elektryczna naczepa chłodnia

Pierwsza elektryczna chłodnia już na drogach

W ramach inwestycji w innowacje spółka Fresh Logistics Polska wprowadza do swojej floty pierwszą elektryczną naczepę chłodnię z systemem odzyskiwania energii.

Pojazdy poruszające się po drodze powodują duże straty energii. Ta energia może zostać odebrana i wykorzystana do utrzymania ładunku w optymalnej temperaturze. Technologia AxlePower firmy Thermo King przywraca równowagę: przekształca utraconą energię w źródło zasilania do chłodzenia naczepy. Opracowany we współpracy z BPW system wykorzystuje wieloletnie doświadczenie w transporcie chłodniczym. Energia do chłodzenia pochodzi nie tylko z akumulatora, ale także z osi generatora. Jest ona porównywalna do dynamo w rowerze i umożliwia wykorzystanie energii kinetycznej z jazdy.

Fresh Logistics odebrał właśnie pierwszą w pełni elektryczną naczepę, która odzyskuje energię z przejechanych kilometrów. Co to oznacza? Bateria „Energ-e Pack” umieszona pod naczepą czerpie energię z hamowania i ruchu naczepy. Podczas rutynowej eksploatacji energia jest przechwytywana i przechowywana w baterii. Jest to proces, który eliminuje emisje CO2, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa potrzebnego do zasilania transportowego agregatu chłodniczego. Odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania pomaga zapewnić wolniejsze zużycie klocków hamulcowych ciągnika i naczepy. Oznacza to również dłuższe okresy międzyobsługowe agregatu, przy znacznie mniejszym zużyciu silnika. Warto zwrócić uwagę również na zdecydowanie bardziej cichą pracę agregatu aniżeli z głośnym silnikiem wysokoprężnym.

Oficjalne przekazanie naczepy odbyło się pod koniec kwietnia, uczestniczyli w nim przedstawiciele Krone: Jan Timm, Iwona Bubel, Thermo King: Jedrzej Chojnack wraz z instruktorem oraz przedstawiciel TT Thermo King Maciej Śmieciński. Nie zabrakło również reprezentanów Fresh Logistics Polska: Jakub Zając, Grzegorz Łabusiński oraz Grupy Raben Peter Duvel, Darius Krol, Mirco Sievers. W wydarzeniu udział brali również kierowcy Grupy Raben.

Dzięki niezależnemu systemowi chłodzenia w całości zamontowanemu na naczepie, rozwiązanie staje się systemem typu plug and play, pozwalającym zmaksymalizować elastyczność floty i działającym niezależnie od ciągnika, umożliwia to łatwe łączenie i dopasowywanie naczep i ciągników w celu bezproblemowej integracji z flotą. Ponieważ system jest całkowicie umieszczony na naczepie, współpracuje z dowolnym źródłem zasilania ciągnika: napędem wysokoprężnym, LNG, CNG, wodorowym lub w pełni elektrycznym. Generując i magazynując energię w drodze, nie wymaga dedykowanej infrastruktury do ładowania. Pomaga to zapobiegać dodatkowym przestojom związanym z ładowaniem akumulatora w zajezdni lub podczas załadunku/rozładunku i sprawia, że system przechwyci energię z każdej trasy.

Jest to zapewne rewolucja w „świeżej logistyce”. Naczepy z agregatami chłodniczymi to fundament biznesu. W końcu najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej temperatury w całym łańcuchu dostaw, również podczas transportu. Innowację stanowi odzyskiwanie energii i możliwość działania w 100% z energii elektrycznej.

- Cieszymy się, że możemy być częścią tej ewolucji elektrycznej i ekologicznej. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko możemy zaoszczędzić paliwo, ale również zmniejszyć eksploatację floty. Naczepa spełnia europejskie normy CO2, które umożliwią nam wjazd do miejskich stref nisko i zero emisyjnych. Co najważniejsze agregat działa ciszej, co również przełoży się na pracę i komfort naszych przewoźników - komentuje Jakub Zając, Dyrektor Operacyjny Fresh Logistics Polska.

Elektryczna chłodnia to milowy krok w rozwoju spółki Fresh Logistics, ale na pewno nie ostatni.

Przeczytaj też:
eActros 600 - najdłuższy tour w historii We wtorek we Frankfurcie nad Menem rozpoczął się największy przejazd testowy w historii Mercedes-Benz Trucks.
MAN eTGX już w Polsce Kierowcy ciężarówek, prowadząc MAN-a eTGX nie muszą obawiać się kontaktu z nową technologią. Nowa elektryczna ciężarówka przejęła wiele elementów z konwencjonalnego pojazdu.
Ciężarówki MAN eTruck wraz ze stacjami ładowania od Ekoenergetyka Polska MAN Truck & Bus Polska oraz Ekoenergetyka Polska zawarły w dniu 8 maja 2024 r. strategiczną umowę o współpracy, w ramach elektryfikacji transportu ciężkiego.
Ponad 100 naczep Wielton zamówiła firma AGROMEX Firma AGROMEX sp. j. po raz kolejny zakupiła naczepy producenta z Wielunia.
Wielozadaniowy eTruck ETM6 BYD śmieciarka Firma BYD jest jednym z największych producentów pojazdów elektrycznych, obecnym w 70 krajach na świecie.
Mercedes-Benz Trucks z ładowarką dla ciężarówek elektrycznych z mocą 1000 kW W ramach testu przeprowadzonego w fabryce Mercedes-Benz Trucks konstruktorzy po raz pierwszy przeprowadzili ładowanie elektrycznej ciężarówki mocą 1000 kilowatów.
Wodorowy MAN hTGX - firma rozszerza ofertę produktów zeroemisyjnych MAN Truck & Bus będzie pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który wprowadzi na rynek serię z wodorowym silnikiem spalinowym.
Rekordowe zamówienie z Jeleniej Góry - wybrali autobusy Yutong Zamówienie obejmowało zakup łącznie 20 sztuk modelu E12, który zadebiutował na polskim rynku właśnie w Jeleniej Górze.
Wielton z ofertą systemów wymiennych Spółka Wielton, polski producent naczep i przyczep, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy.