Elektryczny debiut autobusów MAN w Siedlcach

Po ośmiu latach MAN wraca do Siedlec i to elektrycznie.
W dniu 27 stycznia miasto Siedlce podpisało umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę trzech autobusów elektrycznych Lion`s City 12 E oraz dwóch dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania e-busów.
Zamówione elektryczne autobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba już przekroczyła poziom 50 sztuk. I co ważne – wszystkie te autobusy produkowane są przez polski zakład MAN Bus w Starachowicach.
Pierwsza inwestycja Siedlec w bezemisyjną komunikację miejską to efekt pozyskania dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny. W przetargu MAN wygrał kontrakt obejmujący zakup trzech autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. Całkowita wartość kontraktu to ponad 10 mln zł brutto.
- Będą to pierwsze autobusy z napędem bateryjnym w naszej flocie. W pierwszej kolejności trafią na linie 18, 12, 27, 16. 18 i 12 to trasy, które zaczynają się i kończą przy naszej zajezdni, tak aby w przypadku konieczności doładowania mogły to zrobić bez większych problemów – powiedział Jacek Dmowski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach.
W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoli kierowców i mechaników MPK Siedlce. Z kolei za infrastrukturę ładowania (od wykonania podłączenie do sieci energetycznej po dostawę ładowarek) odpowiedzialny jest poddostawca – firma Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry.
Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska:
- Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy, aby połowa wszystkich sprzedawanych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Rynek autobusów elektrycznych rozwija się dynamicznie. Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce czeka m.in. Zamość i Mińsk Mazowiecki. Elektryczne lwy jeżdżą też po ulicach Ostrowca Świętokrzyskiego, Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.
O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale też stylistyka oraz komfortowe wyposażenie wnętrza autobusów. Zamówione przez Siedlce autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Pojazdy wyposażone będą m.in. w system biletowy obsługujący płatności zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB oraz Wi-Fi. Każdy z siedleckich elektryków będzie mógł przewieźć ponad 80 osób, w tym 33 na miejscach siedzących. Pasażerowie będą mogli sprawnie opuścić pojazd dzięki trojgu drzwi dwuskrzydłowych, a do tego będą mieli do swojej dyspozycji elektroniczny system informacji pasażerskiej, w tym system zapowiadania przystanków.
Sercem pojazdu jest silnik elektryczny, umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o pojemności powyżej 320 kWh, które pozwolą na przejechanie ponad 220 kilometrów na jednym ładowaniu.
Złożone przez Siedlce zamówienie oznacza, że po ośmiu latach MAN ponownie zacznie dostarczać nowe autobusy do tego miasta. Ostatnie dostawy – midibusów MAN Lion`s City M – zrealizowane zostały w latach 2014/2015 r. Teraz MAN wróci na siedleckie ulice i to w elektryzującym stylu. Termin realizacji zamówienia to 360 dni od dnia zawarcia umowy.

W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja usług - Girteka o najważniejszych kierunkach w rozwoju transportu drogowego.

Rok 2022 dla MAN Truck & Bus był rokiem pełnym wyzwań. W wyniku działań wojennych i po agresji Rosji w Ukrainie koncern stracił dwie z trzech fabryk produkujących komponenty do samochodów ciężarowych.


W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.

Zderzenie elektrycznej ciężarówki z inną ciężarówką lub przewrócenie się z dużą prędkością jest częścią możliwych wrażeń z jazdy.

Produkcja seryjna XD i XF Electric rozpocznie się wiosną 2023 roku.

W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.

Na drodze widać go z daleka. Wyróżnia się charakterystyczną barwą i pełnym wyposażeniem w akcesoria przydatne każdemu kierowcy, a w szczególności paniom pracującym w zawodzie kierowcy ciężarówki.