Autobusy elektryczne Siedlce

Elektryczny debiut autobusów MAN w Siedlcach

Po ośmiu latach MAN wraca do Siedlec i to elektrycznie.

 

W dniu 27 stycznia miasto Siedlce podpisało umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na zakup i dostawę trzech autobusów elektrycznych Lion`s City 12 E oraz dwóch dwustanowiskowych stacji przeznaczonych do ładowania e-busów.

Zamówione elektryczne autobusy to kolejne nowoczesne i ekologiczne pojazdy marki MAN w naszym kraju, a ich liczba już przekroczyła poziom 50 sztuk. I co ważne – wszystkie te autobusy produkowane są przez polski zakład MAN Bus w Starachowicach.


Pierwsza inwestycja Siedlec w bezemisyjną komunikację miejską to efekt pozyskania dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego Zielony Transport Publiczny. W przetargu MAN wygrał kontrakt obejmujący zakup trzech autobusów elektrycznych o długości 12 metrów. Całkowita wartość kontraktu to ponad 10 mln zł brutto.

- Będą to pierwsze autobusy z napędem bateryjnym w naszej flocie. W pierwszej kolejności trafią na linie 18, 12, 27, 16. 18 i 12 to trasy, które zaczynają się i kończą przy naszej zajezdni, tak aby w przypadku konieczności doładowania mogły to zrobić bez większych problemów – powiedział Jacek Dmowski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Siedlcach.

W celu właściwej obsługi bezemisyjnych pojazdów firma MAN przeszkoli kierowców i mechaników MPK Siedlce. Z kolei za infrastrukturę ładowania (od wykonania podłączenie do sieci energetycznej po dostawę ładowarek) odpowiedzialny jest poddostawca – firma Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry.

Claus Wallenstein, prezes MAN Truck & Bus Polska:
- Naszym celem jest wprowadzenie na ulice Europy jeszcze większej liczby autobusów elektrycznych: do 2025 r. chcemy, aby połowa wszystkich sprzedawanych nowych autobusów miejskich miała alternatywny napęd. Spodziewamy się, że pięć lat później – w 2030 r. – 90 procent autobusów miejskich będzie zasilanych bateryjnie. Rynek autobusów elektrycznych rozwija się dynamicznie. Najwięcej do tej pory elektrobusów MAN w naszym kraju zamówił Gdańsk (18), a w kolejce czeka m.in. Zamość i Mińsk Mazowiecki. Elektryczne lwy jeżdżą też po ulicach Ostrowca Świętokrzyskiego, Kędzierzyna-Koźla oraz Włocławka. W Europie można je spotkać m.in. w Norymberdze, Zurychu, Kopenhadze, Odder, Göteborgu, Sztokholmie, Uppsali i Hamburgu.


O nowoczesności MAN Lion`s City 12 E stanowi nie tylko rodzaj napędu, ale też stylistyka oraz komfortowe wyposażenie wnętrza autobusów. Zamówione przez Siedlce autobusy elektryczne od MAN przystosowane zostaną do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Pojazdy wyposażone będą m.in. w system biletowy obsługujący płatności zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB oraz Wi-Fi. Każdy z siedleckich elektryków będzie mógł przewieźć ponad 80 osób, w tym 33 na miejscach siedzących. Pasażerowie będą mogli sprawnie opuścić pojazd dzięki trojgu drzwi dwuskrzydłowych, a do tego będą mieli do swojej dyspozycji elektroniczny system informacji pasażerskiej, w tym system zapowiadania przystanków.
Sercem pojazdu jest silnik elektryczny, umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o pojemności powyżej 320 kWh, które pozwolą na przejechanie ponad 220 kilometrów na jednym ładowaniu.

Złożone przez Siedlce zamówienie oznacza, że po ośmiu latach MAN ponownie zacznie dostarczać nowe autobusy do tego miasta. Ostatnie dostawy – midibusów MAN Lion`s City M – zrealizowane zostały w latach 2014/2015 r. Teraz MAN wróci na siedleckie ulice i to w elektryzującym stylu. Termin realizacji zamówienia to 360 dni od dnia zawarcia umowy.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.