przedłużenie ważności prawa jazdy kierowcy

Ministerstwo Infrastruktury wydłuża ważność uprawnień do kierowania pojazdami

Po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii w ciągu 60 dni trzeba będzie wszystkie zaległe badania i szkolenia wykonać lub odnowić.

 

W projekcie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, zostały ujęte zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury rozwiązania, polegające na przedłużeniu ważności:

- prawa jazdy (w tym zagranicznego prawa jazdy);
- pozwolenia na kierowanie tramwajem;
- zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne;
- świadectwa kierowcy;
- legitymacji instruktora nauki jazdy;
- legitymacji egzaminatora;
- zaświadczenia o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy (świadectwa instruktora techniki jazdy);
- uprawnień do kierowania pojazdami,
- wpisu w prawie jazdy kodu 95 potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo ukończenie szkolenia okresowego.

Oznacza to, że wszystkie te dokumenty, uprawnienia i szkolenia pozostaną ważne i będą ważne także w okresie 60 dni od daty zakończenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Po zakończeniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii w ciągu 60 dni trzeba będzie wszystkie zaległe badania i szkolenia wykonać lub odnowić, a terminy ważności dokumentów przedłużyć.

Zgodnie z propozycją zmiany w ww. ustawie, zawieszone będzie też wykonywanie szkoleń okresowych w transporcie drogowym.

Projekt nowelizacji jest obecnie przedmiotem obrad Sejmu RP.

Dodatkowo, zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zostały wprowadzone ułatwienia w badaniach okresowych dla kierowców zawodowych. W okresie stanu zagrożenia epidemicznego, zgodnie z art. 1 pkt 11 ww. ustawy, zostały zawieszone obowiązki wynikające z przepisów art. 39j i 39k ustawy o transporcie drogowym.

Oznacza to, że kierowcy wykonujący przewozy drogowe nie są zobowiązani do przechodzenia i dostarczania okresowych badań lekarskich i psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy.
Po odwołaniu staniu epidemii kierowcy będą musieli odbyć te badania w terminie 60 dni od daty odwołania stanu epidemii.

Przeczytaj też:
Młody kierowca z naruszeniami czasu pracy Od niedawna wykonywał zawód kierowcy na trasach międzynarodowych. To coraz częstsze tłumaczenie, które słyszą od kierowców wielkopolscy inspektorzy.
Dzień po przeglądzie rejestracyjnym zatrzymany dowód Dzień po obowiązkowym przeglądzie technicznym zestaw wyglądał tak, jakby latami nie przeszedł w ogóle żadnego przeglądu.
Na trzysta ciężarówek tylko jedna zatrzymana. Wspólna akcja ITD i niemieckiej policji Sposoby manipulacji w tachografach, kontrola i ich wykrywanie były głównym tematem wspólnych warsztatów lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego i Policji z Brandenburgii.
Lepiej bez karty, czy wykroczenia z kartą? Kierowca litewskiej ciężarówki od prawie miesiąca jeździł bez karty kierowcy, ponieważ jego karta utraciła ważność.
Dynamiczne kontrole ciężarówek na A4 W ubiegłą środę na dolnośląskim odcinku autostrady A4 pomiędzy zjazdem do miejscowości Kąty Wrocławskie, a zjazdem do Strzegomia, przeprowadzono akcję dynamicznych kontroli kierowców samochodów ciężarowych.
Antena DSRC - co oznacza dla kierowców ciężarówek? W dniu 14 lutego br. zachodniopomorscy inspektorzy na autostradzie A6 przeprowadzali kontrole drogowe z użyciem anteny DSRC.
Skradzione zestawy ciężarowe na Dolnym Śląsku W dniu 8 lutego inspektorzy z kłodzkiego oddziału dolnośląskiej ITD patrolując ulice Kłodzka zatrzymali do kontroli dwa zestawy ciężarowe, co do których mieli podejrzenie, iż mogą być przedmiotem przestępstwa.
Bus bez ładunku ważył więcej, niż jego dopuszczalna masa całkowita Solidny ciężarowy Mercedes-Benz Vario z czterolitrowym silnikiem Diesla został zarejestrowany z dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 t.
Ciężarówka jadąca pod prąd wywołuje panikę wśród kierowców Do niecodziennego zdarzenia doszło na ulicy w Wiedniu. Kierowca jadący pod prąd spowodował zamieszanie w porannym ruchu.