Odstępstwa w czasie prowadzenia pojazdów ciężarowych i autobusów przedłużone do maja

Odstępstwa od czasu prowadzenie pojazdów

Polska wprowadza tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów do końca maja, Niemcy krócej. 

 

W Polsce odstępstwa stosuje się od 17 kwietnia 2020 r. do 31 maja 2020 r.

Zgodnie z tymi odstępstwami:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym pięć i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej - czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),
- kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).

Ze względu na wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu z 9 do 11 godzin nie będą miały zastosowania odstępstwa w zakresie norm dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku.

Zgodnie z brzmieniem uzgodnionego z Komisją Europejską powiadomienia, kierowcy, o których mowa powyżej, wskazują odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego przypadki skorzystania z odstępstw, o których mowa powyżej. Jest to zwyczajowa praktyka w sytuacjach awaryjnych i ma zasadnicze znaczenie dla celów kontroli ww. przepisów.
Tymczasowe odstępstwa od stosowania zasad opisanych powyżej odzwierciedlają wyjątkowe okoliczności wynikające z wybuchu pandemii zakażeń koronawirusa COVID-19, ale poziom bezpieczeństwa kierowców i ruchu drogowego nie mogą ulec pogorszeniu.

Tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów mają zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy. Natomiast kierowcy wykonujący przewozy drogowe osób podlegają tym odstępstwom wyłącznie w sytuacji przewozu realizowanego w związku z powrotami obywateli do ich krajów miejsc zamieszkania.

Niemcy inaczej

Federalny minister transportu Andreas Scheuer przedłużył wyjątki dotyczące okresów prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców zawodowych o jeden miesiąc - do 17 maja 2020 r. włącznie.

Rząd Federalny zezwala na następujące odstępstwa od przepisów socjalnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 w sprawie komercyjnego transportu paliwa, produktów medycznych i żywności oraz pasz niezależnie od masy pojazdu:

- Dzienny czas prowadzenia pojazdu można wydłużyć do dziesięciu godzin maksymalnie pięć razy w tygodniu.
- Kierowca może skorzystać z dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, pod warunkiem że bierze co najmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku w ciągu czterech kolejnych tygodni, z których co najmniej dwa muszą być regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
- Jeżeli dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku zostały kolejno zastosowane, następny okres odpoczynku - jako rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku - musi zostać wykorzystany przed następnym tygodniowym okresem odpoczynku.

Przeczytaj też:
Mobilna aplikacja Clicktrans już dostępna bezpłatnie dla przewoźników

Dostęp do tysięcy zleceń transportowych zawsze pod ręką, łatwy kontakt ze zleceniodawcami.

 

Ponownie mniej ciężarówek przez Alpy Szwajcarskie

Przez Alpy Szwajcarskie transportowano mniej towarów transportem drogowym i kolejowym. Szwajcarzy dążą do ograniczania transportów drogowych.

 

Sztuczna inteligencja w logistyce drogowej? To już działa

Kuehne + Nagel uruchomiło w Singapurze platformę cyfrową eTrucknow, wykorzystującą technologię sztucznej inteligencji.

 

Wysokie kary za dumping socjalny. Czy Vos wydostanie się z kłopotów?

Na początku marca belgijscy inspektorzy pracy zwolnili 89 ciężarówek. Spedytor odzyskał ciężarówki, ale wyrok jest nadal w toku.

 

Wpływy z opłat drogowych za ciężarówki jednoznacznie wskazują na kryzys w transporcie drogowym

Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) i Federalny Urząd Statystyczny (Destatis) ogłosiły w piątek kolejne niepokojące dane dotyczące transportu drogowego.

 

Wsparcie dla firm transportowych - rusza program ARP

Ruszył kolejny instrument wsparcia dla firm - 1,7 mld zł na leasing operacyjny i pożyczki.

 

Kabotaż w transporcie drogowym. BAG opublikowało raport

Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) nałożył łącznie 264 grzywny za naruszenia kabotażu w pierwszym kwartale 2020 roku.

 

Punkty serwisowe MAN w Hiszpanii udostępniają każdemu kierowcy miejsce do odpoczynku, kawę i przekąski

Café en MAN - pod tym hasłem kryje się sieć miejsc, w których kierowcy ciężarówek znajdą dla siebie miłe niespodzianki.

 

Sześciu kierowców ciężarówek pod wpływem narkotyków, w tym dwóch Polaków

Kontrole na parkingach coraz częściej wykazują zażywanie narkotyków przez kierowców ciężarówek.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL