ciężarówka wywrócona na wietrze

Ciężarówka wywrócona na wietrze - kto winien?

W okresie jesienno-zimowym lub wiosną ciężarówki są narażone na silne podmuchy wiatru. czasem przewracają się.

Szczególny przypadek miał kierowca 12-tonowej ciężarówki. Jego pojazd był typowym zestawem do transportu ładunków przestrzennych. Zestaw taki już przy sile wiatru 5, co odpowiada prędkości wiatru od 29 do 38 km/h, jest poważnie narażony na wywrotkę.

Sprawa trafiła do sądu, gdyż, wg właściciela firmy transportowej, kierowca nie zachował ostrożności i doprowadził do wywrotki pojazdu. Przewoźnik oskarżył kierowcę o to, że mógł przeciwdziałać zdarzeniu.

Ciężarówka wywracająca się z powodu wiatru - kto zawinił?

Biegli sądowi przytoczyli fakty, które mogły zapobiec wypadkowi. Po pierwsze, jazda przy silnym wietrze, jest niebezpieczna nie tylko z powodu możliwości wywrotki, ale trudności w opanowaniu sterowności ciężarówki tego typu.

Sądu Okręgowy w Hamburgu przesłuchał kierowce i wysłuchał jego argumentów: - był silny wiatr (57 -65 km/h). Nie zauważyłem tego wiatru na początku, ponieważ podmuch był na przód kabiny ciężarówki. Nagle wiatr zmienił kierunek i zaczął wiać z prawej strony. Samochód zaczął się trząść, zmniejszyłem prędkość. Na bramce do opłat nikt nie poinformował mnie o istniejącym niebezpieczeństwie na drodze - kontynuowałem jazdę. Znam te drogę, tu często wieje i nic złego się nigdy nie stało.

Według kierowcy nie było okoliczności, które nakazywały by natychmiastowe przerwanie jazdy

Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy sąd patrzy na sytuację od strony "zaniedbania". transport drogowy różni się od przewozów np. lotniczych czy morskich. Tam każdą podróż planuje się wcześniej uwzględniając warunki pogodowe na całej trasie transportu. W przeciwieństwie do w/w ruch kołowy można w każdym czasie zatrzymać.

Nie wskazano również żadnych dowodów, że kierowca był naciskany przez dyspozytora. Oświadczenie kierowcy, że "awizo było na wieczór" nie zostało uznane za wystarczające.

Przewrócenie się ciężarówki przy silnym wietrze zostało więc uznane przez sąd, jako zaniedbanie kierowcy, a więc, w tym przypadku, nie było kwalifikowanej winy przewoźnika.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.