Kierowca ciężarówki - uraz kręgosłupa

Brak odszkodowania dla kierowcy ciężarówki za uraz kręgosłupa. Gdzie błąd?

50-letni szwedzki kierowca miał wypadek drogowy. Ciężarówka przewróciła się, ale jedyne szkody, które można było stwierdzić u kierowcy to lekkie zadrapania.

Kiedy kierowca ciężarówki przewrócił pojazd, nie miał obrażeń i stwierdził, że czuje się dobrze. Dopiero po dziesięciu tygodniach poskarżył się na ból szyi. Nie mógł udowodnić, że istnieje związek między wypadkiem drogowym a późniejszymi dolegliwościami.

Kierowca zgłosił problem z kręgosłupem lędźwiowym, ramionami i szyją. Wystąpił do firmy ubezpieczeniowej celem uzyskania odszkodowania. Wychodził on z założenia, że należy mu się rekompensata za utratę dochodów w związku z niemożliwością wykonywania pracy.

Firma ubezpieczeniowa odmówiła wypłaty odszkodowania

Mężczyzna pozwał firmę ubezpieczeniową do sądu i zażądał odszkodowania w łącznej wysokości nieco ponad 4,4 miliona koron. Na poparcie swojej opinii mężczyzna przedstawił opienię od lekarza. Lekarz oszacował, że dolegliwości są późnym skutkiem wypadku, na który kręgosłup kierowcy był narażony.

Brak związku przyczynowego

Sąd okręgowy uznał jednak, że nie było żadnego powodu, aby dać wiarę orzeczeniu lekarskiemu. Z racji dużego upływu czasu istniało małe prawdopodobieństwo, że akurat to konkretne zdarzenie było przyczyną dolegliwości kierowcy. Nie można było obiektywnie stwierdzić, że wypadek bezpośrednio uszkodził kręgosłup, gdyż praca kierowcy ciężarówki już sama w sobie może powodować zwyrodnienia i urazy kręgów kręgosłupa.

Sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który również podtrzymał wyrok poprzedniej instancji, uzasadniając swoją decyzję, że pierwsze notatki o dolegliwościach pojawiły się dopiero po 10 tygodniach od wypadku.

Wniosek jaki wynika z powyższej sytuacji jest jeden. Gdy nastąpi jakikolwiek wypadek, kierowca zawodowy nie powinien lekceważyć wizyty u lekarza i trzeba zrobić wszystkie badania. Kierowca zawodowy jest szczególnie narażony na zmiany zwyrodnieniowe w okolicy kręgosłupa a ten, w razie kolizji drogowej, przejmuje duże obciążenia. Jak wynika z powyższego przykładu, zbyt późne zgłoszenie się do lekarza i brak ciągłości dokumentacji może skutkować odmowie wypłaty odszkodowania.

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.