Autobusy MAN Zamość

Elektryczne autobusy MAN jeżdżą po Zamościu

Zamość odebrał swoje pierwsze autobusy elektryczne MAN Lion’s City E.

W dniu 1 grudnia br. Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu odebrał 14 autobusów elektrycznych, które dostarczyła firma MAN Truck & Bus Polska.

Dodatkowo na terenie zajezdni przewoźnika powstało siedem dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania pojazdów, które dostarczyła polska firma Medcom. Wszystkie "elektryczne lwy" wyjadą już wkrótce na zamojskie ulice i rozpoczną codzienną obsługę 25 linii komunikacji miejskiej.
Po formalnym odbiorze 14 autobusów 1 grudnia, w dniu 5 grudnia odbyło się uroczyste przekazanie, w którym wzięli udział m.in. Prezydent Miasta – Andrzej Wnuk, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu – Krzysztof Szmit i Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska – Claus Wallenstein.
- Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, Prezydent Miasta Zamość.

- W Zamościu, pięknym i przyszłościowo myślącym mieście, oddaliśmy do użytku 14 zeroemisyjnych, w pełni elektrycznych autobusów MAN Lion’s City E wraz z idealnie dopasowanymi urządzeniami do ładowania. Jestem pod wielkim wrażeniem współpracy z Urzędem Miasta, MZK Zamość i naszymi partnerami – firmami Medcom oraz R&G PLUS i cieszę się, że wspólnie zrealizowaliśmy ten projekt. Fakt, że wszystkie autobusy Lion’s City E są produkowane w Polsce jest dla mnie niezwykle istotny i napawa mnie wielką dumą. Produkcja Lion’s City E rozpoczęła się 3 lata temu w naszym zakładzie high-tech w Starachowicach. Niedawno świętowaliśmy produkcję tysięcznego elektrobusu! – podkreślił Claus Wallenstein, Dyrektor Zarządzający MAN Truck & Bus Polska.

Najnowsza inwestycja w bezemisyjną komunikację miejską to efekt uzyskania przez Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”.

- Całkowity koszt projektu wyniósł ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł, a dotacja z NFOŚiGW - ponad 29 mln zł. Dzięki tak wydatnej pomocy mogliśmy wykonać pierwszy krok w elektromobilność i już myślimy o kolejnych inwestycjach – dodaje Krzysztof Szmit, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zamościu

W ramach przeprowadzonego przetargu, MAN złożył najlepszą ofertę, a Zamość zamówił łącznie 14 nowych autobusów, w tym 10 autobusów Lion’s City 12 E o długości 12 m i 4 autobusy przegubowe Lion’s City 18 E, o długości 18 m.
O nowoczesności autobusów MAN Lion’s City stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale również stylistyka oraz wyposażenie wnętrza. Wszystkie zamówione przez MZK Zamość autobusy elektryczne od MAN-a przystosowane są do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo pojazdy wyposażone są w najnowsze rozwiązania m.in. w system elektronicznych tablic kierunkowych, monitoring oraz ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów.
Modele dwunastometrowe Lion’s City 12 E napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160 kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 400 kWh.
Z kolei elektryczne serce osiemnastometrowego przegubowca Lion's City 18 E to aż dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi, co zdecydowanie poprawia właściwości jezdne. Energia do ich zasilania pochodzi z akumulatorów o pojemności 480 kWh zlokalizowanych na dachu pojazdu.

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoliła już 60 kierowców, a pracownicy zaplecza technicznego zostaną przeszkoleni do końca tego roku.
Aktualnie przewoźnik obsługuje 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach. Firma prężnie działa na lokalnym rynku transportu publicznego od 1960 r., a najnowszy zakup jest zwieńczeniem jej działań na rzecz środowiska i nowoczesnego transportu.
Ambicje MAN-a
Do 2025 roku połowa autobusów miejskich MAN-a w Europie będzie elektryczna, a już pięć lat później nawet 90 proc. Aby być na to gotowym, firma MAN rozpoczyna w Norymberdze własną produkcję akumulatorów "made in Germany", która zakłada ponad 100 000 akumulatorów rocznie do wszystkich elektrobusów, a także do elektrycznych ciężarówek MAN-a.

Przeczytaj też:
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.
E-Ducato, E-Doblò i E-Scudo - ruszyły zamówienia na elektryczne dostawczaki Wersja elektryczna E-Ducato jest wyposażona w nowy akumulator o pojemności 110 kWh zapewnia zasięg wynoszący do 420 km (N2) lub do 370 km (N1) w cyklu WLTP.
Samochód elektryczny – kiedy bateria posłuży Ci na dłużej Wielu potencjalnych użytkowników może zastanawiać się, jak odpowiednio zadbać o baterię samochodu elektrycznego w taki sposób, by ta służyła jak najdłużej.
Gdańskie elektryczne MAN-y jeżdżą normalnie na zaplanowanych trasach W dniu 5 października br. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych.
eActros 300 Tractor po testach w InPost Zakończył się dwumiesięczny test eActrosa 300 Tractor w firmie InPost. Ciężarówka przewoziła paczki na stałej trasie między oddziałem w Gliwicach a sortownią niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego.