Tachograf cyfrowy w ciężarówce

Jeździłeś bez karty, twój dyspozytor będzie miał problemy

Sąd ukarał dyspozytora za brak nadzoru

 

Sytuacja miała miejsce przed sądem w Szwajcarii. Pewien doświadczony kierowca ciężarówki jeździł tysiące kilometrów bez włożonej karty kierowcy. W sądzie nie tylko on poniesie konsekwencje, ale także jego przełożony - dyspozytor firmy transportowej.

Jazda ciężarówką bez karty kierowcy

Nie jest niczym niezwykłym usłyszeć w branży transportowej, że kierowcy ciężarówek są pod presją pracodawcy i mają zbyt mało czasu na dostarczenie swoich towarów. Jednak nie w przypadku tego kierowcy z firmy transportowej Aargau. Jego wysoki stopień motywacji w miejscu pracy doprowadził jego szefa do Sądu Rejonowego w Lenzburgu.

Helmut G., mający prawie 60 lat, jeździ dla swojej firmy od 17 lat. Zimą 2017 przechodził kontrolę drogową. Dane, zczytane z tachografu, wykazały niezliczone nadużycia. Helmut regularnie nie przestrzegał okresów odpoczynku, pomijał przerwy w kierowaniu lub przekraczał dzienny czas jazdy. W okresie 26 tygodni pracy niezliczone podróże (łącznie 7522 km) zostały zarejestrowane bez włożonej karty kierowcy - mówi akt oskarżenia.

Obowiązek firmy transportowej

Przed sądem rejonowym Lenzburg nie stanął jednak kierowca Helmut, ale jego dyspozytor. Prokuratora oskarża owego dyspozytora o złą organizację pracy kierowcy, w taki sposób, aby mógł on przestrzegać przepisów dotyczących okresów pracy, jazdy i odpoczynku. Ponadto oskarża się go o brak kontroli kierowcy: - Odpowiedzialny pracodawca musi stale sprawdzać na podstawie dostępnych środków kontroli, czy pracownik przestrzega przepisów dotyczących czasu pracy, prowadzenia pojazdu i odpoczynku - pisał prokurator w akcie oskarżenia. Fakt, że Helmut regularnie jeździł bez włożonej karty kierowcy, obciąża również dyspozytorów. Ponieważ obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie środków kontroli.

Dlaczego Helmut regularnie jeździł tak długo i bez przerw - tego nie można było ustalić w sądzie. Helmut jest nadmiernie zmotywowanym szoferem, który kocha swoją pracę, mówi obrońca oskarżonego i domaga się uniewinnienia. Sam Helmut potwierdził, że nigdy nie był pod presją pracodawcy. - Jestem w branży od 30 lat i nigdy nie spotkałem takiego kierowcy - mówi oskarżony dyspozytor. Helmut nie miał żadnej korzyści z tego że dłużej pracował. Wręcz przeciwnie, musiał zapłacić ponad 4000 franków mandatów.

Okazuje się, że firma wiedziała o naruszeniach kierowcy. W danych firmy, dotyczących tego pojazdu, były informacje na temat niepełnego zapisu na karcie kierowcy. Kilka razy w przeszłości Helmut został poproszony o zmianę przyzwyczajeń i wkładanie karty do tachografu. - Nie chciałem go zwolnić. To byłoby trudne cięcie - mówi szef dyspozytorów. Obawiał się, że pogorszy to sytuację materialną kierowcy ciężarówki.

1000 franków kary dla dyspozytora

Prezes Trybunału Daniel Aeschbach zarzucił oskarżonemu dyspozytorowi: - Poniosłeś odpowiedzialność za swojego pracownika, nie chciałeś go zwolnić - to miły gest. Jednak do Twoich obowiązków należy kontrola pracowników. Oskarżony został skazany na grzywnę w wysokości 1000 franków. Firma poprawiła już swoją kontrolę i zwraca uwagę, kiedy kierowca jedzie bez włożonej karty kierowcy.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.