Jeździłeś bez karty, twój dyspozytor będzie miał problemy

Tachograf cyfrowy w ciężarówce

Sąd ukarał dyspozytora za brak nadzoru

 

Sytuacja miała miejsce przed sądem w Szwajcarii. Pewien doświadczony kierowca ciężarówki jeździł tysiące kilometrów bez włożonej karty kierowcy. W sądzie nie tylko on poniesie konsekwencje, ale także jego przełożony - dyspozytor firmy transportowej.

Jazda ciężarówką bez karty kierowcy

Nie jest niczym niezwykłym usłyszeć w branży transportowej, że kierowcy ciężarówek są pod presją pracodawcy i mają zbyt mało czasu na dostarczenie swoich towarów. Jednak nie w przypadku tego kierowcy z firmy transportowej Aargau. Jego wysoki stopień motywacji w miejscu pracy doprowadził jego szefa do Sądu Rejonowego w Lenzburgu.

Helmut G., mający prawie 60 lat, jeździ dla swojej firmy od 17 lat. Zimą 2017 przechodził kontrolę drogową. Dane, zczytane z tachografu, wykazały niezliczone nadużycia. Helmut regularnie nie przestrzegał okresów odpoczynku, pomijał przerwy w kierowaniu lub przekraczał dzienny czas jazdy. W okresie 26 tygodni pracy niezliczone podróże (łącznie 7522 km) zostały zarejestrowane bez włożonej karty kierowcy - mówi akt oskarżenia.

Obowiązek firmy transportowej

Przed sądem rejonowym Lenzburg nie stanął jednak kierowca Helmut, ale jego dyspozytor. Prokuratora oskarża owego dyspozytora o złą organizację pracy kierowcy, w taki sposób, aby mógł on przestrzegać przepisów dotyczących okresów pracy, jazdy i odpoczynku. Ponadto oskarża się go o brak kontroli kierowcy: - Odpowiedzialny pracodawca musi stale sprawdzać na podstawie dostępnych środków kontroli, czy pracownik przestrzega przepisów dotyczących czasu pracy, prowadzenia pojazdu i odpoczynku - pisał prokurator w akcie oskarżenia. Fakt, że Helmut regularnie jeździł bez włożonej karty kierowcy, obciąża również dyspozytorów. Ponieważ obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie środków kontroli.

Dlaczego Helmut regularnie jeździł tak długo i bez przerw - tego nie można było ustalić w sądzie. Helmut jest nadmiernie zmotywowanym szoferem, który kocha swoją pracę, mówi obrońca oskarżonego i domaga się uniewinnienia. Sam Helmut potwierdził, że nigdy nie był pod presją pracodawcy. - Jestem w branży od 30 lat i nigdy nie spotkałem takiego kierowcy - mówi oskarżony dyspozytor. Helmut nie miał żadnej korzyści z tego że dłużej pracował. Wręcz przeciwnie, musiał zapłacić ponad 4000 franków mandatów.

Okazuje się, że firma wiedziała o naruszeniach kierowcy. W danych firmy, dotyczących tego pojazdu, były informacje na temat niepełnego zapisu na karcie kierowcy. Kilka razy w przeszłości Helmut został poproszony o zmianę przyzwyczajeń i wkładanie karty do tachografu. - Nie chciałem go zwolnić. To byłoby trudne cięcie - mówi szef dyspozytorów. Obawiał się, że pogorszy to sytuację materialną kierowcy ciężarówki.

1000 franków kary dla dyspozytora

Prezes Trybunału Daniel Aeschbach zarzucił oskarżonemu dyspozytorowi: - Poniosłeś odpowiedzialność za swojego pracownika, nie chciałeś go zwolnić - to miły gest. Jednak do Twoich obowiązków należy kontrola pracowników. Oskarżony został skazany na grzywnę w wysokości 1000 franków. Firma poprawiła już swoją kontrolę i zwraca uwagę, kiedy kierowca jedzie bez włożonej karty kierowcy.

Przeczytaj też:
W ciągu 24 godzin kierowca ciężarówki siedział prawie 19 godzin za kierownicą

Po południu 6 grudnia policja w Tamsweg zatrzymała 57-letniego kierowcę ciężarówki.

 

Ataki na kierowców na przystankach A2. Znamy nowe szczegóły

Dzięki tej sztuczce sprawcy zmusili kierowcę, aby wysiadł z samochodu.

 

Wypadek z udziałem polskiej ciężarówki

Wypadek miał miejsce w środę rano na A7 w Kaltenkirchen, w okolicy Hamburga.

 

Kierowca szósty dzień stoi i czeka na pomoc

Ciężarówka zarejestrowana w Portugalii, która jechała do papierni we włoskim mieście Burgo di Verzuolo, utknęła na wąskiej drodze, bez możliwości samodzielnego wyjazdu.

 

Czołowe zderzenie? Zginęło dwóch kierowców ciężarówek

Do bardzo poważnego wypadku doszło na Węgrzech. Nie znana jest przyczyna zderzenia dwóch ciężarówek.

 

10 000 kary za wyłącznik tachografu

W dniu 13 listopada br. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Białystok inspektorzy z WITD w ciężarówce przewożącej nawozy znaleźli wyłącznik tachografu.

 

Kontrolujący przerywa odpoczynek kierowcy, czy może?

Zdarza się, że zatrzymanie pojazdu do kontroli przez funkcjonariuszy policji czy inspektorów ITD zbiega się z przerwą w pracy lub w jeździe kierowcy zawodowego.

 

Kierowca ciężarówki odkrywa uchodźców w naczepie - nie odpowie za przemyt

Według informacji niemieckiej policji federalnej sceny, takie jak w thrillerze, rozgrywały się wcześnie rano w środę na granicy niemiecko-luksemburskiej na autostradzie A64 na parkingu Markusberg.

 

39 ciał znalezionych w ciężarówce, czy kierowca odpowie za śmierć?

Dziś rano służby ratunkowe odkryły w naczepie ciała 38 osób dorosłych i nastolatka.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL