobilności.
Co z tachografami po 2 lutym 2020? Od tego jaki masz tachograf, w swojej ciężarówce, zależeć będzie czy spokojnie przekroczysz granicę, czy będziesz musiał się zatrzymać.
Zmiana czasu w zegarkach, a co z tachografem? Zmiana czasu następuje dwa razy w roku, a jej celem jest oszczędność energii poprzez większe wykorzystanie światła dziennego.
Holenderskie służby zdalną cyfrową kontrolę tachografów Od  16 sierpnia holenderski Inspektorat ds. Środowiska i Transportu (ILT) rozpocznie cyfrową kontrolę akt tachografów samochodów ciężarowych i autobusów w firmach transportowych.
Nowe urządzenie policji, w ciągu kilku sekund, sprawdza przejeżdżające ciężarówki na autostradzie Policja za pomocą specjalnego systemu technicznego sprawdza informacje z cyfrowego tachografu przejeżdżającej ciężarówki na A 4 koło Budziszyna.
Technologia DSRC wskaże ciężarówki z naruszeniami Europejskie służby kontrolne rozpoczęły już testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication), czyli technologię pozwalającą na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych.