
Charged & Ready – pokazy elektrycznych ciężarówek Daimler Truck na polskim rynku
10 dni statycznych i dynamicznych prezentacji elektrycznych ciężarowych Mercedesów w ośrodku szkoleniowo-testowym DRIVELAND pod Warszawą.
Do tego wydarzenia spółka Daimler Truck Polska przygotowywała się od dawna. Debiut eTrucków, elektrycznej wersji Mercedesa Actrosa, Econica oraz Fuso Cantera, nie jest po prostu zwykłą premierą nowych ciężarówek. To początek głębokiej i nieuniknionej zmiany, przed jaką stoi cały, w tym również polski rynek transportowy. Dlatego też wydarzenie Charged & Ready zostało zaplanowane w formie uwzględniającej różne aspekty związane z elektromobilnością, nie tylko same pojazdy.
Każdego z dziesięciu dni w ośrodku doskonalenia jazdy DRIVELAND w Słabomierzu pod Warszawą pojawiało się ok. 70 osób reprezentujących różne grupy, dla których przygotowany został event. Na siedmiu stacjach tematycznych można było szczegółowo zapoznać się z samymi pojazdami: eActrosem, eEconiciem oraz FUSO eCanterem, a także z usługami i rozwiązaniami powiązanymi z elektromobilnością. W ramach prezentacji statycznych swoją wiedzą dzielili się eksperci Daimler Truck Polska oraz zaproszonej do współpracy polskiej firmy Ekoenergetyka, autoryzowanego przez Daimler Truck producenta ładowarek dla pojazdów ciężarowych.
W osobnych salach omawiana była technologia eActrosa i eEconica, obsługa i eksploatacja eActrosa, usługi eConsulting Fleetboard, zagadnienia związane z ładowaniem oraz technologia eCantera i zabudowy pojazdowe. Oprócz tego w hali dostępna była prezentacja statyczna eActrosa i eCantera, a także, na zewnątrz, stoisko z ładowarkami firmy Ekoenergetyka.
Część teoretyczną uzupełniały testy dynamiczne na liczącym 1,6 km torze oraz na drodze publicznej – prowadzone i nadzorowane przez profesjonalnych trenerów z Mercedes-Benz TruckTraining. Tu można było poczuć samemu, jakie możliwości daje elektryczny napęd i… zdziwić się, że pojazd wraca z jazdy testowej z wyższym poziomem naładowania niż wyruszał - dzięki odpowiedniemu posługiwaniu się rekuperacją.
Na potrzeby eventu Daimler Truck Polska zapewniło do jazd testowych na torze m.in. eActrosa 400, posiadającego cztery pakiety baterii o łącznej pojemności 448 kWh. Z kolei jazdy po drogach publicznych odbywały się eActrosem 300 z zabudową chłodniczą i trzema akumulatorami oferującymi łączną pojemność 336 kWh i zasięg ok. 300 km. Na tle podobnych pojazdów konkurencyjnych eActrosa wyróżnia dostępna jedynie w Mercedesie elektryczna tylna oś napędowa: są tu zintegrowane ze skrzynią biegów dwa silniki, które przenoszą napęd bezpośrednio na koła. Planetarna dwubiegowa skrzynia i brak wału napędowego zapewniają wyjątkowo płynną i komfortową jazdę od startu do pełnej prędkości, o czym łatwo przekonywali się wszyscy testujący.
Producent jak zawsze zapewnił także wysoki poziom bezpieczeństwa. Niskie położenie akumulatorów i rozłożenie ich na całej szerokości podwozia zwiększa stabilność pojazdu za sprawą niższego środka ciężkości. Baterie w eActrosie chroni solidna płyta denna oraz specjalne osłony, skojarzone z pirotechnicznymi elementami w poduszkach powietrznych, które w momencie obciążenia się uaktywniają i odłączają akumulatory. Z kolei czujniki przeciwpożarowe monitorują poziom dymu i temperatury. W kabinie znajduje się też łatwo dostępna pętla, której przecięcie w razie kolizji pozwala służbom ratunkowym odciąć napięcie. Z kolei kierowca w razie problemu może odciąć je łatwo za pomocą specjalnego przycisku po prawej stronie od kierownicy.
- Nie uciekamy od trudnych tematów – zdajemy sobie sprawę z tego, że eActros, eEconic z zasięgiem ok. 300 lub 400 km w zależności od zastosowanego akumulatora, na razie sprawdzi się przede wszystkim w dystrybucji lokalnej oraz usługach komunalnych. Jednak już niebawem zadebiutuje też nasz eActros 600 z zasięgiem ok. 500 km i możliwością ładowania od 20 d0 80% w czasie poniżej 30 min. W połączeniu z faktem, że kierowcy zawodowi są zobowiązani robi pauzę po 4,5 godziny jazdy, oznacza to otwarcie także na transport dalekobieżny. Wiemy oczywiście, że bez zapewnienia infrastruktury do ładowania to się nie wydarzy, dlatego m.in. stworzyliśmy joint venture Milence z Volvo Trucks i TRATON Group, w ramach którego w ciągu pięciu lat w Europie ma powstać co najmniej 1700 ładowarek o dużej mocy - podsumowuje Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR Daimler Truck Polska.








