Ciężarówka wywrócona na wietrze - kto winien?

ciężarówka wywrócona na wietrze

W okresie jesienno-zimowym lub wiosną ciężarówki są narażone na silne podmuchy wiatru. czasem przewracają się.

Szczególny przypadek miał kierowca 12-tonowej ciężarówki. Jego pojazd był typowym zestawem do transportu ładunków przestrzennych. Zestaw taki już przy sile wiatru 5, co odpowiada prędkości wiatru od 29 do 38 km/h, jest poważnie narażony na wywrotkę.

Sprawa trafiła do sądu, gdyż, wg właściciela firmy transportowej, kierowca nie zachował ostrożności i doprowadził do wywrotki pojazdu. Przewoźnik oskarżył kierowcę o to, że mógł przeciwdziałać zdarzeniu.

Ciężarówka wywracająca się z powodu wiatru - kto zawinił?

Biegli sądowi przytoczyli fakty, które mogły zapobiec wypadkowi. Po pierwsze, jazda przy silnym wietrze, jest niebezpieczna nie tylko z powodu możliwości wywrotki, ale trudności w opanowaniu sterowności ciężarówki tego typu.

Sądu Okręgowy w Hamburgu przesłuchał kierowce i wysłuchał jego argumentów: - był silny wiatr (57 -65 km/h). Nie zauważyłem tego wiatru na początku, ponieważ podmuch był na przód kabiny ciężarówki. Nagle wiatr zmienił kierunek i zaczął wiać z prawej strony. Samochód zaczął się trząść, zmniejszyłem prędkość. Na bramce do opłat nikt nie poinformował mnie o istniejącym niebezpieczeństwie na drodze - kontynuowałem jazdę. Znam te drogę, tu często wieje i nic złego się nigdy nie stało.

Według kierowcy nie było okoliczności, które nakazywały by natychmiastowe przerwanie jazdy

Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy sąd patrzy na sytuację od strony "zaniedbania". transport drogowy różni się od przewozów np. lotniczych czy morskich. Tam każdą podróż planuje się wcześniej uwzględniając warunki pogodowe na całej trasie transportu. W przeciwieństwie do w/w ruch kołowy można w każdym czasie zatrzymać.

Nie wskazano również żadnych dowodów, że kierowca był naciskany przez dyspozytora. Oświadczenie kierowcy, że "awizo było na wieczór" nie zostało uznane za wystarczające.

Przewrócenie się ciężarówki przy silnym wietrze zostało więc uznane przez sąd, jako zaniedbanie kierowcy, a więc, w tym przypadku, nie było kwalifikowanej winy przewoźnika.

Przeczytaj też:
Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Pierwsze prawa jazdy zatrzymane

Nie trzeba było długo czekać, żeby inspektorzy podlaskiego ITD, musieli już w pierwszych dniach stycznia, zastosować nowe bardziej dotkliwe kary.

Przedsiębiorcy wybierając firmowe auta, patrzą przede wszystkim na cenę zakupu

Cena jest obecnie głównym kryterium decydującym o wyborze samochodów w firmach z sektora MŚP - wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A.

Ekonomia współdzielenia w przedsiębiorstwach. Czy należy zmienić myślenie?

Co czwarta firma chce dzielić się swoimi maszynami, autami a nawet pracownikami z innymi firmami. Świat idzie w kierunku używania, a nie posiadania, i przedsiębiorcy z sektora MŚP chcą się w ten trend wpisać.

Wyglądało groźnie i było niebezpiecznie

A wszystko przez GPS i skrót, który podpowiedziała nawigacja kierowcy ciężarówki.

Mocna konkurencja na rynku transportowym - jak sobie skutecznie z nią radzić?

Pomimo wielu przeciwności, z którymi muszą się borykać branża TSL, można zaobserwować, że wolumen przewozów u polskich przewoźników systematycznie wzrasta.

Wiadukt zawala się podczas przejazdu 198-tonowego zestawu ponadnormatywnego

Do katastrofy doszło w ubiegłą sobotę w Chinach na wiadukcie, który został wybudowany zaledwie jedenaście lat temu.

Ubezpieczenia OC i AC w 2022 roku - jakie zmiany?

Nie jest wykluczone, że drożejące samochody, części do nich i usługi serwisowe wpłyną na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych w 2022 roku. Ale także wraz ze wzrostem płacy minimalnej, w przyszłym roku, urosną także kary za brak obowiązkowego OC.

Badanie Verizon Connect

Nikogo nie trzeba już przekonywać, że dzięki telematyce organizacja pracy jest bardziej wydajna i łatwiejsza. Firmy odnotowują również zmniejszenie liczby wypadków, a 52% – obniżenie kosztów paliwa.

Wyszukiwarka

Informacje