
Odstępstwa w czasie prowadzenia pojazdów ciężarowych i autobusów przedłużone do maja
Polska wprowadza tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów do końca maja, Niemcy krócej.
W Polsce odstępstwa stosuje się od 17 kwietnia 2020 r. do 31 maja 2020 r.
Zgodnie z tymi odstępstwami:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym pięć i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej - czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),
- kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsca do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).
Ze względu na wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu z 9 do 11 godzin nie będą miały zastosowania odstępstwa w zakresie norm dziennych i tygodniowych okresów odpoczynku.
Zgodnie z brzmieniem uzgodnionego z Komisją Europejską powiadomienia, kierowcy, o których mowa powyżej, wskazują odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego przypadki skorzystania z odstępstw, o których mowa powyżej. Jest to zwyczajowa praktyka w sytuacjach awaryjnych i ma zasadnicze znaczenie dla celów kontroli ww. przepisów.
Tymczasowe odstępstwa od stosowania zasad opisanych powyżej odzwierciedlają wyjątkowe okoliczności wynikające z wybuchu pandemii zakażeń koronawirusa COVID-19, ale poziom bezpieczeństwa kierowców i ruchu drogowego nie mogą ulec pogorszeniu.
Tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów mają zastosowanie do kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy. Natomiast kierowcy wykonujący przewozy drogowe osób podlegają tym odstępstwom wyłącznie w sytuacji przewozu realizowanego w związku z powrotami obywateli do ich krajów miejsc zamieszkania.
Niemcy inaczej
Federalny minister transportu Andreas Scheuer przedłużył wyjątki dotyczące okresów prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców zawodowych o jeden miesiąc - do 17 maja 2020 r. włącznie.
Rząd Federalny zezwala na następujące odstępstwa od przepisów socjalnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 w sprawie komercyjnego transportu paliwa, produktów medycznych i żywności oraz pasz niezależnie od masy pojazdu:
- Dzienny czas prowadzenia pojazdu można wydłużyć do dziesięciu godzin maksymalnie pięć razy w tygodniu.
- Kierowca może skorzystać z dwóch kolejnych skróconych tygodniowych okresów odpoczynku, pod warunkiem że bierze co najmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku w ciągu czterech kolejnych tygodni, z których co najmniej dwa muszą być regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
- Jeżeli dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku zostały kolejno zastosowane, następny okres odpoczynku - jako rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku - musi zostać wykorzystany przed następnym tygodniowym okresem odpoczynku.








