eTruck MAN

Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne

W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.

Tylko samych pojazdów elektrycznych przybyło w ostatnim roku 22 771 szt. Najwięcej z tym napędem zarejestrowano samochodów osobowych 17 078 szt. a ich tempo wzrostu przekroczyło 51% r/r. Osiągnięty one udział w rynku (3,6%) poprawiły w porównaniu do roku 2022 o 0,9 pkt.proc. Dużą dynamikę rejestracji miały elektryczne samochody dostawcze (+73%) a jeszcze większy wzrost (+1200%) zanotowano w nielicznych samochodach ciężarowych, powyżej 3,5 t oraz w autobusach (+126%) gdzie w całym roku zarejestrowano 355  elektrycznych autobusów, co stanowi prawie 20% wszystkich rejestracji. Jedynie rejestracje jednośladów eklektycznych obniżyły się (-16,4% r/r).

Rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec 2023 r w bazie EIPA był zarejestrowanych 230 stacji i 473 punktów ładowania więcej, niż miesiąc wcześniej.

Od początku 2023 roku zarejestrowano 217 625 szt. samochodów osobowych zasilanych paliwami alternatywnymi i stanowiły 45,8% rynku.
Wśród nich wyróżniono 92 898 klasycznych hybryd (+41,2%) i 94 395 tzw. miękkich hybryd (+28,9%). Najbardziej dynamicznie zwiększa się rynek samochodów bateryjnych (BEV): +51,3% do 17 078 szt. i hybryd plug-in: +26% do 13 151 szt. W całej grupie samochodów z napędem elektrycznym znalazły się także 83 sztuki samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV).
Wszystkie HEVy oraz 71% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 29% miękkich hybryd miało silnik Diesla. Wśród PHEVów tylko 2,6% miało silnik Diesla.

Pomimo dużej dynamiki rozwoju rynku samochodów BEV nasz rynek wypada blado na tle średniej udziału tego rodzaju napędu w Unii Europejskiej. W okresie styczeń-listopad (jeszcze nie dysponujemy danymi za grudzień) udział elektrycznych samochodów wyniósł 14,2%, podczas gdy u nas po dwunastu miesiącach jest to poziom zaledwie 3,6%. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku hybryd, gdzie Polska wypada lepiej niż średnia Wspólnoty: odpowiednio 39,4% udz. w PL a 25,7% udz. w EU.
Podobna sytuacja jak w przypadku samochodów na baterie, ma miejsce w przypadku hybryd plug-in PHEV, gdzie ich udział w Polsce wynosi 2,8% a średnia EU sięga 7,7%.

W grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: TESLA (4624 szt.; +278%; 27% udz.), VOLKSWAGEN (1583 szt.; +158%; 9% udz.) oraz KIA (1372 szt.; +20%; 8% udz.).
Największym powodzeniem cieszyły się modele: TESLA MODEL Y (2502 szt.), TESLA MODEL 3 (1849 szt.) oraz Audi Q4 e-tron (896 szt.). W grupie samochodów hybrydowych (HEV oraz MHEV) TOP 3 stanowiły marki: TOYOTA (67 170 szt.; +40%; 36% udz.), AUDI (17 323 szt.; +25%; 9% udz.), BMW (11 733 szt.; +1%; 6% udz.). Wśród modeli królowały TOYOTY: COROLLA (19 569 szt.), YARIS CROSS (11 667 szt.) i C-HR (10 629 szt.).
W grupie hybryd plug-in (PHEV oraz EREV) najczęściej były wybierane marki: MERCEDES-BENZ (1631 szt.; +8%; 12% udz.), VOLVO (1540 szt.; +49%; 12% udz.), LEXUS (1 470 szt.; +357%; 11% udz.), i następujące modele: LEXUS NX (1044 szt.), MAZDA CX-60 (995 szt.) oraz VOLVO XC60  (966 szt.).

W grupie samochodów zasilanych wodorem (FCEV) obecne były w Polsce w okresie styczeń–grudzień dwie marki: Toyota 48 szt. oraz Hyundai 35 szt.

Elektryczne samochody dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w całym 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 2542 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi a stanowiły 3,9% rynku.
Bardzo dynamiczne są samochody bateryjne (BEV). Zarejestrowano ich 2450, czyli 73% więcej, niż w 2022. Dodatkowo w tym okresie zarejestrowano 36 szt. hybrydowych wszystkich rodzajów oraz 56 szt. zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG).

W grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: FORD (794 szt.), MERCEDES-BENZ (430)  i VOLKSWAGEN (237).
Największym  powodzeniem cieszyły się modele: FORD TRANSIT (794 szt.), MERCEDES-BENZ SPRINTER (251) i VOLKSWAGEN ID.BUZZ CARGO (230).

Elektryczne samochody ciężarowe >6T

W całym 2023 r. rynek pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 359 sztuk i stanowił 1% rynku. W tym samym czasie zarejestrowano 39 szt. samochodów bateryjnych (BEV) i 320 pojazdy CNG/LNG. W przypadku samochodów bateryjnych oznacza to duży wzrost, ponieważ rok wcześniej takich pojazdów zarejestrowano tylko 6. Wzrost do niemal 40 sztuk oznacza, że samochody te zaczynają powoli wchodzić do "normalnego" użytku. Pojazdy zasilany gazem ziemnym odnotowały natomiast spory, bo 46% spadek.
Dodatkowo zarejestrowano 39 elektrycznych samochodów dostawczych o dmc=4250kg, czyli takich, które już zaliczają się do pojazdów ciężkich, ale można je prowadzić posiadając prawo jazdy kategorii B.

Elektryczne autobusy

W 2023 r. rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 585 szt. i stanowił 32,1% rynku. Na tę liczbę złożyło się 355 autobusów bateryjnych (BEV), 46 autobusów wodorowych (FCEV), 111 sztuk hybrydowych i 73 szt. CNG/LNG. Niemal wszystkie te autobusy należą do kategorii miejskiej. Na uwagę zasługuje też 46 autobusów wodorowych. Wcześniej takich autobusów było tylko 3 sztuki.

Info: PZPM

Przeczytaj też:
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
E-Ducato, E-Doblò i E-Scudo - ruszyły zamówienia na elektryczne dostawczaki Wersja elektryczna E-Ducato jest wyposażona w nowy akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia zasięg wynoszący do 420 km (N2) lub do 370 km (N1) w cyklu WLTP.
Elektryczny ciężarowy Actros na testach w polskiego klienta Elektryczny eActros 300 ciągnik siodłowy pracował na zróżnicowanych trasach, także w centrum Warszawy.