
Czy kierowca ciężarówki powinien wyjąc kartę z tachografu, gdy przestaje jeździć?
Takie pytanie zadają sobie kierowcy ciężarówek, kiedy wykonują np. dłuższy odpoczynek i zostawiają swój pojazd na parkingu.
Pytanie to trafiło do włoskiego ministerstwa spraw wewnętrznych, które udzieliło wyjaśnień do art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) 165/2014.
Pytanie, które często pojawia się wśród kierowców pojazdów ciężarowych: czy karta kierowcy powinna być wyjmowana z tachografu za każdym razem, gdy wychodzisz z ciężarówki? W art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) 165/2014. jest napisane, że kiedy kierowcy opuszczają pojazd wprowadzają do tachografu funkcje takie jak m.in.: "inne zadania", "odpoczynek", "przerwy w jeździe". W tym przypadku, karta może pozostać w tachografie, należy jednak pamiętać o art. 34 ust. 2 tego samego rozporządzenia, które ustanawia obowiązek kierowców do ochrony posiadanych przez nich kart. Co to oznacza?
Kierowcy zawodowi nie są zobowiązani do wyjmowania karty z tachografu pod koniec dziennego okresu prowadzenia pojazdu, jednak wszyscy kierowcy są zobowiązani do upewnienia się, że ich karta jest chroniona i używana tylko przez nich, a nie przez innych.
Na podstawie tych przesłanek włoskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych stwierdza, że kierowca ma obowiązek wyjąć swoją kartę z tachografu tylko wtedy, gdy np. traci ciężarówkę z zasięgu wzroku lub pozostawia ją na parkingu tracąc kontrole nad nią, a zatem nie może uniemożliwić innemu kierowcy korzystania z tego samego pojazdu.
Za każdym razem, gdy kierowca musi rozpocząć inny okres, niż prowadzenie pojazdu, zajmując się innymi zadaniami, w czasach dyspozycyjności lub na przerwie, a pojazd pozostaje w jego wyłącznej dostępności, pozostawia swoją kartę wewnątrz tachografu cyfrowego.








