Unia Europejska broni się przed polskim transportem drogowym

Nowe przepisy - transport drogowy

Wczoraj późnym wieczorem zakończyły się negocjacje państw Unii w sprawie regulacji transportowych.

Negocjacje nie wypadły po naszej myśli. Jak mówił min. infrastruktury Andrzej Adamczyk Polska oraz niektóre kraje nie są zadowolone z tych ustaleń. Według polskiego rządu ustalenia są nie do przyjęcia:

- gdy kierowca będzie wykonywał transport z kraju, w którym mieści się siedziba jego firmy, do innego państwa, to będzie wyłączony z przepisów o delegowaniu,
- w czasie przewozu do kraju docelowego, kierowca będzie mógł wykonać jeden dodatkowy załadunek lub rozładunek i wtedy również przepisy o delegowaniu pracowników nie będą miały zastosowania,
- również w drodze powrotnej do firmy będzie mógł być wykonany dodatkowo jeden załadunek lub rozładunek,
- w przypadku innych rodzajów operacji, np. kabotażu, przepisy dotyczące delegowania pracowników będą miały zastosowanie od pierwszego dnia pracy za granicą kraju,
- w przypadku kabotażu pozostaje zasada dopuszczająca maksymalnie 3 operacje w ciągu 7 dni,
- dla zapewnienia "zdrowej konkurencji" przerwa pomiędzy jednym kabotażem a kolejnym ma trwać 5 dni. Dotyczy to tego samego kraju i tego samego pojazdu,
- kierowcy ciężarówek mają prawo do płatnego zakwaterowania i nie muszą pozostawać na parkingach lub w kabinie wzdłuż drogi,
- najpóźniej po miesiącu prodróży kierowca ma prawo spędzić weekend w rodzinnym domu,
- przepisy miały by obowiązywać w 2024 roku. W tym celu konieczne będzie wyposażenie wszystkich samochodów ciężarowych w "inteligentne tachografy", wyposażone w lokalizatory i rejestrujące miejsca załadunku i rozładunku ciężarówek.

 

Polska była przeciwna podziałowi na rodzaj przewozów podlegający delegowaniu oraz nie. Nowe przepisy nie sprzyjają wykonywaniu transportów kabotażowych. oprócz Polski, wśród krajów sprzeciwiających się propozycja nowych regulacji były: Litwa, Łotwa, Bułgaria, Węgry, Chorwacja. To kraje Europy Zachodniej - przede wszystkim Francja, Belgia i Niemcy - zażądały zaostrzenia obowiązujących przepisów. Zaledwie dwa lata temu nie udała się pierwsza próba zdefiniowania wspólnych standardów dla pracowników.

Nowe przepisy dotyczące transportu drogowego są ustaleniami Rady Unii Europejskiej. Teraz nastąpi etap negocjacji z Parlamentem Europejskim, gdzie będzie opracowany ostateczny dokument regulujący zasady wykonywania transportu drogowego po 2024 roku.

Przeczytaj też:
Nie pomogą podwyżki zarobków kierowców ciężarówek

Niedobór kierowców ciężarówek w Ameryce zdominował w tym roku nagłówki mediów branży transportu drogowego.

Wielka kompromitacja unijnych urzędników - nierealny zapis ustawy o transporcie utrudni życie wszystkim

Niemieckie organizacje transportowe mocno zmartwione propozycją nowych unijnych regulacji w transporcie

Czerwony alarm pogodowy w Chorwacji, ciężarówka przewróciła się na bok

Narodowy Instytut Hydrometeorologiczny (DHMZ) ogłosił czerwony alarm z powodu burzliwej pogody.

Transport drogowy z Chin do Polski w 13 dni, czy można jeszcze krócej?

Ciężarówka przejechała 7000 km z Chin do Europy w rekordowym czasie 13 dni przecierając szlak drogowy, ale to nie koniec testów.

Za pracę w Holandii - holenderskie wynagrodzenie

Wyrok Sądu najwyższego w Holandii nie budzi zastrzeżeń.

Oszustwo z Adblue - kolejny skandal z silnikami Diesla

Oszuści manipulują pokładową elektroniką ciężarówek, aby oszczędzić Adblue.

W ostatnią drogę wybrał się ciężarówką

Pewien mechanik ciężarówek, który zmarł w wieku 80 lat, został odprowadzony na cmentarz na swojej ulubionej ciężarówce.

Ciężarówka wywrócona na wietrze - kto winien?

W okresie jesienno-zimowym lub wiosną ciężarówki są narażone na silne podmuchy wiatru. czasem przewracają się.

Nowe zakazy ograniczą ilość ciężarówek

Nowe zakazy, które przygotowali Austriacy, powinny doprowadzić do 150 000 mniejszej liczby ciężarówek.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL