Jeździłeś bez karty, twój dyspozytor będzie miał problemy

Tachograf cyfrowy w ciężarówce

Sąd ukarał dyspozytora za brak nadzoru

 

Sytuacja miała miejsce przed sądem w Szwajcarii. Pewien doświadczony kierowca ciężarówki jeździł tysiące kilometrów bez włożonej karty kierowcy. W sądzie nie tylko on poniesie konsekwencje, ale także jego przełożony - dyspozytor firmy transportowej.

Jazda ciężarówką bez karty kierowcy

Nie jest niczym niezwykłym usłyszeć w branży transportowej, że kierowcy ciężarówek są pod presją pracodawcy i mają zbyt mało czasu na dostarczenie swoich towarów. Jednak nie w przypadku tego kierowcy z firmy transportowej Aargau. Jego wysoki stopień motywacji w miejscu pracy doprowadził jego szefa do Sądu Rejonowego w Lenzburgu.

Helmut G., mający prawie 60 lat, jeździ dla swojej firmy od 17 lat. Zimą 2017 przechodził kontrolę drogową. Dane, zczytane z tachografu, wykazały niezliczone nadużycia. Helmut regularnie nie przestrzegał okresów odpoczynku, pomijał przerwy w kierowaniu lub przekraczał dzienny czas jazdy. W okresie 26 tygodni pracy niezliczone podróże (łącznie 7522 km) zostały zarejestrowane bez włożonej karty kierowcy - mówi akt oskarżenia.

Obowiązek firmy transportowej

Przed sądem rejonowym Lenzburg nie stanął jednak kierowca Helmut, ale jego dyspozytor. Prokuratora oskarża owego dyspozytora o złą organizację pracy kierowcy, w taki sposób, aby mógł on przestrzegać przepisów dotyczących okresów pracy, jazdy i odpoczynku. Ponadto oskarża się go o brak kontroli kierowcy: - Odpowiedzialny pracodawca musi stale sprawdzać na podstawie dostępnych środków kontroli, czy pracownik przestrzega przepisów dotyczących czasu pracy, prowadzenia pojazdu i odpoczynku - pisał prokurator w akcie oskarżenia. Fakt, że Helmut regularnie jeździł bez włożonej karty kierowcy, obciąża również dyspozytorów. Ponieważ obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie środków kontroli.

Dlaczego Helmut regularnie jeździł tak długo i bez przerw - tego nie można było ustalić w sądzie. Helmut jest nadmiernie zmotywowanym szoferem, który kocha swoją pracę, mówi obrońca oskarżonego i domaga się uniewinnienia. Sam Helmut potwierdził, że nigdy nie był pod presją pracodawcy. - Jestem w branży od 30 lat i nigdy nie spotkałem takiego kierowcy - mówi oskarżony dyspozytor. Helmut nie miał żadnej korzyści z tego że dłużej pracował. Wręcz przeciwnie, musiał zapłacić ponad 4000 franków mandatów.

Okazuje się, że firma wiedziała o naruszeniach kierowcy. W danych firmy, dotyczących tego pojazdu, były informacje na temat niepełnego zapisu na karcie kierowcy. Kilka razy w przeszłości Helmut został poproszony o zmianę przyzwyczajeń i wkładanie karty do tachografu. - Nie chciałem go zwolnić. To byłoby trudne cięcie - mówi szef dyspozytorów. Obawiał się, że pogorszy to sytuację materialną kierowcy ciężarówki.

1000 franków kary dla dyspozytora

Prezes Trybunału Daniel Aeschbach zarzucił oskarżonemu dyspozytorowi: - Poniosłeś odpowiedzialność za swojego pracownika, nie chciałeś go zwolnić - to miły gest. Jednak do Twoich obowiązków należy kontrola pracowników. Oskarżony został skazany na grzywnę w wysokości 1000 franków. Firma poprawiła już swoją kontrolę i zwraca uwagę, kiedy kierowca jedzie bez włożonej karty kierowcy.

Przeczytaj też:
Niebezpieczeństwo spadło z nieba

Zupełnie niespodziewanie, dla kierowcy ciężarówki, okazała się sobotnia kolizja z samolotem.

Kierowca kradnie paliwo innemu kierowcy - film

Niedawno pisaliśmy o tym, że policja wykryła sprawców włamań do naczep ciężarówek. Przyszedł w końcu też czas na złodziei paliwa.

Sto procent przeładowany

Zatłoczona autostrada A1 z Bremy do Hamburga. Niemiecka policja zauważa polskiego busa. Ma jakoś mocno ugięte opony...

Kiedy szef zastępuje kierowcę...

Inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili, że kierowca zatrzymanej ciężrówki wielokrotnie rażąco naruszał również normy czasu pracy kierowcy.

Ciężarówka z nieprzytomnym kierowcą taranowała barierki i znaki drogowe

Uszkodzone bariery drogowe, zepsute znaki - ciężarówka z nieprzytomnym kierowcą przetoczyła się 30 kilometrów po autostradzie w Dolnej Frankonii.

Polska ciężarówka zatrzymana w związku z przemytem znacznej partii papierosów

Duńska policja zatrzymała ciężarówkę z 15 milionami papierosów bez banderoli. Policjanci czekali na granicy, gdy polska ciężarówka wjechała na ich terytorium.

Rekordzista z dystansem 1826 km w ciągu 24 godzin

1826 km w ciągu 24 godzin bez zatrzymywania. Rezultat to 8310 Euro mandatu.

Ciężarówka zjechała z promu, podczas gdy kierowca pił kawę na pokładzie

Było jeszcze ciemno, kiedy zestaw ciężarowy zjechał z promu do wody w porcie Hvalpsund.

Niezabezpieczony ładunek przebija plandekę naczepy

Przyczyną tego zdarzenia było prawdopodobnie złe zabezpieczenie ładunku. Na szczęście nie doszło do tragedii.

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje