Dla kogo i kiedy tryb OUT w tachografie?

Tryb OUT w tachografie

Odpoczynek w domu, święta, a może też jazda...

 

Tachograf, w niektórych sytuacjach może nie rejestrować czasu pracy

Tryb OUT w tachografie ciężarówki to procedura związana zakresem stosowania Rozporządzenia nr 561/2006, 165/2014 oraz umowy AETR. Oznacza sytuację wyłączenia danego przejazdu z przepisów dot. przewozów drogowych rzeczy lub osób. W tym czasie pojazd (oraz kierowca) nie podlegają obowiązkowi rejestrowania swojej aktywności w tachografie. Tym samym kierujący nie jest zobowiązany do przestrzegania ograniczeń czasu jazdy oraz odpoczynków wynikających bezpośrednio z Rozporządzenia nr 561/2006.

Kto może korzystać z trybu OUT?

W związku z tym, że niektóre firmy, a tym samym pojazdy, realizują specyficzne i niestandardowe przewozy, ustawodawcy postanowili wyłączyć je spod przepisów. – Często słyszymy, że kierowcy jadą na OUT. Może się tak stać wtedy, gdy są to np. przewozy odpadów komunalnych. Należy jednak pamiętać, że jeżeli ten sam kierowca dostanie zlecenie od dyspozytora, aby odebrał odpady od firmy (np. opakowania po zakupionych towarach, odpady biurowe), taki przejazd nie podlega już pod wykluczenia. Zatem praca takiego kierowcy musi zostać w pełni udokumentowana przez tachograf. Jest to o tyle istotne, że firmy, które chcą trudnić się wywozem odpadów komunalnych i zdecydują się na demontaż tachografu, muszą pamiętać o tym, że w przyszłości nie mogą realizować innych operacji, które wymagają obecności urządzenia rejestrującego – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Dodatkowo z wyłączenia można korzystać również w trakcie przewozu płodów rolnych w gospodarstwie, jak i podczas przejazdów serwisowych i w trakcie konserwacji pojazdu. Z trybu OUT kierowca skorzysta również podczas przejazdu, który jest nieprzystosowany do przewozu rzeczy, np. wtedy, gdy porusza się samym ciągnikiem siodłowym. Rozporządzenie 561/2006 wyłącza również pomoc drogową (do 100 km od bazy) oraz przewozy osób na linii regularnej do 50 km.

Przejazd w trybie OUT

Należy również pamiętać o tym, że w związku z dodatkowymi regulacjami, przedsiębiorcy bardzo często mylą się co do tego, czy dany przejazd to przejazd w trybie OUT czy też nie. – W różnych sytuacjach pojawiają się różne ograniczenia możliwości zastosowania tego przepisu (jednym z nich jest wspomniany wcześniej przewóz odpadów). Najczęściej jest to odległość od bazy przedsiębiorstwa (50 – 100 km). Natomiast niektóre wyłączenia nie są objęte ograniczeniem pod względem odległości, np. przejazd zupełnie nowym pojazdem, nieprzystosowanym do przewozu rzeczy – kontynuuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Najczęściej wyłączenie z przepisów stosuje się w sytuacji napraw, konserwacji lub podczas przejazdów po terenach budowy, obszarach niepublicznych. I tym samym, np. dojazd do serwisu na przegląd, konserwację lub naprawdę, jest wyłączony z przepisów o czasie pracy jedynie wtedy, gdy nie jest częścią normalnej trasy tego pojazdu z załadunkiem lub na załadunek. Jeśli kierowca odwiedzi serwis "po drodze", wyłączenie nie będzie uznane.

Ciężarówka na pusto – w trybie OUT czy nie?

Najwięcej kontrowersji w wypadku wykluczenia spod przepisów, budzi przewóz "na pusto". – Często do naszej Kancelarii trafiają przedsiębiorcy oraz kierowcy, którzy pytają o to, czy przejazd powrotny bez załadunku może być realizowany w trybie OUT. Odpowiedź jest jedna: nie. Co do zasady, pod regulacje dla transportu drogowego rzeczy czy też osób podlegają pojazdy przystosowane do takich przewozów. Niekoniecznie załadowane, czy też nie. Jeżeli w danym przedsiębiorstwie nadal pojawiają się wątpliwości interpretacyjne, zapraszamy na konsultacje. Najwięcej kłopotów sprawiać mogą przejazdy na liniach regularnych, wywóz odpadów komunalnych czy też pomoc drogowa, gdyż właśnie te sytuacje są dodatkowo określone kolejnymi ograniczeniami – przekonuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Przeczytaj też:
Co grozi kierowcy ciężarówki zatrzymanego za jazdę pod wpływem alkoholu

Kierowca jadący za ciężarówką poinformował policję o dziwnym zachowaniu kierowcy samochodu ciężarowego.

 

Niemiecka ciężarówka utknęła na kładce dla pieszych

W poniedziałek wczesnym rankiem policja miejska w Zurychu musiała przeprowadzić operację usunięcia ciężarówki z zagrożonej zawaleniem kładki dla pieszych.

 

10 000 kary za wyłącznik tachografu

W dniu 13 listopada br. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Białystok inspektorzy z WITD w ciężarówce przewożącej nawozy znaleźli wyłącznik tachografu.

 

Zabytkowa wywrotka w serwisie Scania w Gliwicach. Renowacja trwała 18 miesięcy

Odrestaurowana ciężarówka to zabytkowa Scania L85 Super z 1971 r. o mocy 202 KM.

 

Czeska rodzina czekała trzy dni na pomoc. Pomógł polski kierowca ciężarówki

Małżeństwo z trzema synami z Nachodu nie zapomni tegorocznych wakacji w Polsce.

 

Tachograf cyfrowy - kiedy kierowca może wyjąć kartę? Przegląd taryfikatora kar

Tachograf, mimo że cyfrowy, nie obejdzie się bez wpisów manualnych.

 

ITD wypisało mandaty na sumę 45 tys. złotych. Powodem kar było fałszowanie zapisu tachografów

Magnesy nadal popularne wśród kierowcy ciężarówek.

 

Nowe demo Mercedes-Benz Actros SmartTruck

Mercedes-Benz Trucks Polska zaprezentował swój nowy tegoroczny samochód pokazowy.

 

Jechał ciężarówką pod prąd. Staranował kilkanaście samochodów. Tak działają narkotyki na drodze

Kierowca ciężarówki pod wpływem amfetaminy.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL