Nowa Ustawa o transporcie drogowym - są nieścisłości

Kierowca ciężarówki - praca w nocy

Ustawa o Transporcie Drogowym miała wyznaczać jasne zasady związane z uprawnieniami kontrolerów i poprawić bezpieczeństwo na drodze.

Okazuje sie jednak, że w praktyce często przepisy są bardzo różnie interpretowane. Na przykład wątpliwości może budzić art. 50 z nowej Ustawy o Transporcie Drogowym. Opinie Wojewódzkich Inspekcji Transportu Drogowego są podzielone w kwestii rozpoznawania naruszeń i nakładania kar. A kierowcy często zadają pytania o pracę w porze nocnej. OCRK, we wrześniu i październiku, odnotowało ponad 400 zgłoszeń o poradę w tym właśnie temacie. W czym tkwi problem?

Od 3 września obowiązuje ustawa o transporcie drogowym, w tym zapis dotyczący przekroczenia czasu pracy w porze nocnej, wprowadzając karę, której do tej pory nie było. Teraz za takie naruszenie można zapłacić każdorazowo od 50 do kilkuset złotych w zależności od skali wykroczenia, ale ukarany zostaje wyłącznie przewoźnik. Sankcja wydaje się niewielka, jednak samo zrozumienie nowych przepisów jest dla kierowców kłopotliwe. Kontrolerzy zaś mają różne zdania na temat egzekwowania obowiązujących norm. W odpowiedzi na liczne pytania ze strony polskich przewoźników, ekspert OCRK omawia różne scenariusze zdarzeń i komentuje możliwe rozwiązania.

Kodeks Pracy i regulamin zakładu pracy

Każda firma ma obowiązek ustalenia dwóch pór nocnych oraz poinformowania o tym swoich pracowników. Pierwsza przerwa wynika z ustawy o czasie pracy kierowcy i są to wybrane cztery godziny pomiędzy 00:00 a 7:00. – Najczęściej wyznaczany jest czas 00:00 – 4:00 rano, gdyż wtedy większość kierowców odbiera odpoczynek. Tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na to, że nawet jedna minuta pracy w tej porze powoduje objęcie kierowcy limitem 10 godzin - mówi Łukasz Włoch, ekspert OCRK.

Drugim dokumentem obligatoryjnym dla pracowników firmy jest wybranie ośmiu godzin pomiędzy 21:00 a 7:00, co wynika z Kodeksu Pracy. Dlaczego? – W tych godzinach pracy należy się dodatek do wynagrodzenia w wysokości 20% pensji minimalnej, tj. około 2,28 do 2,76 PLN do każdej godziny. Ale ta pora nocna nie ma nic wspólnego z ograniczeniem czasu pracy kierowcy. Jednak przewoźnicy powinni pamiętać o innym naliczaniu wynagrodzenia, gdyż w przypadku braku wypłaty "dodatku nocnego" oraz kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, takie naruszenie z pewnością zostanie ujawnione – mówi Włoch.

Jak zauważa ekspert OCRK, częstym błędem popełnianym przez kierowców jest wliczanie do obowiązującego limitu 10 godzin wszystkich czynności pomiędzy odpoczynkami dobowymi. Tymczasem liczą się jedynie zdarzenia jazdy oraz innej pracy, które zostały zarejestrowane przez tachograf.

Kierowca - praca w porze nocnej

- Przewoźnicy, a szczególnie kierowcy powinni pamiętać, że jeśli w wyznaczonej porze nocnej wystąpi choć minuta pracy, to bezwzględnie kierujący nie może pracować dłużej niż 10 godzin w okresie 24 godzin od momentu rozpoczęcia jazdy. Na przykład, w firmie ustalono godziny nocne od godziny 3:00 do godziny 7:00, a pojazd ruszył o 5:00 w poniedziałek, czyli jeszcze w określonej w przedsiębiorstwie porze nocnej. Zatem nie można przekroczyć limitu 10 godzin między 5:00 w poniedziałek a 5:00 we wtorek. Taką sytuację ilustruje wykres zapisu tacho z programu 4Trans. Pokazane jest wyraźnie naruszenie, gdyż kierowca pracował 13 godzin. Przekroczył czas pracy o trzy godziny, co w tym wypadku podlega karze 50 PLN – mówi ekspert OCRK.

Praca w nocy i kontrola ITD

Transportowcy obawiają się kar, gdyż bardzo łatwo jest doprowadzić do wykroczenia ze względu na nieuwagę lub nieznajomość przepisów. Sprawdzenie zapisów danych z tachografów może odbyć się na drodze, ale także w firmie. A co jeśli inspektor nie zna godzin pracy nocnej danego przedsiębiorstwa? - Sprawa jest prosta – wówczas weryfikuje się czas pracy pomiędzy 3:00 a 4:00, ponieważ zawsze w wyznaczonej porze nocnej ten przedział jest obecny. Wedle prawa kontroli mogą podlegać osoby wykonujące przewozy bez względu na rodzaj zatrudnienia. Jednak, ze względu na nieścisłości zawarte w art. 50 ustawy o transporcie drogowym, inspektorzy transportu drogowego w Polsce podczas kontroli drogowych odstąpili od sprawdzania przekroczeń dotyczących pracy w nocy. Z kolei podczas kontroli w przedsiębiorstwie część służb kontrolnych stosuje uproszczoną zasadę i nie bierze pod uwagę zdarzeń jazdy i pracy po wykonanym odpoczynku dobowym – mówi Łukasz Włoch.

Kto może przeprowadzić kontrolę ciężarówki

Uwaga kierowcy, służby kontrolne to również Straż Graniczna, Państwowa Inspekcja Pracy, czy też Służba Celno-Skarbowa. Te organy mogą nakładać kary niezależnie od interpretacji Wojewódzkich Inspekcji Transportu Drogowego. Warto być czujnym i dobrze zrozumieć nowe przepisy.

Przeczytaj też:
Ciężarówka, przekształcona w dzieło sztuki, pochłania taką samą ilość CO2 z powietrza, jak drzewo

Farba na naczepie pochłania tyle samo CO2 z powietrza co drzewo i zapobiega rozwojowi wszelkiego rodzaju wirusów i bakterii.

MAN Trucks rozbudowuje fabrykę ciężarówek w Niepołomicach

W ramach strategii New MAN w latach 2020-2022 rozbudowana zostanie fabryka pojazdów ciężarowych w Niepołomicach.

Podczas rozładunku...

Podczas rozładunku ciężarówka pochyliła się do tyłu.

Piwo ląduje na poboczu. Wypadek polskiej ciężarówki na autostradzie A10

W poważnym wypadku, w sobotnie popołudnie, na autostradzie A 10 brała udiał polska ciężarówka, która wypadła z pasa ruchu i przewróciła się na poboczu drogi.

KAMAZ-54901 - pierwsze wrażenia z jazdy

Z ogólnego punktu widzenia to Mercedes, jednak charakterystyka pracy silnika bardziej przypomina Scanię.

Kabina ciężarówki – mobilne centrum dowodzenia kierowcy. Jak się zmieniały?

Kabiny ciężarówek to dziś niemal zdalne biura, w których kierowcy ciężarówek spędzają zwykle więcej czasu niż we własnym mieszkaniu - bo nawet 294 dni w roku.

 

Zuchwała kradzież elementów ciężarówki w środku miasta

Co zobaczył kierowca, gdy wrócił do swojej ciężarówki po nocnym odpoczynku? Złodzieje ukradli maskę i reflektory z zaparkowanej ciężarówki.

 

Polski kierowca ciężarówki ginie w wypadku

Kierowca ciężarówki przeoczył koniec korka i z dużą prędkością uderzył w tył naczepy ciężarówki znajdującej się przed nim. Cysterna przewoziła ładunek niebezpieczny.

 

Dzięki fachowej akcji strażaków rozbita ciężarówka mogła ruszyć dalej w drogę

Polska ciężarówka z ukraińskim kierowcą rozbiła się w poniedziałek. Samochód utknął na zakręcie lasu w miejscowości Vrbno pod Pradědem.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL