Pakiet Mobilności - transport ciężki i busy

Nowy Pakiet Mobilności UE

Jak już powszechnie wiadomo UE opracowuje nowe zasady funkcjonowania transportu drogowego.

 

Ze względu na różnice zdań, poszczególnych państw członkowskich, oraz złożony proces legislacyjny przepisy tzw. Pakietu Mobilności nie wejdą w życie szybko. To co ustalono 12 grudnia 2019 roku przybliża nas do daty obowiązywania ustawy, jednak jej nie określa precyzyjnie.

Choć projekt, w pierwotnej wersji, był nie do przyjęcia przez kraje z byłego "bloku wschodniego", w obecnym kształcie ustawa zakłada kilka bardziej pozytywnych rozstrzygnięć dla polskiego transportu. Polscy europosłowie jednak chłodno odnoszą się do tych ustaleń i zapowiadają zgłoszenie poprawek na ostatnim już etapie legislacji. Przypomnijmy, że prace nad Pakietem trwają już prawie 2,5 roku.

Pakiet Mobilności w skrócie:

- wprowadzenie obowiązkowego powrotu pojazdów do siedziby w kraju przewoźnika co 8 tygodni,
- wyjęcie spod zasad dotyczących delegowania pracowników operacji o charakterze tranzytowym i bilateralnym,
- objęcie zasadami delegowania kabotażu i operacji cross-trade (z wyłączeniem 2 operacji doładunku lub rozładunku - przeprowadzanych w ramach przewozu bilateralnego),
- możliwość odbioru przez kierowców 2 skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu i powrót przed trzecim tygodniem podróży,
- wprowadzenie 4-dniowej przerwy pomiędzy kolejnymi operacjami kabotażowymi w tym samym kraju.

Pakiet mobilności musi jeszcze zostać zaakceptowany przez Parlament Europejski i państwa Wspólnoty. Jeśli tak się stanie, to nowe prawo będzie obowiązywać najprawdopodobniej od drugiej połowy 2021 roku. Przepisy zostaną objęte okresem przejściowym prawdopodobnie 18 miesięcy.

Pakiet Mobilności a busy

Kwestie zawarte w Pakiecie Mobilności regulują też inne obszary, niż tylko transport ciężki. Niektóre przepisy zaczną obowiązywać jeszcze później – chodzi tu o obowiązkowe tachografy w busach, co stanie się konieczne dopiero od 2026 r. oraz o zezwolenia na wykonywanie przewozów pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony – w tym przypadku okres ten ma wynosić 21 miesięcy od dnia publikacji ustawy.

Na podstawie: OCRK

Przeczytaj też:
Tarcza antykryzysowa w transporcie - jak z niej skorzystać? Szczegóły dotyczące wynagrodzenia pracowników

Polscy przewoźnicy jeżdżą mniej. GITD szacuje spadek liczby ciężarówek na drogach na około 20 proc.

 

 

Branża magazynowa wobec kryzysu epidemii. Rokowania są pozytywne

W przeciwieństwie do branży automotive rynek magazynowy nadal się rozwija.

 

Środowisko transportowców niezadowolone z działań Rządu. ZMPD z gotowym pakietem zmian

Przygotowany przez Rząd pakiet antykryzysowy mający wspomóc biznes w walce ze skutkami pandemii koronawirusa nie tylko nie zadowala przedsiębiorców z branży międzynarodowego transportu drogowego, lecz pokazuje totalny brak zrozumienia sytuacji przez rządzących.

 

Niemcy zezwalają na dłuższą jazdę ciężarówek

Wczoraj niemiecki minister transportu zdecydował, że do 17 kwietnia będzie wydłużony czas pracy kierowców.

 

Zaległości celne mogą skutkować zabraniem ciężarówki

Urzędnicy z głównego urzędu celnego w Augsburgu wybrali ciężarówkę chłodnię do kontroli.

 

Pakiet mobilności – jakie zmiany w transporcie drogowym i jak się do niego przygotować

Do zatwierdzenia pakietu mobilności, czyli nowych zmian w prawie transportowym niekorzystnych dla polskich przedsiębiorców, pozostały dwa główne kroki.

 

Międzynarodowe Targi Transportu, Spedycji i Logistyki, 1-3 kwietnia 2020

Zapraszamy do Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie.

 

Paweł Trębicki - Raben Transport - z odznaczeniem państwowym

Paweł Trębicki, dyrektor generalny oraz wiceprezes Raben Transport, został uhonorowany odznaką Zasłużony dla transportu Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Utrudnienia na drogach Francji - szykują kolejne protesty

Kolejne blokady dróg zapowiadane w ten weekend.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL